גב אל גב

(0)
לדרג

סיבות וטיפולים לכאבי גב בכתבה שלהלן.

מאת: ד"ר נחשון רנד
התהליך הניווני של הדיסק וכאב גב תחתון

מחלת דיסק ניוונית (מד"נ) היא חלק מתהליך הדרגתי המערב את עמוד השדרה. למרות שמדובר במצב שכיח מאד, השפעותיו לרוב אינן מאד משמעותיות ואינן מאלצות את רוב הסובלים מתהליך זה לפנות לטיפול רפואי.

מחלת דיסק ניוונית של עמוד השדרה המתני:

השינויים הניווניים מובילים לרוב לאבוד המבנה והתפקוד התקינים של עמוד השדרה. הדיסק הבין חולייתי - מבנה סחוסי טבעתי המצוי בין כל שתי חוליות הוא המועד ביותר לשינויים ניווניים, רובם כתוצאה משחיקה לאורך שנים, תהליכי הזדקנות והשפעות סביבתיות (כגון עישון).

השינויים מתרחשים זמן רב בטרם ניתן יהיה לראותם באמצעי מעבדה או הדמייה שונים. חלק מהשינויים מקבילים לאלו הקורים בתהליכי אוסטיאוארתריטיס במפרקים אחרים כמו הברך והירך. לאורך זמן, החלבונים המרכיבים את הדיסק נחלשים, מבנה הסוכרים סופחי המים בתוך הדיסק משתנה ואתם חלה ירידה בתכולת המים של הדיסק - "התייבשות" שלו.

שילוב שינויים אלו מביא לירידה ביכולת הדיסק לעמוד בעומסים מכאניים. מכיוון שהדיסק ממשיך להחשף כל הזמן לעומסי משקל הגוף - עלול תהליך הניוון להסתיים בפריצת דיסק או בבעיות אחרות.

מחלת הדיסק הניוונית ידועה גם בדרך כלל כגורמת לכאבי גב תחתון. כדאי לציין כי כ -80% מהאוכלוסיה בעולם המערבי חווים לפחות ארוע אחד משמעותי של כאבי גב במהלך חייהם. רוב הבעייות ניתנות לטיפול לא ניתוחי, ורק 1-2% נזקקים לניתוח בעמוד השדרה.

טיפול ללא ניתוח בעבר וכיום:

בעבר היה נהוג לטפל בכאבי גב על ידי שכיבה ממושכת במיטה ואף במשיכות שונות. כיום השתנתה הגישה. ידוע כי אין כל יתרון לשכיבה ממושכת לעומת שכיבה של ימים בודדים ואין השפעה רבה למשיכות. המנוחה מומלצת בעת הופעת כאב גב חריף למשך ימים בודדים (2 - 4 ימים). מעבר לכך יש הגיון בטיפול על ידי תרגילי כיפוף ויישור והפעלה ארובית של הגוף ללא עומסי משקל גדולים.

יש כיום מגוון טיפולים לא ניתוחיים שיכולים לסייע בטיפול בכאבי גב חריפים או מתמשכים. אלו כוללים תרגול טיפולי (פיזיותרפיה), טפול תרופתי (משככי כאב, תרופות נרקוטיות, נוגדי דלקת סטרואידאליים ולא סטרואידאליים, נוגדי דכאון ומרפי שרירים). טיפולים נוספים הם מניפולציה על ידי כירופרקטור, וטיפול אלטרנטיבי (כגון אקופונקטורה).

הקו המנחה לטיפול בכאב גב חריף ומתמשך בששת השבועות הראשונים:

לרוב מטופל כאב גב חריף במנוחה של מספר ימים וטיפול תרופתי. יש לעודד חזרה מוקדמת לפעילות בהדרגה על מנת לשמור על הגמישות ולמנוע החלשת השרירים. לרוב ישתפרו הסימנים הקשים תוך 2-3 שבועות. בשלב זה ניתן להתחיל בתכנית טיפול על ידי פעילות גופנית מודרכת ופיזיותרפיה.

מעבר לששה שבועות:

אם כאב הגב וסימני מחלת הדיסק הניוונית נמשכים מעבר לששה שבועות, יש לבצע בדיקות שונות על מנת לאבחן את מקור הבעייה. בדיקות אלו יכללו לרוב צילומים, CT, MRI מילוגראפיה או דיסקוגראפיה. הבעייה השכיחה ביותר שלא נפתרת תוך 6 שבועות היא פריצת דיסק.

אצל רוב הסובלים מכך, תחל הטבה הדרגית בהמשך (כ - 75%). באותם מקרים שבהם אינו חל שיפור או שהכאב אינו נסבל - יש לשקול טיפול על ידי ניתוח או צריבת דיסק.

"דגלים אדומים"

סימני סכנה המחייבים התערבות ניתוחית ללא המתנה הם הופעת חולשת שרירים באחת או יותר מקבוצות השרירים ברגליים, ירידה בתחושה באזור פי הטבעת ואברי המין, והפרעה בשליטה על הסוגרים (שתן וצואה). סימנים אלו מעידים לרוב על לחץ ניכר על שרשי העצבים בתעלת השדרה, ועלולים להתפתח לנזק בלתי הפיך שישאיר נכות לכל החיים. במקרים אלו מומלץ לטפל באופן ניתוחי בהקדם אפשרי.

הטיפולים הניתוחיים:

יש מגוון טיפולים ניתוחיים ופולשניים שונים והבחירה ביניהם תלויה בבעיה הספציפית של החולה.לרוב מדובר בכריתת חלק הדיסק שפרץ ממקומו ולוחץ על שורשי העצבים. במקרים בהם מתחייבת כריתת כל הדיסק, או שהדיסק כולו פגוע בצורה קשה, יש צורך לבצע גם קיבוע של חוליות עמוד השדרה המתני.

סיכום:

מחלת דיסק ניוונית היא מצב שכיח ביותר באוכלוסיה, אך רק חלק קטן נזקקים לטיפול, וחלק קטן עוד יותר - לטיפול ניתוחי. רוב החולים מגיבים היטב לטיפול תרופתי ותרגילי התעמלות. על ידי הפחתת גורמי סיכון כגון עישון, ועל ידי שמירה על כושר וגמישות והמנעות מעודף משקל, ניתן לשמר את בריאות עמוד השדרה לאורך ימים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום