כאבי בטן? הרופא לא מאשר תרופה

(0)
לדרג

ממצא חדש: רופאי משפחה נוטים לרשום פחות מרשמים לתרופות בכל הנוגע לכאבי בטן לא ממוקדים, בהשוואה לכאבים או בעיות רפואיות אחרות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רופאי משפחה מספקים מרשם לטיפול ב-45% מכלל הביקורים הרפואיים. אולם כאשר ההבחנה היא כאב בטן לא ממוקד, הרופאים נוטים לתת מרשמים רק בחמישית מהמקרים.

לפי מחקר חדש המתפרסם ב-Annals of Family Medicine, תלונות על כאבי בטן לא ממוקדים בילדים מובילות לעתים קרובות לבדיקות נוספות או הפניה מרופא המשפחה, הנוטים לתת מרשם כזה או אחר, למרות העדר הוכחות ליעילות התרופות.

כאב בטן לא ממוקד, המוגדר ככאב חסר בסיס אורגני, הוא תלונה נפוצה העלולה להוביל להיעדרויות מבתי הספר ולהשפיע על תחושת הבריאות של הילד. לעתים, יש תחלואה פסיכולוגית או תלונות גופניות לא ממוקדות אחרות, והתסמינים עשויים להישאר זמן רב. עם זאת, יש אמונה כללית לפיה רופאי משפחה מתייחסים לכאבי בטן אלה כאל מצב שפיר ומנסים להרגיע את ההורים והילדים.

החוקרים התבססו על מאגר נתוני Second Dutch National Survey of General Practice לזיהוי הגורמים הקשורים עם כאבי בטן לא ממוקדים בילדים המטופלים במרפאות ראשוניות. המחקר התמקד בילדים בגילאי 4-17 שנים.

היארעות כאבי בטן לא ממוקדים עמדה על 25 ל-1,000 שנות אדם. מבין הילדים עם אבחנה חדשה של כאבי בטן לא ממוקדים, למעלה מ-92% פנו לרופא פעם או פעמיים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הפרוגנוזה של כאבי בטן בלתי ממוקדים, במסגרת מרפאות ראשוניות, וליעילות הטיפול הניתן מצד רופאי משפחה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום