וסת: כי בעצב תלדי בנים

(5)
לדרג

הווסת גורמת לכאבי גב, אגן, בטן וראש, אך היא שלב הכרחי במחזור החודשי, שבלעדיו אין פוריות. הגורם העיקרי לכאבים הוא הפעילות הכרוכה בניקוי הרחם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"וסת ומחזור חודשי זה לא אותו דבר", אומר ד"ר אריה לידור, גניקולוג, רופא בכיר במחלקת נשים במרכז הרפואי תל השומר ומנהל מרפאת נשים רב תחומית בשם LAC. לדבריו, הביטוי השגור "קיבלתי מחזור" הינו שגוי, שכן הדימום המופיע פעם בחודש הינו "וסת", והוא מהווה חלק מתהליך מחזורי ארוך שהוא "המחזור החודשי".

"המחזור החודשי הוא תהליך רב שלבי המתחיל ומסתיים מדי תקופה למשך כל תקופת הפוריות של האשה. המחזור מתאפשר הודות לפעילות הורמונלית בגוף האשה והינו חיוני לצורכי רבייה; בהיעדרו, לא ניתן להרות ולהביא ילדים", מסביר ד"ר לידור.

כל מחזור נחשב למחזור חודשי אחד המתייחס, למעשה, לתקופה שבין וסת לווסת. מחזור ממוצע אורך כ-28 ימים ונחשב לתקין כאשר חולפים בין 21 ל-35 ימים בין וסת לווסת. כאשר חולפים פחות מ-21 ימים או יותר מ-35 ימים, האשה תיחשב כבעלת וסת לא סדיר. המחזור כולל את השלבים הבאים:

וסת
וסת

שלב הדימום הווסתי:

היום הראשון של המחזור מתחיל בדימום. ד"ר לידור: "במהלך הווסת הרחם מפריש נוזלים, דם ורקמת רירית אל מחוץ לגוף דרך הנרתיק. הדימום אורך בממוצע 3-7 ימים, במהלכם משתנה עוצמת זרימת הדם, עד שהיא נחלשת לקראת תום הווסת. במהלך תקופת הווסת מפריש הגוף כ-50-65 מ"ל דם".

השלב הפוליקולרי / פרוליפרטיבי:

ד"ר לידור: "המערכת האנדוקרינית ממשיכה בפעולתה ומפרישה הורמונים. בשלב זה מופרש הורמון FSH ובגוף מתבצעים שני שינויים עיקריים; האחד, התעבות רירית הרחם: רירית הרחם מתעבה ומתרבה; והשני, הזקיקים המצויים בשחלה גדלים ותוך כך מפרישים את ההורמון אסטרוגן. האסטרוגן מזין עוד ועוד את רירית הרחם ומוביל לגדילתה ולהתעבותה כהכנה לקליטה עתידית של ביצית מופרית".

שלב הביוץ:

דר לידור: "הגוף ממשיך בפעילות ההורמונלית וישנה הפרשה מוגברת של הורמון LH אשר גורם לאחד הזקיקים שצמחו בשלב הקודם להפריש ביצית. בשלב הזה, למעשה, הביצית מבשילה, דופן הזקיק נחלש עד שהביצית פורצת אותו ומתחילה לשייט לעבר החצוצרה. יתר הזקיקים בשחלה מתנוונים. הביצית שחרגה נודדת לחצוצרה שם היא ממתינה לזרע שיפרה אותה. דרכה של הביצית לרחם נמשכת שלושה ימים והשרשתה ברירית הרחם נמשכת שלושה ימים נוספים".

השלב הלוטאלי:

ד"ר לידור: "הזקיק ממנו בקעה הביצית מתחיל לאחר חריגתה בתפקיד חדש. הוא נהפך למה שמכונה 'זקיק צהוב' בשל היותו נושא פיגמנט צהוב, ומתחיל בהפרשת ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן. שני הורמונים אלה ממשיכים בגירוי רירית הרחם להתרבות ולהתמלא. רירית הרחם משגשגת ומתמלאת בציפייה לביצית מופרית האמורה להגיע מהחצוצרה. אם הביצית לא הופרתה הגופיף הצהוב מתנוון, מפסיק בפעולת ייצור והפרשת אסטרוגן ופרוגסטרון ורירית הרחם מתחילה להתקלף בשל היעדר התמיכה ההורמונלית של שני ההורמונים הללו. אותה התקלפות מעבירה את האשה לראשיתו של תהליך מחזורי חדש. התקלפות הרירית והתרוקנות הרחם מהסיבים והרקמות הן למעשה הווסת שמתחילה שוב את המחזור החודשי".

ד"ר לידור מדגיש כי משך פעילותו של הגופיף הצהוב כאשר אין הריון הוא תמיד ארבעה עשר ימים. כלומר, הביוץ והיווצרות הגופיף תמיד מקדימים את הווסת ב-14 יום, ללא תלות באורך המחזור או בסדירותו.

כאבי מחזור

נשים רבות מתלוננות על כאבי מחזור. הכוונה לכאבים המופיעים בזמן הווסת או כמה ימים לפניו. הכאבים, מאפייניהם ועוצמתם משתנים מאשה לאשה ומווסת לווסת. רוב הנשים מדווחות על כאבים בבטן תחתונה המקרינים לגב ולאגן, וחלקן אף מדווחות על כאבי ראש, בחילות, הקאות ועוד. ד"ר לידור: "הגורם העיקרי לכאבים הוא פעילות ניקוי הרחם. יש מצבים פתולוגיים שונים הגורמים לכאבי וסת מוגברים, אבל במצב בו מדובר באשה בריאה, כאבי הווסת נגרמים כתוצאה מהתכווצות שריר ברחם, שמטרתה ריקון רירית הרחם בהיעדר היריון. במהלך הווסת מופרש חומר הגורם להתכווצויות הללו, והוא שגורם לתחושת הכאב. מידת הכאב תלויה ברמות החומר המופרש, המשתנות מאשה לאשה, ובתגובתה האינדיבידואלית של כל אישה לחומר הזה".

כדי להתגבר על כאבי המחזור ממליץ ד"ר לידור על שימוש במשככי כאבים. אם אלה אינם מסייעים, ניתן לנסות נוגדי דלקת לא סטרואידיים ואף גלולות למניעת הריון. הגלולות מונעות את הפעילות ההורמונלית ואת הווסת ולכן מעלימות את הכאבים, שהרי בהיעדר וסת אין כאבים.

בואו לדבר על זה בפורום דימומים גינקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום