התפתחות הילד: מצוקת שירותים

(0)
לדרג

מנתונים לקראת דיון בכנסת: רק 67% מהילדים בעלי צרכים מיוחדים ביישובים קטנים מקבלים שירותים, לעומת 93% מהילדים בערים הגדולות

מאת: מערכת zap doctors

"אם רק 67% מהילדים בעלי צרכים מיוחדים ביישובים קטנים מקבלים שירותים, בזמן ש-93% מבני גילם בערים הגדולות נהנים מהם, המדינה נרדמה בשמירה ונכשלה בתפקידה". כך אומר יו"ר הוועדה לזכויות הילד, זבולון אורלב, לקראת דיון שיתקיים היום (ג') בזמינות שירותים בקהילה לילדים בעלי צרכים מיוחדים המתגוררים בפריפריה.

ממסמך שהכינה מחלקת המחקר והמידע של הכנסת לקראת הדיון עולה כי 8.5% מן הילדים בישראל, שהם לפי נתוני שנת 2009 כ-210 אלף ילדים, סובלים ממגבלה חמורה המשפיעה על תפקודם היומיומי. ילדים עם צרכים מיוחדים הם ילדים עם נכויות, או ילדים עם מחלות כרוניות הזקוקים לטיפולים קבועים או למעקב רפואי קבוע. לילדים אלה מגוון רחב מאוד של צרכים בתחומי הבריאות, החינוך והשיקום ולנכותם השפעה על תפקודם בחיי היומיום, על יכולתם ללמוד, על תפקודם החברתי והנפשי ועל משפחותיהם.

עוד עולה מהדו"ח כי דווקא ביישובים שבהם יש ייצוג יתר של ילדים עם צרכים מיוחדים, השירותים שהם מקבלים בפועל נמוכים יחסית. כך, בישובים קטנים - 67% מהילדים צורכים לפחות שירות אחד, ביישובים מהמגזר הערבי - 49%, וביישובים חלשים כלכלית - 69%. לעומת זאת, בישובים הגדולים הצריכה בפועל גבוהה מאוד - 93% - וכן ביישובים שהרמה הכלכלית-חברתית בהם גבוהה - 92%.

גם משך ההמתנה לשירותים ארוך מאוד, זאת על אף הנחיות משרד הבריאות כי משך ההמתנה המרבי לאבחון ותחילת טיפול (מרגע הפנייה של המשפחה לקופת החולים) לא יעלה על 3 חודשים לילדים עד גיל שנה, ולא יעלה על ארבעה חודשים לילדים מעל גיל שנה. אולם בפועל, סטנדרטים אלה לא מיושמים. כך, משך ההמתנה לרופא מומחה בהתפתחות ילדים למבוטחי מכבי במחוז מרכז עשוי להגיע לשבעה חודשים ולמבוטחי לאומית במחוז ירושלים לשישה חודשים.

משך ההמתנה למטפלים פארא-רפואיים אינו טוב יותר - מבוטחי מכבי במחוז דרום ימתינו חמישה חודשים ומבוטחי כללית במחוז תל אביב ימתינו בין ארבעה לתשעה חודשים.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה (ילדים ומבוגרים) והתפתחות הילד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום