איך לזהות מחלה בילד לפי הנשימה?

(0)
לדרג

הערכת ההורים את חומרת מחלת הילד לא מנבאת את רמתה. הערכת האחות חשובה יותר, ומדדים אובייקטיבים דוגמת מצוקה נשימתית הכרחיים לזיהוי המחלה

מאת: מערכת zap doctors

אחת הסיבות השכיחות לפנייה לרופא ילדים היא מחלות של דרכי האוויר העליונות. רובם המוחלט של הילדים סובלים ממחלות ויראליות קלות, והאתגר המוצב בפני הרופא הוא לזהות את הילדים הסובלים ממחלה קשה וזקוקים לטיפול מיידי. מחקרים רבים ניסו לבדוק מדדים פיזיולוגיים שונים כסימנים מנבאים למחלה קשה. בין השאר נאמר כי טכיפנאה (מספר נשימות מוגבר) הוא אחד הסימנים החשובים לדרגת החומרה של המחלה. ידוע כי ההורים מכירים את ילדיהם בצורה הטובה ביותר, אך אין מידע בספרות על הקשר בין רמת הדאגה של ההורים לבין חומרת המחלה.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב-Archives of Diseases in Childhood, היתה לבדוק את המתאם בין ההערכה של ההורים לגבי חומרת המחלה, לבין ההערכה של האחות. כמו כן, נעשה ניסיון לבדוק את ערכם של תסמינים שונים בניבוי מחלה נשימתית קשה.

שיטות

חוקרים מאנגליה ביצעו מחקר פרוספקטיבי במהלך שנה. כל המשפחות שפנו למיון עקב חשד למחלה זיהומית של מערכת הנשימה נכללו במחקר. עם הגעתם, ההורים מילאו שאלון שבחן את הערכתם לגבי 22 מדדי מחלה של הילד. לאחר מכן, אחות מהמיון התרשמה ממצב הילד ומלאה שאלון דומה.

בהמשך נבחנו מדדים, נלקחו בדיקות דם ובוצע צילום חזה לפי הערכת הרופא המטפל. לבסוף חולקו הילדים לחולים נשימתיים קלים, חולים נשימתיים קשים (דלקות ריאה מוכחות, ילדים שנזקקו לטיפולים במיון או אשפוז) וילדים עם מקור אחר, דוגמת זיהום עורי. המטרה העיקרית היתה לבדוק את מידת ההתאמה בין ההערכה של ההורים לזאת של האחות, ואת ההתאמה של שתי ההערכות האלה למצבו של הילד, כפי שהתברר בהמשך על ידי הבדיקות השונות.

בסך הכל נכללו במחקר 535 ילדים שפנו למיון עקב תסמינים נשימתיים.

תוצאות

נמצא מתאם נמוך ביותר בין ההערכה של ההורים את חומרת המחלה לבין ההערכה הקלינית של האחות.

הערכת ההורים היתה חסרת ערך בניבוי חומרת המחלה של הילד.

הגורמים הקליניים שהיו רגישים ביותר למחלה קשה היו מצוקה נשימתית לפי הערכת האחות, וסטורציות (רמת החמצן בגוף).

מסקנה

הערכת ההורים את חומרת המחלה של הילד אינה מנבאת בצורה מהימנה את רמתה האמיתית. הערכת האחות היא בעלת ערך גבוה יותר, ומדדים אובייקטיבים דוגמת מצוקה נשימתית וסטורציה הכרחיים לצורך ההערכה.

חשוב להבהיר: רופאי ילדים אמורים לדעת כי הערכת ההורים את חומרת המחלה של ילדיהם אינה מהימנה. תופעה זו נכונה לשני הכיוונים - לעתים בדאגת יתר, אך יש גם דוגמאות להורים שלא היו מודעים לחומרת המחלה של ילדיהם. עובדה זו חשובה מאוד בעידן שבו פעמים רבות הייעוצים הרפואיים נעשים טלפונית, ללא מפגש עם הילד. המחקר מעמיד בספק את המהימנות של נוהג זה - בו יש הסתמכות על תיאור ההורים על מנת לקבל החלטות.

הסקירה נכתבה על ידי המידענים הרפואיים של uvadis.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום