השכלה נמוכה - בריאות ירודה

(0)
לדרג

השכלה בריאותית נמוכה של מטופלים קשורה במספר אשפוזים גבוה יותר והיענות נמוכה יותר לשירותי בריאות כמו בדיקות סקר, קבלת חיסונים ועוד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Annals of Internal Medicine עולה כי השכלה נמוכה של מטופלים בנושאי בריאות קשורה בתוצאות טיפול גרועות יותר ובשימוש פחות יעיל בשירותי מערכת הבריאות.

במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית אודות הקשר בין השכלה בתחום הבריאות או יכולת חשיבה במונחים כמותיים בקרב מטופלים לבין תוצאות טיפול רפואי. הסקירה כללה למעלה מ-90 מחקרים באיכות טובה.

החוקרים מצאו כי השכלה נמוכה יותר בתחום הבריאות קשורה באופן עקבי למספר אשפוזים רב יותר, שימוש רב יותר בשירותי חרום, היענות נמוכה יותר לבדיקת סקר של ממוגרפיה ולקבלת חיסון נגד שפעת, יכולת נמוכה יותר לנטילה נכונה של תרופות, יכולת נמוכה יותר להבנת תוויות של תרופות והודעות בתחום הרפואי.

בקרב מטופלים קשישים, השכלה נמוכה נמצאה קשורה במצב בריאותי כללי ירוד יותר ושיעור תמותה גבוה יותר.

החוקרים לא הגיעו למסקנות מובהקות אודות הקשר בין יכולת חשיבה כמותית לבין תוצאות בריאותיות בשל מספר קטן של מחקרים בנושא, ובשל תוצאות לא עקביות במחקרים אלה.

שתיים ממגבלות מחקר זה היתה חיפוש מאמרים, אשר פורסמו בשפה האנגלית בלבד, והיעדר נתונים אודות השכלה בעל פה של המטופלים, שלא קשורה ליכולת קריאה וכתיבה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה כללית ומשפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום