נשימה נכונה: עדיף דרך האף

(26)
לדרג

בניגוד לפה, האף מחמם ומנקה את האוויר שמגיע לריאות. התוצאה: בריאות טובה יותר, שלווה, שיפור במצב הרוח ותפקוד יעיל יותר של מערכות הגוף

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"נשימה נכונה היא עניין קריטי", אומר ד"ר יהודה הולדשטיין, רופא מומחה לאף, אוזן וגרון. "לא בכדי ביוגה, בטאי צ'י, בהתעמלות וכדומה שמים דגש רב על נשימה נכונה. נשימה באופן רצוי משפיעה על כל מערכות הגוף, תורמת לשיפור מצב הרוח, לתחושת שלווה, לשינה טובה יותר, לערנות וחיוניות, לבריאות טובה יותר ולתפקוד יעיל. מערכת הנשימה היא מערכת מורכבת ומתוחכמת, ופעולת נשימה נכונה גורמת להפעלת מערכת הנשימה באופן הנכון והיעיל. הגוף יוצא נשכר מכך".

אז איך נושמים נכון? כדי להשיב על שאלה זו יש להקדים ולהבין את המבנה ודרך הפעילות של מערכת הנשימה, הכוללת איברים לא מעטים בגוף, בעלי תפקידים שונים, כפי שמסביר ד"ר הולדשטיין: "מערכת הנשימה עוסקת בשחלוף גזים: היא מביאה גז נחוץ, חמצן, לתאי הדם שעוברים חמצון ומגיעים לכל תא ותא בגוף. מערכת הנשימה גם מסלקת מהתאים השונים פסולת וגז לא נחוץ, פחמן דו חמצני, תוצר של פעילות החמצון. פעולות אלה חשובות ביותר לגוף כי הן אלה שמאפשרות לו לחיות ולתפקד. ללא נשימה אין חיים".

מערכת הנשימה כוללת דרכי אוויר עליונות: אף, פה וקנה נשימה; ודרכי אוויר תחתונות: סמפונות וריאות. המנגנון ששולט בנשימה נמצא בגזע המוח. זהו מנגנון אוטומטי שעובד תמיד ולא ניתן לשלוט עליו או להפסיקו. במקרה בו המוח חש שאין מספיק חמצן בגוף, למשל כאשר אדם עוצר את נשימתו וכולא אוויר בריאותיו, נוצרת אוטומטית עלייה של גזים בגוף והמוח מאלץ את האדם לשחרר בנשיפה את הגזים ולחזור לנשום באופן סדיר".

נשימה
נשימה

לנשום נכון

לכל אחד מהאיברים תפקיד חיוני ומכריע בנשימה. כך למשל, האף מוביל את האוויר דרך קנה הנשימה אל הריאות. ד"ר הולדשטיין: "לאף יש תפקיד קריטי של סינון וחימום האוויר בטרם הגעתו לריאות. הריאות הן איבר רגיש שעובד קשה. כדי שהנשימה תתבצע כראוי, האוויר אמור להגיע לריאות בטמפרטורה מתאימה, בלחות מספקת ונקי ככל האפשר מחומרים מזיקים שונים. האף וקנה הנשימה מסייעים לכך: האף אוסף את האוויר אל מערות האף. מערות אלה מכוסות שערות מיקרוסקופיות ורירית שעושות שתי פעולות: חימום ולחלוח האוויר כדי שיגיע בטמפרטורה ובלחות המתאימות לריאות; וניקוי האוויר: חלקיקי אבק ומזהמים שונים נעצרים באף ואינם מגיעים לריאות. לפיכך, חשובה ביותר נשימה דרך האף ולא דרך הפה, שכן הפה צר באופן שאינו מאפשר לאוויר רב לחלוף והוא אינו מבצע פעולות ניקוי, לחלוח וחימום האוויר".

מהאף עובר האוויר אל קנה הנשימה, המנתב את האוויר לריאות ושומר עליו לח ונקי עד הגיעו למחוז חפצו. בריאות, שהן האיבר הקריטי ביותר לפעילות נשימה תקינה, מתבצע תהליך של פעפוע והחלפת גזים שמאפשר לנו חיים.

"אדם שאינו נושם נכון מכל סיבה שהיא סובל באופן קיצוני מפגיעה באיכות החיים", אומר ד"ר הולדשטיין. בין האנשים שלא נושמים נכון ניתן למצוא אנשים בריאים שאינם מודעים לחשיבות הנשימה דרך האף ונושמים דרך הפה. לצדם יש אנשים הסובלים מפוליפים באף או מאלרגיות הגוררות ריבוי נזלת או מחסימות בדרכי הנשימה העליונות, מה שמונע נשימה נכונה ומקשה על תפקוד יומיומי תקין. כמו כן, יש מעשנים שפוגעים בריאותיהם העדינות ומונעים מהן לתפקד באופן מלא ויעיל. לצד אלה ישנם חולי אסטמה וחולי ריאות שתפקודן הלקוי של הריאות פוגע ביכולתם ובצורך לנשום באופן יעיל. אנשים אחרים סובלים מדום נשימה בשינה; ויש כאלה שהחלק במוח האחראי על מערכת הנשימה אצלם נפגע, וסובלים מפגיעה קריטית בתפקוד ובאיכות החיים עקב תפקוד לקוי של מערכת הנשימה".

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום