צליאק: לפעמים זה רע להיות רגיש

(5)
לדרג

רגישות יתר לרכיב החלבוני בחיטה (גלוטן) מאלצת את חולי הצליאק לוותר על דברי מאפה, פסטות, בירה, וויסקי ועוד מאכלים טובים ורבים

מאת: יפית קסלר

מחלת הצליאק היא מחלת מעי דלקתית אוטואימונית, בה קיימת רגישות יתר גנטית לרכיב החלבוני גלוטן הנמצא בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל.

במחלה זו, בעקבות אכילת מזון המכיל גלוטן מגיבה המערכת החיסונית בייצור נוגדנים, ונוצרת תגובה דלקתית של הגוף. התגובה הדלקתית עשויה לפגוע ברירית המעי: החלק הפנימי של דופן המעי בו נמצאים תאים האחראים על הפרשה, עיכול וספיגה.

סימני המחלה משתנים מאוד מחולה לחולה. הסימפטומים הקלאסיים של מחלת הצליאק כוללים:

- שלשולים, או שלשול ועצירות לסירוגין
- בטן תפוחה, גזים
- סטאטוריאה - צואה שומנית עקב תת ספיגה של שומן
- רגישות משנית ללקטוז
- אובדן משקל
- חסרים תזונתיים עקב תת ספיגה

חלק מהחולים אינם מציגים את הסימפטומים הקלאסים, אך עשויים לסבול מעייפות כרונית, אובדן משקל, אנמיה, מחלות עצם ובעיות קרישה. בילדים המחלה עשויה להוביל להפרעות בגדילה ובהתפתחות. יותר מ-50% מחולי הצליאק אינם סימפטומטים כמעט או בכלל.

חשוב מאוד לאבחן את המחלה על מנת לטפל בה, וכדאי לגשת לבדיקה כאשר קיים חשד למחלה במערכת העיכול או כאשר ישנו קרוב משפחה מדרגה ראשונה החולה בצליאק. חולי צליאק שאינם מטופלים נמצאו כבעלי סיכוי גבוה יותר לגידולים ממאירים.

כיצד מאבחנים את המחלה

אבחון ראשוני ייעשה באמצעות בדיקות דם לגילוי נוגדנים לחלבון הגלוטן. אבחון סופי של מחלת הצליאק ייעשה באמצעות ביופסיה לדגימה של רירית המעי הדק. חשוב לבצע את הבדיקות לפני שנעשו שינויים כלשהם בתזונה על מנת לקבל תוצאות אמינות.

הטיפול בצליאק:

הטיפול במחלת הצליאק מבוסס על דיאטה נטולת גלוטן, לכל החיים, בה יש להימנע לחלוטין מאכילת מאכלים המכילים חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל או שאריות שלהם. חלק מהחולים יצטרכו להיעזר גם בתרופות סטרואידיות המדכאות את תגובת המערכת החיסונית. בבניית תפריט נטול גלוטן מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית על מנת לבנות דיאטה מזינה ולהשלים חסרים שנוצרו בתקופת המחלה, וכן למניעת היווצרות חסרים תזונתיים במעבר מתזונה רגילה לתזונה נטולת גלוטן.

דיאטה נטולת גלוטן:

מותר לאכול: אורז, תירס, תפוחי אדמה, כוסמת, קינואה, טפיוקה, דוחן, אמרנט, דורה, קמח מהעמילנים הללו, פירות וירקות, ביצים, בשר, עוף, טופו ודגים אם אינם מצופים בבלילה שמכילה פירורי לחם, מוצרי חלב מכל הסוגים, גלידות, קינוחים על בסיס ג'לטין, פופקורן, במבה, פיצוחים שלא נקלו עם קמח, שוקולד, חלבה, סוכריות, עוגות, עוגיות ומאפים שרשום עליהם כי אינם מכילים גלוטן. ניתן לשתות רום, ברנדי, ג'ין, וודקה, יין, ליקר ומיצים.

אסור לאכול: מאפים ובצקים, מזונות המכילים פירורי לחם, קרוטונים, קרקרים, פסטות, סולת, קוסקוס, בורגול, סובין חיטה, כוסמין, חיטת דורום, שקדי מרק, גריסי פנינה, עוגות ועוגיות, פשטידות המכילות קמח, מצות, ופלות, בירה לבנה/שחורה, וויסקי, לתת, דגני בוקר, סוגים מסוימים של תבלינים כמו זעתר (עשוי להכיל שומשום שמקורו מבייגלה), אבקות מרק ורוטב סויה המכילים קמח חיטה, חומץ מדגנים.

בזמן שהמחלה פעילה וישנם סימפטומים במערכת העיכול (שלשולים, נפיחות, גזים, כאבי בטן) מומלץ באופן זמני לעבור לדיאטה דלת לקטוז המבוססת על יוגורטים וגבינות קשות, ולהימנע מגבינות רכות ומחלב ניגר עד לחלוף הסימפטומים. בתקופת "נסיגה" בה חלפו הסימפטומים ויש רגיעה של המעי, יש לחזור בהדרגה לתזונה עשירה במוצרי חלב מכל הסוגים.

בהפסקת החשיפה לגלוטן צפוי לחול שיפור בהרגשה תוך 2-8 שבועות. החלמת מעי מלאה צפויה להתרחש תוך 3-6 חודשים.

כללי זהירות

חשוב לוודא שהמזון הוכן בנפרד ממזון שמכיל גלוטן, להשתמש במשטחי הכנה ובכלים נפרדים שלא באו במגע עם גלוטן ושנוקו היטב.

יש להקפיד על קריאת תוויות מזון על מנת לאתר חשד להימצאות גלוטן במוצר.

אין לאכול מוצר שעל עטיפתו מופיעות המילים "עלול להכיל גלוטן" או "עשוי להכיל עקבות של גלוטן".

יש להימנע ממזונות המכילים עמילן, מייצב, חלבון צמחי, חומר טעם לתת.

באכילה במסעדות או בדוכנים מחוץ לבית חובה לשאול לגבי נוכחות גלוטן במזון, ברטבים ובתבלינים של המנה שהוזמנה.

עמותת צליאק בישראל הוציאה מדריך כיס למוצרי מזון ללא גלוטן וכן רשימת תוספי מזון ותרופות ללא גלוטן. כדאי לרכוש אותם ולהיעזר בהם ללימוד עצמי.

יפית קסלר, דיאטנית מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום