90% מחולי סרטן הערמונית שורדים

(0)
לדרג

לפי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, 50% מהגברים הישראלים שחלו עד היום בסרטן הערמונית אובחנו בחמש השנים האחרונות - זאת לנוכח העלייה באבחון המחלה

מאת: מערכת zap doctors

בישראל חיים כיום 22,183 גברים, שחלו עד היום בסרטן הערמונית, כאשר 51% מהם (11,486 גברים) אובחנו בחמש השנים האחרונות. חלקם החלימו וחלקם עדיין מתמודדים עם המחלה. כך עולה מנתונים של הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, לרגל יום המודעות למחלה שמצוין היום (15.9).

בשנת 2008 אובחנו 2,999 חולים חדשים עם סרטן חודרני של הערמונית. נתונים אלה יציבים בחמש השנים האחרונות. מתוכם 2,778 חולים יהודים (92.6%), 123 חולים ערבים (4.1%) ו-98 חולים "אחרים" (3.3%). שיעורי ההיארעות של סרטן חודרני של הערמונית עלו בקרב יהודים וערבים באופן מתון עד סוף שנות ה-80'. מתחילת שנות ה-90', מועד בו הפכה בדיקת ה-PSA לזמינה בישראל, ניכרת עלייה תלולה יותר בתחלואה בשתי קבוצות האוכלוסייה. בחמש השנים האחרונות עלייה זו מתמתנת בקרב יהודים ומתייצבת אצל הערבים.

חשוב לדעת: אחד מכל 8.6 גברים יחלו במהלך חייהם בסרטן חודרני של הערמונית. שיעור ההישרדות היחסי לחמש שנים הוא מעל 90%.

בשנת 2008 נפטרו בישראל 401 גברים בשל סרטן חודרני של הערמונית. שיעורי התמותה המתוקננים לגיל של סרטן חודרני של הערמונית נמצאים במגמת ירידה קלה בחמש השנים האחרונות.

האגודה למלחמה בסרטן מלווה את יום המודעות לסרטן הערמונית במסע הסברה ברדיו ובעיתונות וקוראת לגברים מעל גיל 50 ולגברים בקבוצות סיכון "לא למות מבושה", להכיר את המחלה ותסמיניה ולפנות לרופא לייעוץ. "על כל גבר להיות מודע למחלה ולסימניה, לשאול ולהתעניין אצל הרופא על יתרונות ועל חסרונות הבדיקות השונות, ולקבל החלטה מושכלת, בהתאם", מדגיש פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה.

בארץ, כמו בכל מדינות המערב, לא מומלצת בדיקת סריקה המונית לאבחון של סרטן הערמונית באופן גורף לכלל אוכלוסיית הגברים, כיוון שעדיין לא הוכח שהבדיקות הקיימות מקטינות משמעותית את התמותה מהמחלה. בישראל, בדומה להמלצות הבינלאומיות, ממליצים לכל גבר מעל גיל 50 לפנות לרופא כדי לקבל החלטה מושכלת האם להיבדק לאבחון סרטן הערמונית באמצעים הקיימים כיום.

לגברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, מומלץ לפנות מוקדם יותר לרופא. סיכון גבוה מוגדר כהופעת סרטן הערמונית בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה (אב, אח או בן), שחלו במחלה לפני גיל 70. לאוכלוסייה בסיכון גבוה מומלץ לערוך, בנוסף לבדיקה רקטלית ידנית על ידי רופא, בדיקה שנתית של PSA, לגילוי חלבון המיוצר בתאים של בלוטת הערמונית ונמצא בדם, המשולבת עם אולטרה-סאונד (TRUS). בהתאם לכך נקבעות למטופל בדיקות משלימות.

ויטמין D - גורם מנבא

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו כי ויטמין D עשוי לנבא את התפתחות המחלה. נמצא כי ביטוי גבוה של הקולטן לוויטמין D בגידולי ערמונית מקושר עם סיכון מופחת לסרטן אגרסיבי. אם יאומתו הממצאים, ביטוי הקולטן לוויטמין D בגידול יוכל לשמש כגורם מנבא באשר להתפתחות המחלה ולעזור בקבלת ההחלטה בנוגע לטיפול.

יש לציין כי עישון מעלה את הסיכון להישנות של סרטן בערמונית לאחר כריתתה ביותר מפי שניים. כך עולה ממחקר שנערך בבית הספר לבריאות הציבור ג'ונס הופקינס בארה"ב.

נמצא כי משתתפים במחקר, אשר שנה לאחר הכריתה עדיין עישנו, היו בעלי סיכון של 34.3% להישנות המחלה. זאת לעומת סיכון של 14.8% בקרב מעשנים לשעבר וסיכון של 12.1% בקרב מי שלא עישנו לעולם. כלומר, הסיכון של מעשנים היה גבוה יותר מפי שניים להישנות סרטן הערמונית, לעומת מעשנים לשעבר, או מי שלא עישנו מעולם.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום