כיצד לטפל ב'לשון קשורה' ביילוד?

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: ניתוח "התרת לשון" ביילודים עם לשון קשורה מוריד משמעותית את דרגת הכאב של האם בזמן הנקה ומשפר את איכות ההנקה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: חיסון שעלת בהריון, חומצה פולית בהריון

"לשון קשורה" (ankyloglossia) הוא מצב שבו הפרנולום הלשוני (לשון המחוברת לקרקעית הפה בעזרת קפל-רקמה) קצר או מעובה. התופעה שכיחה מאוד ביילודים - 1.7-4.8 אחוזים מהם סובלים מכך. ידוע כי תינוקות אלו חווים קשיים בהנקה והאמהות מדווחות על כאבי פטמות בזמן הנקה שמפריעם אף הם. יש הטוענים שמצב זה יכול גם להשפיע על התפתחות הדיבור. התרת הלשון (frenotomy) היא פעולה כירורגית פשוטה ובטוחה המבוצעת לרוב על ידי רופא אף אוזן גרון במיטת התינוק. למרות זאת, לא ברורה התועלת בפעולה, ורופאים רבים נמנעים מלהמליץ עליה.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics היתה לבדוק האם התרת לשון ביילודים משפרת את כאבי ההנקה של האם ומאריכה את משך הנקה.

שיטות טיפול בלשון קשורה

חוקרים מארה"ב ביצעו מחקר פרוספקטיבי מבוקר. כל התינוקות שנולדו בבית חולים גדול בווירג'יניה במהלך שנה נכללו במחקר. כל האמהות שהתלוננו על קשיים בהנקה נפגשו עם יועצת הנקה שבדקה את התינוק, נתנה ציון לאיכות ההנקה על פי מדד מוסכם והאריכה את מצב הפרנולום הלשוני על פי מדד אובייקטיבי (HATLEFF).

כמו כן, האמהות מילאו שאלון כאב הנקה. התינוקות שנמצאו כבעלי לשון קשורה נכללו במחקר. הם נבדקו על ידי רופא אף אוזן גרון מנוסה שהאריך אף הוא את מצב הלשון. לאחר הסכמת ההורים, התינוקות נלקחו לחדרים נפרדים, שם בחלוקה אקראית, מחציתם עברו התרת לשון ומחציתם הוחזקו במשך 5 דקות ללא כל פרוצדורה כירורגית. כשהוחזרו (ההורים לא היו מודעים לאיזה קבוצה תינוקם שייך) הם מייד הונקו, והאם שוב דירגה את מידת הכאב בהנקה, בלא שהיתה לה אפשרות להסתכל בפיו של התינוק.

תוצאות טיפול

בסך הכל נכללו במחקר 58 יילודים - 30 בקבוצת הפרנוטומי (התרת הלשון) ו-28 בקבוצת הביקורת.

בקבוצת המחקר היתה ירידה משמעותית בדרגת הכאב האימהי בזמן הנקה בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בהערכת איכות ההנקה על ידי יועצת הנקה היתה עלייה משמעותית בקבוצת המחקר לעומת קבוצת הביקורת.

מטרת החוקרים היתה לעקוב אחרי התינוקות במשך שנה ולהשוות את משך ההנקה בשתי הקבוצות. בהוראת ועדת האתיקה המוסדית הוזמנו כל התינוקות לביקורת, שבועיים לאחר הפרוצדורה הכירורגית. להורים שהתלוננו על קשיים ניכרים בהנקה, והיו שייכים לקבוצת הביקורת, נמסר כי תינוקם לא עבר כל ניתוח, והוצע להם לבצע התרת לשון.

מסקנה

ביילודים עם לשון קשורה, ביצוע התרת לשון מוריד משמעותית את דרגת הכאב האימהי ומשפר את איכות ההנקה. בהתאם לכך, סביר שגם אחוז ומשך ההנקה ישתפרו משמעותית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום הנקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום