מכה בבטן הרכה

(0)
לדרג

אם אתם סובלים מכאבי בטן מטרידים ותכופים שפוגעים באיכות חייכם, יש בהחלט מקום לפנות לבירור רפואי. כתבה שלישית בסדרה: תלונות שכיחות אצל רופא משפחה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בכתבות הקודמות עסקנו בשני תסמינים שכיחים למדי בביקורים אצל רופא משפחה כאבי ראש וכאבי רגליים.

כאב בטן אף הוא נחשב לאחד המיחושים הנפוצים ביותר, ואין כמעט אדם שלא סבל ממנו בשלב זה או אחר של חייו. כאבי בטן יכולים להופיע בדרגות כאב שונות, במיקומים שונים ובשל גורמים מגוונים. אין צורך להתרגש מכאבי בטן נקודתיים וחולפים, אולם כאבים חזקים, עיקשים, כאלה שמופיעים שוב ושוב ומלווים בתסמינים אחרים באופן שפוגע באיכות חיינו בהחלט מצדיקים פנייה לרופא המשפחה. ד"ר רם דיקמן, גסטרואנטרולוג ומומחה למחלות דרכי עיכול וכבד, מתאר את הליך האבחון במקרה של תלונה על כאבי בטן תכופים ומטרידים, ומסביר מה עשוי לעלות באבחון.

אם הגעתם לרופא בעקבות כאבי בטן מטרידים שתוקפים אתכם לעיתים תדירות", אומר ד"ר דיקמן, "הדבר הראשון שיעשה הרופא הוא תשאול מקיף ובירור פרטני של מאפייני הכאב, כדי לקבוע את כיווני הבדיקה המתבקשים. בין השאר ישאל הרופא היכן ממוקם הכאב; האם הוא מופיע לאחר האוכל; האם בלילה או ביום; מה משכו; מהי חומרתו; האם הוא מלווה בחום; האם הוא מלווה בתסמינים נוספים, כגון בחילה, שלשול, גזים ונפיחות, צואה דמית, ירידה במשקל או שינויים בתיאבון; האם יש הקלה אחרי יציאה; ומה תדירות היציאות ואופיין. כמו כן, יתושאל המטופל לגבי עברו הרפואי ומצבו הבריאותי בעבר וכיום, ולגבי קיומן של מחלות בדרכי העיכול בקרב בני משפחה".

לאחר התשאול, מסביר ד"ר דיקמן, יעבור המטופל בדיקה גופנית שתכלול על פי רוב מישוש חיצוני של איברי הבטן, ולעיתים אף בדיקה של פי הטבעת. בהתאם לממצאים יפנה הרופא את המטופל להמשך בירור רפואי ובדיקות. לרוב מדובר בתבחיני נשיפה שונים, הפניה לגסטרואנטרולוג, בדיקה אנדוסקופית במידת הצורך, אולטרסאונד, CT בטן ו/או בדיקות דם. ד"ר דיקמן מדגיש כי במידה שהמטופל מתלונן על כאבים בלתי נסבלים, שהכאב מלווה בחום גבוה מאוד או שקיימת נורת אזהרה אחרת, יישלח המטופל ישירות לחדר מיון לבירור מיידי של מצבו.

כאבי בטן
כאבי בטן

מה עשויות לגלות הבדיקות?

תסמונת המעי הרגיז. הגורם השכיח ביותר לכאבי בטן הוא תסמונת המעי הרגיז. מטופלים המתלוננים על כאבי בטן, גזים ותחושת נפיחות לאחר האוכל ובעיקר בשעות הלילה, שינויים ביציאות והקלה משמעותית אחרי יציאות יאובחנו על פי רוב, לאחר בדיקות השוללות את כל האופציות האחרות, כסובלים מהתסמונת הנפוצה.

אי סבילות למזונות. הגורם השני בשכיחותו לכאבי בטן ממושכים הוא אי סבילות למזונות. אנשים רבים אלרגיים למזונות מסוימים, וצריכתם גורמת להם כאבי בטן, גזים, נפיחות, בחילות, שינויים ביציאות ועוד. אנשים צעירים המתארים כאב בטן הסמוך לאוכל, ושאין להם חום או סימני אזהרה אחרים כמו ירידה במשקל, צואה דמית, פגיעה בתיאבון וכיו"ב, יופנו לביצוע תבחיני נשיפה לסבילות למזונות ותבחין נשיפה להימצאות החיידק הליקובקטר פילורי. הבדיקות יבחנו קיומה של אלרגיה לפרוקטוז - סוכר הפירות; ללקטוז - סוכר החלב; ולסורביטול - ממתיק מלאכותי.

מחלות בדרכי העיכול. כאבי בטן חוזרים יכולים להצביע על מחלות בדרכי העיכול, כגון אבנים בכיס המרה, דלקת במעיים, דלקת בקיבה, כיב קיבה, מחלת קרוהן, קוליטיס וכדומה. מי שאכן חולה במחלות אלה יתלונן על כאבים חזקים באזורים מסוימים ועל תסמינים מסוימים. המחלות מאובחנות באמצעות בדיקה אנדוסקופית, הכוללת החדרת סיב אופטי לדרכי העיכול, או באמצעות אולטרסאונד של איברי הבטן או CT בטן.

גידולים. בסבירות נמוכה ביותר יכולים כאבי הבטן להצביע על גידולים שפירים או ממאירים בדרכי העיכול, שיתגלו אף הם באמצעות הבדיקות שתוארו לעיל. על פי רוב מלווים גידולי מערכת העיכול בתסמינים ברורים נוספים, ביניהם אובדן תיאבון, ירידה במשקל, צואה דמית, צהבת ועוד.


בואו לדבר על זה עם פרופ' דיקמן בפורום מעי רגיש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום