כאב אחרי טיפול שיניים: מה לעשות?

(32)
לדרג

טיפול השיניים לא מסתיים עם יציאת המטופל מהקליניקה. על הרופא להיות זמין, להזהיר את המטופל מכאבים צפויים ולתת לו הנחיות מפורשות כיצד לנהוג

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

כאב שיניים לפני טיפול מחייב פנייה לרופא שיניים, שכן הוא נובע בהכרח מבעיה כלשהי בשן או ברקמות האחרות בסביבה, ורצוי לטפל בבעיה בטרם תחריף. את הכאב בזמן טיפול השיניים לרוב לא חשים הודות לאלחוש. אבל מה בדבר הכאב שלאחר הטיפול?

"כאב לאחר טיפול שיניים הוא תופעה ידועה. הכאב הזה צפוי לעתים ומובא בחשבון, אך עוצמתו תלויה בכמה גורמים", אומר ד"ר אבידן לרון, רופא שיניים מומחה לשיקום הפה.

מהם הגורמים העיקריים לכאב לאחר טיפול שיניים?

הגורם הראשון לכאבים לאחר טיפול הוא הבעיה שמלכתחילה הובילה לטיפול. אם מדובר בבעיה מורכבת, או כזו שהוזנחה זמן רב, עששת עמוקה עם מעורבות של עצב השן, דלקת חניכיים חריפה או אבסס שהתלקח, ייתכן שלמרות הטיפול יידרש זמן עד שהכאב יחלוף והוא יימשך כמה ימים לאחריו.

גורם נוסף המשפיע על עוצמת הכאב לאחר טיפול שיניים הוא כמובן סוג הטיפול. בכל טיפול אצל רופא שיניים נוצרת טראומה כלשהי לרקמה בפה. קידוח בשן, ניקוי תעלת העצב, חיתוך חניכיים, החדרת שתל ללסת ועוד. הטראומה עלולה לגרום, בין השאר, גם לתגובת כאב. ומכאן שככל שהטיפול מורכב יותר, קיים חשש גדול יותר לכאב אחריו. לרוב, טיפולים כירורגים וטיפולי שורש גורמים ליותר כאב מסתימה או עקירה פשוטה.

כאבים לאחר עקירת שן (אילוסטרציה shutterstock)
כאבים לאחר עקירת שן (אילוסטרציה shutterstock)

הגורם השלישי והמשפיע ביותר על עוצמת כאבי ההחלמה והשיקום הוא הרופא המטפל: רופא שיניים מיומן ומנוסה, המומחה בתחום, שמבצע את הטיפול בעדינות נדרשת ובמיומנות רבה יכול להפחית את עוצמת הכאב לאחר הטיפול למינימום. טיפול פשוט יחסית יכול לגרור כאב עז אם לא יבוצע במיומנות ובעדינות הנדרשות.

מהן הסכנות הטמונות בטיפול מרופא שאינו מיומן דיו?

טיפול בלתי מיומן עלול לגרום לטראומה לכל החיים. טיפול שיניים איכותי כולל לא רק את הטיפול עצמו, אלא גם את ההנחיות לאחר הטיפול. בהתאם לכך, זמינות הרופא לפניות המטופל גם לאחר שובו הביתה לאחר הטיפול, היא קריטית. הרופא אמור להנחות את המטופל למה לצפות וכיצד לנהוג. הוא אמור להסביר לו מהם הכאבים הצפויים, אם בכלל, משום שהציפייה והידיעה מפחיתות את החרדה ומסייעות למטופל להתמודד עם השיקום וההחלמה.

על הרופא לומר למטופל כיצד לנהוג: מה ומתי לאכול ולשתות, כיצד לנהוג בשעת כאב, ואילו משככי כאבים לקחת. ההנחיות בתום הטיפול חשובות גם להצלחת הטיפול ומבהירות למטופל מתי כאב או דימום נחשבים חריגים ומחייבים בדיקה חוזרת.

חשוב למנוע מהמטופל טראומה לכל החיים  (אילוסטרציה shutterstock)
חשוב למנוע מהמטופל טראומה לכל החיים (אילוסטרציה shutterstock)

ליווי ותמיכה של הרופא יסייעו בהחלמה

בכל מקרה בו המטופל מרגיש חרד, מפוחד או תוהה, אם הוא מרגיש שכואב לו מדי, נפוח, מדמם, אם יש לו שאלות או שנדלקות בראשו נורות אזהרה בקשר למצבו, הוא חייב לפנות לרופא המטפל", מדגיש ד"ר לרון. "הרופא הוא הכתובת לכל תהייה ושאלה, לא רק טרם הטיפול ובמהלכו, אלא גם לאחריו. חלק מתפקידו של הרופא וממחויבותו בפני הפציינטים שלו הוא להיות זמין עבורם ולסייע להם לפי הצורך.

תום הטיפול אינו מהווה את תום ההתקשרות בין המטופל לרופא. המטופל לא צריך להסס, להתבייש או לחשוש: הוא צריך לדרוש את פרטי ההתקשרות עם הרופא ולהתקשר כשהוא חש צורך בהסבר, הנחיה, תשובה או פתרון תהייה כלשהי".

תמיכה וליווי של הרופא יפחיתו חרדה ויתרמו להחלמה (אילוסטרציה shutterstock)
תמיכה וליווי של הרופא יפחיתו חרדה ויתרמו להחלמה (אילוסטרציה shutterstock)

אמצעים לשיכוך כאב לאחר טיפול שיניים

דוגמה נוספת לתפקיד הרופא בהחלמה ובשיכוך הכאב לאחר טיפולי שיניים היא למשל במצבי דימום לאחר טיפול שיניים: "בשל הפגיעה ברקמה הרכה הכרוכה בחלק מטיפולי השיניים, קורה שיש דימום במהלך הטיפול. רוב המטופלים מצפים שהדימום יימשך גם לאחריו וסבורים כי הוא חלק מההחלמה". ד"ר לרון מוסיף ומסביר כי "עם סיום הטיפול הדימום חייב להיפסק. אסור לשחרר לביתו פציינט מדמם. בידי הרופא אמצעים רבים לעצירת הדימום: לחץ על הרקמה, תפרים, שימוש בחומרים עוצרי דימום וכו'. רק לאחר שליטה על הדימום ועצירתו מותר לשחרר את הפציינט, תוך מתן הוראות כיצד להימנע מגרימה לדימום מחודש וכיצד לנהוג אם זה יתרחש.

מהי ההנחיה למטופל במקרה של דימום חוזר לאחר טיפול שיניים?

לרוב, במקרה של דימום חוזר, על המתרפא להניח גזה שאותה יקבל מהרופא על מקום הדימום וללחוץ אותה במשך כ-20 דקות. אם הדימום לא פוסק, עליו ליצור קשר בדחיפות עם הרופא המטפל ולהגיע אליו.

מהם דרכי הטיפול העיקריות בכאב לאחר טיפולי שיניים?

אחת הדרכים השכיחות להתמודד עם כאבים לאחר טיפול שיניים היא נטילת משככי כאבים. את המשככים יש ליטול על פי הוראות הרופא, ולא על דעת המתרפא. אם הכאב חלש ומינורי, ניתן להשתמש במשככים המסורתיים, דוגמת 'אקמול' ו'נורופן'; יש משככים רבים ושונים, נוגדי דלקת ותרופות סם. הדבר החשוב ביותר לדעת בקשר לנטילת משככי כאבים הוא שהם צריכים להילקח אך ורק לאחר אישור רופא השיניים שביצע את הטיפול, ורק בהתאם להנחייתו. רופא השיניים קובע את סוג ואופן נטילת משככי הכאבים, בהתחשב ברקע הבריאותי של המטופל, בטיפול עצמו, ובתגובה של המטופל למשככי כאבים במהלך חייו.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום