סחרחורת: מגוון מסחרר של סיבות

(107)
לדרג

מערכת שיווי המשקל, כלי הדם ומערכת העצבים יכולים לגרום לסחרחורת. אולם, לא כל סחרחורת היא סימן לבעיה. כתבה רביעית בסדרה: תלונות שכיחות אצל רופא משפחה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בכתבות הקודמות עסקנו בשלושה תסמינים שכיחים למדי בביקורים אצל רופא משפחה כאבי ראש, כאבי רגליים וכאבי בטן. בכתבה הנוכחית נעסוק בתסמין נוסף - סחרחורת.

"אנשים רבים מגיעים לרופא ומתלוננים על סחרחורת. השאלה היא למה הם מתכוונים", אומר ד"ר יהודה הולדשטיין, רופא מומחה לאף, אוזן וגרון. "סחרחורת יכולה לבטא מגוון רחב מאד של תחושות סובייקטיביות שאינן מהוות סחרחורת בהתאם להגדרתה הרפואית. למשל, חולשה, עייפות, כאב ראש ובחילה. סחרחורת 'אמיתית', כזו שמצריכה בירורים רפואיים, היא תחושה של נפילה, חוסר יציבות, תחושה של האדם שהסביבה נעה מסביב לו או שהוא נע והסביבה קפואה. פעמים רבות הסחרחורת מלווה בתחושה של נפילה או אפילו בנפילה של ממש".

לפיכך, כאשר מגיע אדם לרופא ומתלונן על סחרחורות, הרופא יבצע תשאול מעמיק של המטופל ויברר במדויק את תחושותיו, על איזה רקע הן מופיעות, כיצד הן מתבטאות וכמה זמן הן נמשכות. לצד התשאול המעמיק יתבצע בירור על הרקע הבריאותי של המטופל. מכאן ימשיך רופא המשפחה בבדיקה גופנית, לאחריה ישלח את המטופל לסדרת בדיקות ובירורים.

לדברי פרופ' סמי ניטצקי, מנהל היחידה לכירורגיה של כלי הדם הפריפריים וסגן מנהל המחלקה לכירורגיה של כלי דם והשתלות בקריה הרפואית רמב"ם, "סחרחורת יכולה להיגרם ממגוון גדול של גורמים. ככלל, ניתן לחלק את הגורמים לשלוש קבוצות עיקריות: האחת, גורמים הקשורים למערכת שיווי המשקל, ולפיכך ישלח המטופל לבירור אצל רופא מומחה אף אוזן גרון; השנייה, גורמים הקשורים למערכת העצבים, ולפיכך יופנה המטופל לבדיקה ובירור אצל רופא נוירולוג; השלישית, גורמים הקשורים לכלי דם; והרביעית, מחלות לב וכלי דם, דוגמת לחץ דם נמוך והפרעות קצב ולפיכך יימשך הבירור אצל רופאים מומחים למחלות לב וכלי דם".

ד"ר הולדשטיין מדגיש כי הגורם המשותף לכל המצבים האלה הוא מחסור באספקת דם למוח שמהווה את הסיבה העיקרית לסחרחורת. כלומר, ברגע הסחרחורת, מאחת הסיבות שפורטו, לא מגיע מספיק דם למוח ונוצרת תחושת הסחרור.

סחרחורת חולפת עלולה לנבוע גם ממתח, חרדה, עייפות, חוסר שינה, רעב ושלל מצבים שונים בחיים שמשפיעים נקודתית על האדם ועם סיומם חולפת הסחרחורת.


הגורם המשותף לכל המצבים האלה הוא מחסור באספקת דם למוח. צילום: שאטרסטוק

מערכת שיווי המשקל

לדברי ד"ר הולדשטיין, "כשמטופל מתלונן על סחרחורת, אחרי ששוללים לחץ דם נמוך או גורמים סביבתיים כגון עייפות ומתח, פונים לרוב לבחינת תפקודה של מערכת שיווי המשקל. מערכת שיווי המשקל היא מערכת מורכבת ומסועפת, הכוללת איברים רבים ושונים, המפוזרים לאורך הגוף. כך, בין היתר, היא מערבת את העיניים, האוזניים וכל השרירים בגוף. המערכת המתחילה לתפקד מהמוח עוברת מסלולים ארוכים ומפותלים שעלולים להינתק בקלות ותפקודם עלול להיפגע. כדי לבדוק את תפקודה של המערכת, מומלץ לפנות לרופא אף אוזן גרון מומחה בעל ידע ב'אוטונוירולוגיה' (מערכת העצבים ואף אוזן גרון). הרופא המומחה עורך סדרת בדיקות כדי לאתר את הגורמים לסחרחורת".

לפי ד"ר הולדשטיין, הגורמים הקשורים לאוטונוירולוגיה ופוגעים במערכת שיווי המשקל הם לרוב הפרעות שמיעה, מחלות שונות באוזן הפנימית, זיהומים שונים באוזן, גידולים, הפרעות בראייה, מחלות עיניים, מחלות מוח, מחלת מנייר, גלאוקומה, דלקת בעצב שיווי המשקל ועוד. למרבית התופעות הללו יש טיפול, החל בטיפול שמרני וכלה בטיפול ניתוחי.

בעיות בכלי דם

לפי פרופ' ניטצקי, היצרות בעורקי התרדמה נחשבת לבעיה העיקרית בכלי דם שעלולה להתבטא בסחרחורת. עורקי התרדמה הם העורקים המצויים בצוואר ואשר תפקידם להוביל דם אל המוח. מומחה לכלי דם, לאחר ביצוע תשאול מעמיק של המטופל, יבצע בדיקת דופלר שתבדוק קיומה של היצרות בעורקים. פרופ' ניטצקי: "בדיקת דופלר היא בדיקת אולטראסאונד שבודקת את מהירות זרימת הדם בעורקים. אם מדובר בזרימה מרובה, הדבר מצביע על היצרות בעורקים, מאחר שעקב ההיצרות המוח מורה על הגברת מהירות זרימת הדם באמצעות העלאת לחץ הדם".

הבדיקה קובעת האם מדובר בהיצרות קלה: עד 50%; בינונית: עד 70%; או קשה: מעל 70%. הטיפול המוצע למטופלים הסובלים מהיצרות של עורקי התרדמה יותאם לכל מטופל, כאשר אופי הטיפול תלוי במאפיינים השונים של כל מטופל ובמידת ההיצרות. כך, אנשים הסובלים מהיצרות קלה ויש להם גורמי סיכון וכן אנשים הסובלים מהיצרות בינונית יטופלו באמצעות נוגדי קרישה.

הסובלים מהיצרות קשה ייאלצו לעבור ניתוח שמטרתו מניעת אירוע מוחי. פרופ' ניטצקי: "בניתוח סוגרים את אספקת הדם לעורק החסום ומנקים אותו. בפועל מתבצעת הסרת החסימה בכלי הדם באמצעות הסרת רובד טרשתי המצוי שם והרחבת כלי הדם באופן שיאפשר זרימה חופשית יותר. הניתוח יכול להתבצע בהרדמה כללית או מקומית".

מדוע אני חש בסחרחורת? התשובה בסימפטומייזר>>
בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אף אוזן גרון
פורום כלי דם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום