התקרחות: הפן הנפשי

(0)
לדרג

לשיער ראשנו יש תפקיד חשוב ביצירת הדימוי העצמי שלנו. בעתיד יתאפשר אולי לגדל תאי שיער במעבדה, להכפילם ובסיום התהליך להזריקם לאזורים הקירחים

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

גברים רבים מאבדים בשלב זה או אחר את שיער ראשם. מדלדול שיער, נשירה והופעת קרחת סובלים נשים ובעיקר גברים בני כמעט כל הגילאים: צעירים ומבוגרים כאחד. ואם עקבתם אחר הסיקור לו זכתה החתונה המלכותית באנגליה, שמעתם בוודאי שבין המחמאות הרבות על יופייה של הכלה היתה גם התייחסות מזלזלת ומלגלגת מעט לפדחתו המתדלדלת של הנסיך ויליאם.

כיום, כחלק מההתמודדות עם הבעיה, מעדיפים גברים רבים לגלח את שיער ראשם המיותר ולהישאר עם קרחת חלקה ונוצצת. ואולם, למרות הפתרון הקל יחסית, הופעתה של קרחת ונשירת שיער אינן מותירות אפילו את האדיש שבגברים במצב של שיוויון נפש. מדוע שיער חשוב לגברים ומה הוא מסמל עבורם?

התקרחות
התקרחות

השיער כסמל

השיער שמעטר את ראשנו ומהווה מסגרת לפנים הוא בעל אפקט סמלי המבטא נעורים וחיוניות. גם בתרבויות קדומות שידר השיער עוצמה, כוח ומיניות. כך למשל שמשון הגיבור שכוחו אבד לו ברגע שנגזזו מחלפותיו הארוכות. אנקדוטה מעניינת נוספת הקשורה לשיער או להיעדרו היא הסיפור על קיסרי רומא שעטו נזר של עלי זית מוזהבים על מנת להסתיר את הקרחת שבראשם.

"עבור גברים רבים אובדן השיער והופעתה של קרחת יוצרים תחושה של הזדקנות", אומר ד"ר אילן כץ, מומחה למחלות עור ומין. "הקרחת נתפסת כתופעה שמשדרת זקנה וחולי, וזאת לעומת שיער מלא ועשיר שמשרה תחושה של בריאות, נעורים ורעננות. הרצון להסתיר את הקרחת נובע מתוך תחושה ששיער על הראש מעביר את המסר שאני עדיין צעיר והעולם הרי שייך לצעירים".

לדברי ד"ר כץ, "הקרחת פוגעת באטרקטיביות של הגבר ובדימוי העצמי שלו. רבים חשים כי הקרחת מפחיתה את סיכויי ההצלחה בראיון עבודה, בפגישת עסקים וכמובן גם ברושם הראשוני על בנות המין השני. על אף שקרחת נחשבת כיום לאופנתית ועדיפה על פני שיער מדולדל, רוב המתקרחים היו מעדיפים שיער שופע".

ואכן, אצל חלק מהגברים גוררת הופעת הקרחת פגיעה בדימוי העצמי, תחושת תסכול ורגשי נחיתות, דבר שפוגע גם בתחומים אחרים של חייהם.

הפתרון הטיפולי הטוב ביותר שיש היום הוא באמצעות התרופה פרופסיה שמאטה את קצב נשירת השיער, אולם עדיין יש מקום לפיתוחים ושיפורים נוספים. פתרונות מלאכותיים אחרים הם גילוח שיער הראש או מנגד חבישת פאה. יש הגורסים גם כי לתזונה מאוזנת הכוללת את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים חשיבות רבה במניעת נשירת שיער. בעתיד הצפי הוא שניתן יהיה לעשות שימוש בכמויות קטנות של תאי שיער שנשארו על הקרקפת: לגדלם בצורה מלאכותית במעבדה, להכפילם ובסיום התהליך להזריקם לאזורים הקירחים.

"לרפואה כיום יש מספר רב של פתרונות, העשויים לסייע לבעלי שיער דליל ובעלי נטייה להתקרחות", אומר ד"ר כץ. "ואם ההתקרחות מפריעה מאוד למי שסובל ממנה, ההמלצה היא לגשת להתייעץ עם רופא מומחה בתחום".

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום