לידת ואקום גרמה למות היילוד

(0)
לדרג

משרד הבריאות קבע כי כשלים טכניים בלידת ואקום והיעדר ניטור תקין בחדר הלידה ברמב"ם הביאו לפטירתו של תינוק לאחר שלושה חודשים

מאת: מערכת zap doctors

"יתכן כי לידה קיסרית היתה עדיפה על לידת ואקום", זו מסקנת ועדת בדיקה של משרד הבריאות שבחנה מקרה של יולדת, שתינוקה נפטר לאחר שלושה חודשים, בשל פגיעה מוחית, כתוצאה מלידת ואקום.

מזה שנים רבות, רופאים מתריעים על הסכנות הטמונות בלידה מכשירנית (באמצעות מכשיר ואקום או מלקחיים), שעלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ביילודים. חלק מהרופאים אף ממליצים במקרה הצורך לבצע לידה קיסרית במקום לידה מכשירנית, מאחר שהיא בטוחה יותר.

המקרה אירע באוגוסט 2007, לאחר שיולדת בת 29, בשבוע ה-38 להריונה הראשון, פנתה לחדר לידה בביה"ח רמב"ם. מהלך ההריון היה תקין. במהלך הלידה הוחלט על לידת ואקום - החלטה שהיתה נכונה לדברי משרד הבריאות, אולם הלידה התמשכה והיתה רצופה בכשלים טכניים. בדו"ח נכתב כי היילוד נולד במצב קשה ונזקק להחייאה אינטנסיבית. מאוחר יותר הודגמה ב-CT של המוח פגיעה נרחבת עקב חוסר חמצן, שטף דם ושבר בגולגולת. התינוק נפטר כעבור 3 חודשים.

ניטור לא תקין בחדר לידה

במסקנותיה מציינת הוועדה כי הכשל העיקרי היה במהלך 80 דקות הראשונות של הלידה, בהן הצוות לא נקט בפעולות הדרושות ולא תעד אותן כראוי. המיילדות לא קראו לרופא או לפחות לא תיעדו קריאה כזאת, ניהלו את הלידה בעצמן ללא ציון קריאה לעזרה, ללא התייחסות לניטור וללא רישום פעולות נדרשות (הפסקת התרופה אוקסיטוצין).

בנוסף, צויין בדו"ח כי הרופא האחראי לא בדק את האישה ביוזמתו בפרק זמן זה, לא ציין תוכנית פעולה, אפילו לא בדיעבד.

ההחלטה על לידת מכשירים בסיטואציה זאת על ידי הרופא הבכיר ביותר היתה נכונה בשל הניסיון לחסוך זמן יקר, קבע משרד הבריאות. אולם בדיעבד, ייתכן שביצוע לידה קיסרית, עם כל העיכובים הצפויים, היה נמשך פחות זמן מאשר לידה מכשירנית (23 דקות) ואולי אף פחות טראומתי ליילוד; אך את השתלשלות המאורעות לא היה ניתן לצפות מלכתחילה.

המלצותיו של נציב תלונות הציבור טרם הוגשו.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום