פרקינסון: עלייה בשכיחות המחלה

(3)
לדרג

מחקר ישראלי הראה כי מחלת הפרקינסון בעלייה חדה. המדובר בקריאת השכמה לממסד הרפואי בישראל, שחייב להתאים עצמו להתמודדות עם היקפה האמיתי של המחלה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

מחלת הפרקינסון נפוצה יותר מכפי שהאמינו עד כה; כך קובע מחקר חדש שנערך בישראל, על ידי צוות של רופאים וחוקרים ממוסדות שונים, אשר פיתחו שיטה חדש לאיתור חולי הפרקינסון ולמעקב אחריהם. מהמחקר עולה כי בעשור האחרון הייתה עלייה חדה בתחלואה ושכיחותה עלתה ב-150%: ב-1998 היו כ-170 חולים לכל 100 אלף איש בישראל, ואילו בסוף 2007 היו בארץ 256 חולים לכל 100 אלף איש.

לדברי ד"ר ברברה סילברמן, אפידמיולוגית בכירה במחלקה להערכה ומחקר במכבי שירותי בריאות, "את המחקר ערכו נציגים מכמה מוסדות: הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א והמרכז הרפואי ת"א, בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה והמרכז הרפואי רמב"ם ושירותי בריאות מכבי. המחקר כלל תצפית ומעקב אחרי מבוטחי מכבי ואיתור המבוטחים הרוכשים תרופות לטיפול בפרקינסון. חברי שירותי בריאות מכבי מונים כ-1.9 מיליון איש, ומקורותיהם ניתן ללמוד על האוכלוסייה בישראל.

מטרת המחקר היתה לפתח דרך לאיתור ומעקב אחרי חולי פרקינסון. דרך כזו לא היתה קיימת עד המחקר, ומצב זה מנע מעקב רציף אחרי החולים וכן בחינת מגמות הקשורות למחלה. לפני המחקר לא היו בישראל נתונים אמינים ומדויקים בנוגע לחולי פרקינסון; כך למשל, היקף המחלה לא היה ידוע בבטחה ולא ניתן היה לדעת במדויק את קצב הופעת המחלה.

במחקר נוסח ונעשה שימוש באלגוריתם מתוחכם ומורכב שעקב אחר מבוטחי מכבי הרוכשים תרופות לטיפול בפרקינסון, תוך התחשבות בכמות התרופות הנרכשת ובמשך הזמן בו נרכשות התרופות. אחד הקשיים שמנעו את הערכת מספר חולי הפרקינסון נובע מהיות המחלה קשה לזיהוי, עובדה הגוררת אבחנות שגויות רבות, כמו גם חולי פרקינסון שאבחנתם אינה רשומה. לפיכך הסתמכות על הרשומות הרפואיות לא הצליחה לשפוך אור על התמונה כולה. בעיה נוספת היא שלחלק מהתרופות לטיפול בפרקינסון יש התוויות נוספות והן ניתנות גם לטיפול במחלות אחרות.

על מנת להתגבר על כל הבעיות הללו, האלגוריתם נוסח באופן שהוא ידע לאתר את חולי הפרקינסון 'האמיתיים', אותם אלה שרוכשים תרופות לאורך זמן במינון הולך וגדל. היות שמדובר במחלה כרונית שמתפתחת עם הזמן, סביר שרק אדם חולה בפרקינסון ירכוש את התרופות זמן ממושך ובמינון הולך ומתגבר".

פרקינסון
פרקינסון

ממצאים מפתיעים

ד"ר סילברמן: "ממצאי המחקר היו מפתיעים. היקף החולים בישראל גדול משיודעים, ונוכחנו כי חלה עלייה משמעותית בתחלואה במחלת פרקינסון בישראל. בנוסף לכך, ממצאי המחקר לימדו אותנו את מה שכבר ידוע לגבי מחלת הפרקינסון".

כך, הצביעו תוצאות המחקר על היותה של המחלה אופיינית יותר לגיל המבוגר ובוססה ההנחה לפיה הסיכון לחלות בפרקינסון עולה עם הגיל. עוד ביטא המחקר את עובדת היות המחלה מחלה המתפתחת בעקביות, כאשר במהלך הזמן מצבם של החולים הולך ומחמיר והם נזקקים לתרופות במינון הולך וגובר.

תרומה למעקב, למחקר ולטיפול

ד"ר סילברמן שופכת אור על התרומה הגדולה של המחקר: "פרקינסון היא מחלה נפוצה מאוד, ולפיכך המחקר אודותיה חיוני. כדי לחקור את המחלה, ללמוד על מאפייניה ולאתר דרכי טיפול הולמות חשוב לדעת נתונים אמינים על היקפה. בזכות פיתוח דרך לעקוב אחר חולי הפרקינסון בישראל התמונה משתנה ודרך ההתמודדות עם המחלה התייעלה. המחקר מאפשר כעת מעקב מסודר, תצפית ולמידה על המחלה וכך תורם למחקר שלה ומקדם את הסיכוי למציאת מרפא.

"תרומתו המרכזית של המחקר נעוצה בכך שהוא משמיע צלצול השכמה לשירותי הבריאות בישראל, ומבהיר להם את הצורך להיערך להתמודדות עם המחלה בהתחשב בהיקפה האמיתי".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום