איזה סוג אימון מונע מחלות לב?

(0)
לדרג

אימון המשלב אירובי ומשקולות הוא היעיל ביותר למניעת סוכרת ומחלות לב. וגם: לסובלים ממחסור בזמן - אימון אירובי מומלץ יותר מאימון משקולות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אימון המשלב משקולות ואירובי מתאים לאנשים בעלי עודף משקל, המצויים בסיכון לפתח סוכרת ומחלת לב. כך עולה ממחקר חדש, אשר פורסם במהדורת יולי של כתב העת American Journal of Cardiology. ואולם, לאנשים הסובלים ממגבלת זמן מומלץ לבצע אימון אירובי בלבד. זאת, מאחר שההבדלים בינו לבין אימון משולב הם זעירים.

עוד עולה מהתוצאות כי אימון משקולות אינו יעיל להפחתת הסיכון למחלות לב.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-200 משתתפים בעלי עודף משקל, שלא היו פעילים גופנית. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות אימון אשר נמשך 8 חודשים: אימון תנגודת (משקולות), בתדירות של שלוש פעמים בשבוע, לפיתוח שרירי פלג גוף עליון ותחתון; אימון אירובי על מכשירי חדר כושר במשך שעתיים (מקביל להליכה או ריצה של כ-20 קילומטרים בשבוע); או שילוב שכלל אימון משקולות ואימון אירובי.

86 משתתפים השלימו את המחקר באופן מלא (זהו החיסרון של המחקר - מספרם הנמוך של האנשים שהשלימו אותו, אולם התוצאות זהות למחקרים דומים שנעשו בתחום).

שיפור במדדי לחץ דם ושומנים בדם

מהתוצאות עולה כי בקרב המשתתפים בקבוצת אימון תנגודת נרשמה עלייה ממוצעת של כ-0.7 ק"ג במשקל עם עלייה קלה בהיקף המותניים, ללא שינויים בגורמי הסיכון האחרים לסוכרת ולמחלת לב. בקבוצת המשתתפים שחולקו לאימון אירובי נרשמה ירידה ממוצעת של 1.5 ק"ג במשקל וירידה של כ-2.5 ס"מ בהיקף המותן. עם אימון משולב, שכלל אימון משקולות ואימון אירובי, נרשמה ירידה ממוצעת של 2 ק"ג במשקל וירידה של כ-2.5 ס"מ בהיקף המותן. כמו כן, במשתתפים בקבוצה זו חלה ירידה בלחץ הדם הדיאסטולי וברמות טריגליצרידים.

החוקרים לא היו יכולים לקבוע כי ההבדל בין אימון אירובי לאימון משולב הוא בעל משמעות קלינית. כמו כן, אין דרך לדעת האם ההבדל בירידה במשקל הוא תוצאה של אימון משקולות בנוסף לאימון האירובי, או תוצאה של זמן כולל ארוך יותר בחדר הכושר.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום ומניעת מחלות לב: אימון גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום