השומן: מיתוסים אל מול מציאות בגופינו

(0)
לדרג

רקמת השומן בגוף חיונית לתפקודו התקין. הגיעה העת להפריך כמה מן המיתוסים הרווחים לגבי השומן בגופנו ולקיים אורח חיים בריא

מאת: מיטל עזר

עוד בנושא: קלוריות, תזונה בריאה

שומן נתפס אצל רבים כמרכיב מיותר בגוף שיש לעשות הכול כדי להיפטר ממנו. בעיניהם של אנשים אלה רקמת השומן אינה נחוצה. היא בבחינת סרח עודף בגוף שאינו תורם לו דבר. תכליתה, לכאורה, לאותת לנו על שאנו אוכלים יתר על המידה ומפעילים את שרירינו פחות מכפי הרצוי. האמת, כמובן, שונה לגמרי. גוף האדם הוא מכונה מושלמת.

מערכות הגוף פועלות בהרמוניה ותיאום, וכל אחת מהן נחוצה לתפקודו התקין, ובכלל זה גם רקמת השומן. הבעיה היא, אפוא, אינה להיפטר מרקמת השומן, אלא לשמר אותה ברמה הנדרשת לצורך תפקוד תקין של הגוף. איך ניתן להשיג זאת? הגיעה העת להפריך כמה מן המיתוסים הרווחים לגבי השומן בגופנו.

1. ללא פעילות גופנית השרירים נהפכים לשומן.לא נכון. אמנם זה נראה כך כלפי חוץ; ללא פעילות גופנית מספקת אנו משמינים, אך זאת כתוצאה מהתווספות שכבת שומן מעל השריר. מבחינה פיזיולוגית רקמת השריר אינה יכולה להפוך לשומן ושומן לא יהפוך לשריר.

הגוף מורכב מרקמות שונות: רקמת סחוס, רקמת עצם, רקמת עצב, רקמות שריר וגם רקמת שומן. כל אחת מהרקמות היא אוטונומית, שונה ונפרדת מהאחרת במבנה ובייעוד. תוצאה של חוסר פעילות גופנית היא ירידה במסת שריר ובמקביל גידול בנפח ובמשקל רקמת השומן.

2. אפשר להפחית שומן נקודתית באזור מסוים בגוף. לא נכון. הניסיון להפחית שומן באזור כלשהו בגוף לא ייתכן ולכן לא יצלח. אמנם, לדוגמה, אם נתמקד בהפעלת שרירי הבטן או הישבן, הם יתחזקו ויתקשו, אך הדבר לא ישפיע כהוא זה על משקלה של שכבת השומן סביבם. כדי להקטין את אחוז השומן בגוף נדרש לשמור לאורך זמן על מאזן קלורי שלילי, כלומר להקטין את היחס בין הקלוריות הנצרכות במזון ובין הקלוריות הנצרכות על ידי הגוף לצורך תפקודו. את זאת ניתן להשיג באמצעות תזונה מאוזנת בשילוב פעילות אירובית ותרגילי כוח.

3. תאי שומן נועדו לאגירת השומן בגוף. לא נכון. זו היתה המחשבה הרווחת בעבר; לפיה תאי שומן נועדו לאגור מולקולות עתירות אנרגיה, לצורך שמירה על חום הגוף, הגנה על איברים פנימיים ובלימת זעזועים. כיום ידוע שלתאי השומן גם תפקיד אנדוקריני, ייצור הורמונים שונים ושיגורם ליעדם דרך מערכת כלי הדם. ההורמונים המיוצרים בתאי השומן אחראים למגוון של תגובות פיזיולוגיות חיוניות לגוף, לדוגמה תחושת הרעב והשובע, שנודעות להן השפעות ארוכות טווח על הבריאות.

4. ככל שיקטן אחוז השומן בגופנו כן ייטב. לא נכון. מן הידוע הוא שעודף משקל והשמנת יתר הם בין הגורמים לבעיות בריאותיות שונות כגון יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ועוד. יתר שומן בגוף אינו רצוי, אך לרקמת השומן בממדים הנכונים, נודעת חשיבות רבה לתפקודו. תאי השומן אחראים לספיגת ויטמינים מסיסי שומן והם מייצרים, בין השאר, הורמונים חשובים, כגון הורמוני המין. רמת השומן אצל נשים צריכה להיות תקינה כדי להבטיח את קיומו של המחזור החודשי ולשמר את פוריותן. תאי השומן מספקים גם בידוד מפני חום וקור, הגנה לאברים חיוניים ומסייעים בבלימת זעזועים. רמת השומן מוגדרת באמצעות משקל הרקמה ביחס למשקל הגוף. לרמה תקינה ייחשב משקל ביחס של 15%-22% לגברים, ו-20%-30% לנשים.

5. משקל השרירים גדול מזה של תאי השומן. לא נכון. זו אחת הטעויות הנפוצות בעולם הכושר והתזונה, טעות המזכירה את החידה/בדיחה הידועה של ילדי בית-הספר היסודי: "מה שוקל יותר קילו של ברזל או קילו של נוצות?". הרי ברור שאנו עוסקים בשאלת נפח ולא בשאלת המשקל. שריר "ארוז" במבנה צפוף והדוק יותר מאשר שומן, כך שנפחו במשקל נתון קטן מזה של תאי השומן בעלי אותו המשקל. זו הסיבה שאנשים שריריים נראים רזים יותר למרות שמשקלם עשוי להיות גבוה מכפי שניתן לשער על-פי המראה שלהם

6. הירידה במשקל לאחר אימון נובעת מ"שריפת שומן". לא נכון. לאחר אימון אנו מרגישים קלילים יותר, ואכן אם נישקל נמצא שירדנו במשקל, אך אין זאת אומרת שרזינו. זו תוצאה של אובדן נוזלים במהלך הפעילות הגופנית ולא תוצאה של שריפת שומן. את המשקל שאיבדנו באימון נשיב מיד לאחר שנשתה. אובדן נוזלים בעת פעילות גופנית אינטנסיבית יכול להגיע עד כדי 1-2 לליטר ואף יותר מכך בתנאי חום ולחות. ירידה של ממש במשקל ניתן להשיג רק בשילוב של פעילות גופנית ותזונה מאוזנת.

מיטל עזר B.Sc., דיאטנית קלינית וספורט מוסמכת, תזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום