חבלת ראש: מה משפיע על החלמה?

(0)
לדרג

התשובה - סחרחורת. נמצא כי שחקני פוטבול שנחבלו בראשם וסבלו מסחרחורת - נדרשו לזמן החלמה גבוה פי שבעה, לעומת פצועים שלא חשו בסחרחורת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

סחרחורת עשויה להיות גורם מנבא למשך ההחלמה לאחר חבלת ראש. תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Sports Medicine מעלות כי יש להעניק תשומת לב לסחרחורות בשחקני פוטבול צעירים, לאחר חבלת ראש.

מבין 107 שחקני פוטבול בבתי ספר תיכונים שפיתחו זעזוע מוח במהלך משחק, 87 מתוכם שחשו סחרחורות מיד לאחר האירוע היו בסיכון מוגבר להחלמה ממושכת. 39% מהם נדרשו לשלושה שבועות ומעלה עד לקבלת אישור רפואי לשוב למשחק, וסיכויי ההחלמה שלהם היו גבוהים פי שבעה, בהשוואה לשחקנים שלא סבלו מסחרחורות.

36 שחקנים נדרשו להחלמה ממושכת, כמעט כולם התלוננו על סחרחורות. 62 נוספים החלימו בתוך שבוע, או פחות. החוקרים הופתעו לגלות כי אף אחד מהתסמינים, למעט סחרחורות, לא היה קשור לסיכויי ההחלמה.

החוקרים סבורים כי סחרחורות הן גורם חשוב לניבוי משך ההחלמה לאחר זעזוע מוח. במקרה שאדם המצוי עדיין בשלבי החלמה לאחר זעזוע מוח סופג מכה נוספת בראשו, ההשפעות עלולות להיות חמורות - כולל תסמונת שזכתה לשם Second Impact Syndrome, שעלולה לגרום לדימום קטלני בגולגולת ונפיחות של המוח.

אם ניתן יהיה לנבא טוב יותר אילו ספורטאים זקוקים להחלמה ממושכת יותר, ייתכן כי ניתן יהיה לבסס קווים מנחים למניעת הלחץ של ספורטאים לשוב לשחק במהירות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, ובשלב זה ממליצים כי ספורטאים צעירים והורים לא יתעלמו מסימנים ותסמינים של זעזוע מוח.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום