מיגרנה: שמישהו יכבה את השמש

(0)
לדרג

עבור אנשים הסובלים ממיגרנה הקיץ הוא סיוט אמיתי, שכן חשיפה לשמש עשויה להחמיר את ההתקפים ולהגביר את תדירותם. כל הדרכים למניעה וטיפול

מאת: מערכת zap doctors

"קיץ בא ושוב זה חם, בואי ונברח לים", שר אריק איינשטיין בשירו "כמה חם". אבל למי שסובל ממיגרנות אין לאן לברוח בעונה הכי חמה בשנה, מאחר שחשיפה לשמש רק מחמירה את התופעה.

המיגרנה מתאפיינת בכאבי ראש הנמשכים בין ארבע שעות ל-72 שעות ומופיעים לפרקים. לרוב מדובר בכאבי ראש חד-צדדיים, בדרגה בינונית עד קשה, אשר מחמירים בשעת מאמץ ומלווים בבחילה או בהקאה. "חשיפה לשמש עלולה להשפיע לרעה על תדירות המיגרנות ולהחמיר אותן, ונראה שבקיץ אנשים עם מיגרנה סובלים יותר", אומר הנוירולוג המומחה ד"ר דניאל עובד, מנהל מרפאת כאבי ראש בבית החולים לניאדו ורופא בכיר ביחידה הנוירולוגית של בית החולים.

מיגרנה היא מחלה תורשתית וכ-16% מהאוכלוסייה סובלים ממנה. שכיחות המחלה גבוהה פי שניים בנשים מאשר בגברים. המחלה מופיעה בשתי צורות: מיגרנה עם אירוע מקדים המכונה אאורה, ומיגרנה ללא אירוע מקדים. "האאורה מופיעה באופן טיפוסי לפני כאבי הראש ונמשכת כ-20-30 דקות בממוצע", מסביר ד"ר עובד, "היא מתבטאת לרוב כהפרעה בשדה הראייה, למשל הופעת אורות מהבהבים או נקודות של עיוורון בשדה הראייה; כהפרעת תחושה בפלג גוף כלשהו; או כקושי בדיבור". במקרים מסוימים מופיעות כיממה לפני ההתקף תחושות של עצבנות, עייפות וחוסר תיאבון או עודף תיאבון.

איכות החיים של הסובלים מהתקפים תכופים נפגעת מאוד, ומיגרנה מוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחת המחלות המגבילות ביותר. המחלה פוגעת בחולה עצמו, בקשריו המשפחתיים, בתפקודו החברתי וביכולתו לעבוד וללמוד. בקיץ הסבל גדול יותר, אולם אפשר לנקוט מספר צעדים שעשויים למתן את תכיפות ההתקפים.

"ניתן לחלק את דרכי הטיפול במיגרנה לאמצעים לא תרופתיים ולאמצעים תרופתיים", מסביר ד"ר עובד. "טיפולים לא תרופתיים כוללים שינויים באורח החיים והימנעות ממצבי מתח קיצוניים. כמו כן, יש להימנע ממאכלים שלעתים עלולים להוות גורם מזרז להתקפים של מיגרנה. חשוב לשמור על סדר יום קבוע ועל אורח חיים מאוזן מבחינת תזונה ופעילות גופנית, שתורמת לשחרור חומרים משככי כאבים. כשאור השמש מכה בחוץ, יש לחבוש כובע רחב שוליים ולהרכיב משקפי שמש".

הטיפולים התרופתיים להתקף חריף כוללים תרופות שאינן ספציפיות למחלה כגון נוגדי דלקת מסוג NSAID (למשל איבופרופן), או תרופות ספציפיות למיגרנה דוגמת רילרט. "רילרט, כמו גם יתר התרופות מאותה משפחה, היא תרופה יעילה לטיפול בהתקף חריף של מיגרנה", אומר ד"ר עובד. "מומלץ להימנע משימוש בתרופה מעל לגיל 65 והיא אסורה לחולי לב או מחלות כלי דם. לאחר קביעת אבחנה של מיגרנה באופן ודאי, מומלץ ליטול את התרופה מוקדם ככל האפשר בתחילת ההתקף, ולרוב מושגת הקלה משמעותית בתוך כחצי שעה עד שעה מנטילת התרופה".

כאשר מספרם של התקפי המיגרנה עולה על ארבעה בחודש נהוג לתת טיפול מונע. הטיפול נמשך לרוב כשישה חודשים, והוא כולל קבוצות שונות של תרופות, כגון: חוסמי ביתא, תרופות נוגדות פרכוס, תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות דלקת.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום