אפטות: צרת רבים

(1)
לדרג

כמעט כל אדם סובל בשלב זה או אחר של חייו מאפטות - כיבים לבנים ומציקים בחלל הפה, שפוגעים במצב הרוח ומקשים על האכילה. כל מה שצריך לדעת על התופעה המטרידה

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

אין כמעט אדם שלא סובל בשלב זה או אחר של חייו מאפטות, אותם פצעים לבנים וכואבים המופיעים בחלל הפה ופוגעים באיכות החיים. בדרך כלל מדובר בתופעה מטרידה אך חולפת מעצמה, גם ללא טיפול, אולם יש מקרים שבהם האפטות מופיעות באופן תדיר והופכות לבעיה של ממש, מה שמצריך בירור רפואי.

"אפטות הן כיבים המופיעים בחלל הפה", מסביר רופא השיניים ד?ר מיכאל אבא מהיחידה לפה ולסת בבית חולים קפלן. "בדרך כלל הן מופיעות על הריריות הרכות, כלומר פנים הלחיים ורצפת הפה. גודלן נע בין מילימטרים ספורים - אלה הן אפטות הנחשבות קטנות והן הנפוצות יותר - ועד לסנטימטר ויותר, אלה הן אפטות גדולות. "האפטות מופיעות בדרך כלל כבודדות, אך ישנם מצבים בהם יש פיזור של מספר רב של אפטות בחלל הפה, תופעה הקרויה aphtous stomatitis. אפטות גורמות לאי נוחות רבה, בעיקר בבואן במגע עם מזון ועם מאכלים ומשקאות חמוצים או חריפים, ואם הן מופיעות מתחת ללשון הן גם יכולות לגרום לקושי בבליעה. הבשורה הטובה היא שהאפטות לרוב מחלימות באופן ספונטני לאחר כשבוע עד עשרה ימים".

אפטות בפה
אפטות בפה

מה הסיבות להופעת אפטות?

ד"ר אבא: "ישנן סיבות שונות להופעת אפטות, אולם דווקא האפטה השכיחה ביותר היא זאת המופיעה ללא סיבה מוסברת. יש השערות שונות לסיבת הופעתן של האפטות האלה - ביניהן רגישות למזונות שונים כמו פירות הדר ומאכלים חמוצים; חוסר בוויטמינים או מינרלים כמו b12, אבץ או חומצה פולית; מצבי לחץ נפשי וירידה בתנגודת מערכת החיסון - אולם כאמור אין הוכחה חד משמעית שאלה הם הגורמים.

"יש גם אפטות המופיעות על רקע טראומטי כתוצאה מפציעה על ידי מזון חד, נשיכת לחי וכדומה, ולצידן יש אפטות המופיעות במחלות מעי שונות כמו קרוהן. ולבסוף, יש אפטות המופיעות על רקע ויראלי, בעיקר וירוסים ממשפחת ההרפס. במקרים האלה האפטות יופיעו על החיך.

"אפטות הן הנגע הנפוץ ביותר בחלל הפה, וכמעט כל אדם חווה תופעה זו לפחות פעם בחייו. למעשה, אין דרך להימנע באופן מוחלט מאפטות. מובן שמי שרואה שיש קשר בין מאכלים מסוימים להופעת אפטות בפיו יכול להימנע מאכילת מזונות אלה, אולם אין דרך להבטיח שהאפטות לא יופיעו שוב. במקרים שבהם מדובר באפטות חוזרות יש צורך בבירור מערכתי אצל רופא שיניים בעל ניסיון בתחום או רופא שיניים מומחה ברפואת הפה. בדרך כלל יבוצע בירור השולל מחלות מעיים שונות, וכן יבוצעו בדיקות דם לבירור חוסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים".

איך מטפלים באפטות?

לדברי ד"ר אבא, הטיפול באפטות הוא למעשה טיפול תומך. טיפול זה אינו מרפא באופן מיידי אלא מקל על התסמינים ומקצר במידת מה את זמן ההחלמה. הנה כמה דברים שניתן לעשות:

מומלץ להימנע מאכילת מאכלים המחמירים את הכאב כגון מאכלים חמוצים או חריפים.

ניתן להשתמש בתכשירים מחטאים כגון ג?לים על בסיס כלורהקסדין או משחות היוצרות שכבת בידוד מעל האפטה המכילות גם חומר מאלחש (oracort E, aphtagon). שימוש בתכשירים אלה מומלץ לפני הארוחות היות ששכבת הבידוד הנוצרת מקלה מאוד על חוסר הנוחות בזמן אכילה.

ישנן משחות שונות הטוענות לטיפול מיידי באפטה כגון oralmedic, אולם יעילותן תלויה בסיבה להופעת האפטה, גודלה ועומקה. במידה שמדובר בתופעה מפושטת בחלל הפה יש לשקול מתן אנטיביוטיקה למניעת התפתחות זיהום שניוני.

אחת מתרופות הסבתא הידועות היא שטיפת חלל הפה עם חלב עיזים - אם לא יועיל לפחות יהיה טעים.

בואו לדבר על זה בפורום אורתוגנטיה (פה ולסת).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום