שינה נכונה לרגל הלימודים

(0)
לדרג

לקראת פתיחת שנת הלימודים, ד"ר אמיר שינברג מייעץ להורים כיצד להקנות לילד הרגלי שינה נכונים, המתאימים לסדר היום והלילה של התלמיד

מאת: ד"ר אמיר שינברג

מרבית הילדים עוברים בתקופת החופש הגדול להרגלי שינה חופשיים יותר, המתבטאים בדרך כלל בשינה ובהשכמה מאוחרת יותר. הדבר בולט באורח קיצוני בגיל ההתבגרות, אז היום הופך ללילה ולהפך. עקרונית, כדאי לנסות להחזיר את הסדר על כנו כשבוע לפני תחילת שנת הלימודים. יחד עם זאת, אם במהלך החופש, הסטייה מהרגלי השינה של שנת הלימודים אינה קיצונית, כלומר, כשעה-שעתיים בלבד בזמני הרדמות\השכמה, ניתן להסתפק ב- 2-4 ימים. יש להימנע מלהפוך זאת למלחמת חורמה מאחר שרוב הילדים ישנו את הרגלי השינה במהלך השבוע הראשון לפתיחת שנת הלימודים.

כמה שעות שינה נחוצות לילדים בגיל בית הספר?

יש שונות אישית בין ילד לילד בהקשר של צרכי שינה. הממוצע המקובל הוא שילדים בגילאי 3-6 שנים ישנים 11-12 שעות ביממה (כולל שנת צהריים, אם קיימת), וילדים בגילאי 6-12 שנים ישנים 11-10 שעות ביממה. מגיל 12 ועד סיום גיל ההתבגרות - כ-9 שעות ביממה. בגיל ההתבגרות, למרות צרכי שינה של כתשע שעות בממוצע, רוב הנערים ישנים כשבע שעות בשל הדרישות האקדמיות והחברתיות ומשלימים חלקית שעות שינה בסוף שבוע.

האם מנוחת צהריים לילדים בכיתות א' עד ג' חשובה, ומהי שעת השינה המומלצת?

ילדים ישנים בצהריים עד גיל 4-5 שנים. לאחר מכן הם נמנעים מכך, ולרוב אינם זקוקים לשינה בשעות אלה מאחר שהם ישנים מספיק בלילה. לדוגמה, ילד שהולך לישון ב-20:00 ומתעורר\מושכם בסביבות 7:00, ישן 11 שעות ביממה. שעת השינה המומלצת צריכה להתייחס לצרכי השינה בהתאם לגיל, ולשעה שבה הילד צריך להשכים.

כמה זמן לפני השיעור הראשון כדאי לקום?

חשוב לא לאחר לבית הספר ולהספיק לאכול ארוחת בוקר לפני שיוצאים מהבית. כל השאר מותנה בילד, ביכולות ההתארגנות שלו, בסדר היום של ההורים וכד'. אין ספק שעדיף להכין לפני הכניסה למיטה את כל מה שנחוץ ליום המחרת, כדי שהילד יוכל לקום, להתרחץ, לאכול ולצאת לבית הספר ללא עיכובים נוספים.

ד"ר אמיר שינברג הוא מנהל יחידת ילדים במכון לרפואת שינה בתל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום