לייזר: גם בשירות השן

(0)
לדרג

רופאי השיניים זכו לאחרונה לעזרה יוצאת דופן בעבודתם: סורק לייזר חדשני מאפשר ביצוע מדידות מדויקות לצורך הכנת כתרים והחדרת שתלים. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר מיכאל אבא

רפואת השיניים התפתחה מאוד בשנים האחרונות, וטכנולוגיות חדשות מאפשרות לרופאים להגיע לתוצאות מדויקות יותר ובכך לשפר את הטיפול הרפואי שאותו מקבל הפציינט. אחד הכלים החשובים ביותר שהצטרפו לקליניקה של רופאי השיניים הוא סורק הלייזר - מכשיר חדשני המאפשר לרופא לדגום את חלל הפה בצורה המדויקת ביותר, וללא שימוש בחומרים מעוררי רפלקס הקאה שרמת הדיוק שלהם פחותה.

סורק הלייזר בנוי מיחידה ממוחשבת וידית סריקה, שלמעשה מצלמת את חלל הפה ובכך מאפשרת דגימה מדויקת וייצור אופטימלי של כתרים, ציפויים וסתימות, וגם תכנון מדויק של החדרת שתלים. הדרך השגורה להכנת כתר, למשל, היא באמצעות סימון הגבול שבין הכתר לשן, ולאחר מכן לוקח הרופא מידה באמצעות חומר דמוי פלסטלינה המוכנס לפיו של המטופל. דיוק המדידה הזאת הוא שיקבע בסופו של דבר את דיוק התוצאה הסופית ואת שרידותו של הכתר בחלל הפה.

סורק הלייזר, לעומת זאת, מאפשר לרופא לבצע את המדידה באופן דיגיטלי, ולוקח דגימה שרמת הדיוק שלה מגיעה עד כ-10 מיקרון. לאחר הסריקה נשלחת הדגימה באימייל למרכז פענוח וייצור, שם מיוצר הכתר. מעבר ליתרון הדיוק, עצם השימוש בסורק הדיגיטלי מהווה פתרון לאנשים בעלי רפלקס הקאה מפותח, מכיוון שאין צורך בהחדרת ה"פלסטלינה" לחלל הפה.

בסורק הלייזר ניתן לבצע גם טיפולים אסתטיים מתוחכמים כגון ציפויי חרסינה הנקראים למינייטס (laminates) וסתימות יצוקות (onlays), במקום הסתימות הרגילות המבוצעות בדרך כלל. גם השתלות שיניים עברו שדרוג משמעותי בזכות הכנסת הסורק - היכולת להחדיר את השתל בזווית ובמיקום הנכון הינה קריטית למניעת פגיעה בעצבים ובכלי דם וחשובה גם לתוצאה התפקודית והאסתטית הסופית. סורק הלייזר מאפשר סריקה של חלל הפה, ולאחר מכן ניתן לאחוד את המידע המתקבל מצילום ה-CT של עצמות הלסת עם הסריקה התלת ממדית, ולקבל תמונה תלת ממדית המאפשרת החדרה של השתלים על ידי הנחיה דיגיטלית - בדומה לאופן שבו מתבצעים כיום ניתוחי מוח מורכבים.

בנוסף לכל אלה, הסורק הוא גם כלי אבחנתי מעולה: היות בזמן הסריקה מוצגת תמונת וידאו חיה של חלל הפה, יכול הרופא גם לבדוק בהגדלה משמעותית את חלל הפה. אחד הקשיים העיקריים של רופא השיניים נעוץ בכך שהוא עובד בחלל קטן וחשוך, וצריך לבצע פעולות הנמדדות בדיוק של מיקרונים ספורים. היכולת לסרוק סריקת לייזר של חלל הפה ולהסתכל בהגדלות של פי 15 על התוצאה המתקבלת חוללה על כן מהפכה אמיתית באבחון ובטיפול. בארצות הברית משתמשים בסורק הלייזר כבר כמה שנים, ולאחרונה החלו גם רופאים בארץ לאמץ את הטכנולוגיה. אין ספק שזהו העתיד ברפואת השיניים, ובמשך הזמן נראה יותר ויותר רופאים שמשלבים את הטכנולוגיה המתקדמת והיעילה הזאת במרפאותיהם.

ד?ר מיכאל אבא הוא רופא שיניים מהיחידה לפה ולסת בבית החולים "קפלן", עוסק בשיקום נתמך, שתלים ואסתטיקה דנטלית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום