תרופות והריון: לא תמיד הולכים יחד

(0)
לדרג

תרופות רבות עלולות לפגוע באם או בעובר, לגרום למומים ואף לסכן את החיים. חשוב לדעת איזו תרופה מותר לקחת וממה כדאי להימנע

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

בעבר הרחוק חשבו החוקרים כי השיליה מגנה על העובר מפני מעבר של חומרים מסוכנים. תיאוריה זו הוכחה כשגויה, וכיום אנו יודעים כי קיים חשש כי בזמן ההיריון יעברו מרכיבי תרופות מסוכנות דרך השיליה אל העובר ויגרמו למומים שעלולים לסכן את חייו וכן את חייה של האם. תרופות אלו נקראות בשפה המדעית תרופות טרטוגניות. מידת החדירות של התרופה לשליה ומעברה לעובר תלויות במספר מרכיבים ובהם גודל המולקולה ממנה התרופה מורכבת, מידת מסיסותה בשומן, מידת מסיסותה וריכוזה בפלסמה או בדם (יחס המסיסות שלה בשומן לעומת המסיסות במים). לכן, חשוב מאוד לדעת אילו תרופות מותר לקחת בזמן הריון, ממה כדאי להימנע ומתי כדאי להיות במעקב רפואי צמוד.

"מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ובעקבותיו גם משרד הבריאות הישראלי חילקו את התרופות לחמש קטגוריות", מסביר ד"ר סלים חדאד, מנהל שירותי הרוקחות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. "הקטגוריות קובעות את מידת הסיכון של כל קבוצת תרופות. יש תרופות שלגביהן יודעים בביטחון כי אינן גורמות נזק לעובר או לאישה, ולעומת זאת יש תרופות שנמצאו מסוכנות לעובר ואין לקחתן בזמן הריון. התרופות השייכות לקבוצות A ו-B נחשבות לתרופות בטוחות יחסית בזמן ההיריון. רוב התרופות משתייכות לתרופות מקבוצה C - קטגוריית הביניים: לא ניתן לשלול שהתרופה אכן מזיקה, ולכן שימוש בתרופות מקטגוריה זו ייעשה כאשר היעילות הטיפולית לאם עולה על הסיכון הפוטנציאלי לעובר. תרופות המשתייכות לקבוצה D אינן מומלצות ואינן בטוחות לשימוש בזמן ההיריון, אולם במצבים קריטיים ומסכני חיים, כאשר מדובר בהצלת חיי האם או במקרים של מחלות להן אין תרופה חלופית טובה או בטוחה יותר, יתירו הרופאים שימוש בתרופה זו. דוגמה לתרופות מהקטגוריה הזו הן חלק מהתרופות למחלת אפילפסיה. תרופות מקטגוריית X נחשבות למסוכנות מאוד לעובר, כך שהסיכון הפוטנציאלי לעובר עולה על היעילות הטיפולית ,ולכן חל איסור מוחלט לקחתן בזמן או לפני הריון".

נטילת תרופות בהריון
נטילת תרופות בהריון

השליש הראשון להיריון הכי מסוכן

"השליש הראשון להריון, שבו מתפתחים איברי העובר ומערכת העצבים שלו, הינו השלב הקריטי ביותר. חשיפה לתרופה מסוכנת עלולה לגרום להופעת מומים בעמוד השדרה של העובר, במערכת העצבים שלו, בלב, בשלד ועוד. זו הסיבה שכאשר לוקחים תרופות בזמן ההיריון חשוב לקבל ייעוץ מרופא מומחה. השפעת התרופות תלויה בסוג התרופה, במינונה במשך הזמן בו היא ניתנת, ובשלב ההתפתחותי של העובר.

"כל שימוש בתרופה צריך להיבחן על ידי הרופא באופן ספציפי וכל מקרה יבחן לגופו תוך שיקולי תועלת האם מול הסיכון לעובר. אם למשל מדובר בתרופות נגד כאבי ראש ושיכוך כאבים כגון אדוויל, אקמול או נורופן במינון של כדור כל ארבע שעות, השימוש לא יזיק לעובר, גם מכיוון שמדובר בתרופה הנלקחת לטווח זמן קצר יחסית. כאשר מדובר בתרופות כרוניות כגון אינסולין לסוכרת נעורים או תרופות לאפילפסיה, אנו לא נפסיק את לקיחת התרופה למרות החשש שהיא עלולה להזיק לעובר ובלבד שאין חלופה תרופתית אחרת".

לגבי שימוש באנטיביוטיקה, כל מקרה נבחן לגופו. כאשר מדובר בוויטמינים, חומצה פולית או ברזל ישנה במרבית המקרים התאמה לנשים בהיריון. אולם גם כאן כדאי לרכוש את התכשירים מחברה ידועה ויצרן מוכר, על מנת למנוע בעיות. גם כאשר מדובר בתרופה טבעית או הומאופתית חשובה ההתייעצות המקצועית.

לדברי ד"ר חדאד, "כאשר מדובר בלקיחת תרופות בזמן ההיריון ההמלצה היא חד משמעית: חובה לפנות ולהתייעץ עם הרופא המטפל או לפנות למרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות, וכן למרכזים שנמצאים בבתי החולים אסף הרופא, מרכז רבין, הדסה והמרכז הרפואי שיבא תל השומר. המרכזים הללו מספקים הדרכה וייעוץ לנשים הרות ורופאים מטפלים בכל הנוגע לסיכון שבלקיחת תרופות בזמן ההיריון".

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום