על שום מה

(0)
לדרג

אכילת שום כגורם מחסן ומסייע במניעת סרטן, ועל נטייתם של אנשי מדע לחדשות טובות, שום דבר (?)

מאת: שום אולי לא מדיף ניחוח פרחי אביב, אבל הוא יכול לסייע במניעת סרטן הקולון או הקיבה.

על פי מחקר חדש. המחקר שנערך באוניברסיטת צפון קרוליינה מראה שאנשים הצורכים שום חי או מבושל בקביעות נמצאים במחצית הסיכון לחלות בסרטן הקיבה, ובשני שליש הסיכון לחלות בסרטן הקולון.
"יש השפעה מגנה קבועה אצל אנשים האוכלים שום בצורה קבועה" אומרת ד"ר לנור ארב, מרצה לאפידמולוגיה ותזונה. "לא משנה אם הם אוכלים שום בסין או בארצות הברית, ההשפעה עדין מורגשת."
החוקרים לא יכלו להראות יתרונות דומים בצריכת תוספי שום, אומרת ארב. לא ברור למה.
הסקר נעשה היה מחקר מטה-אנליטי, שבדק כמה וכמה מחקרים קודמים על מנת להגיע לתמונה ברורה יותר לגבי מחלות לב וסרטן. החוקרים בחנו 300 מחקרים מדעיים הקשורים לתזונה וסרטן, ובחנו נתונים מ 22 מאמרים המתייחסים בצורה הטובה ביותר למחקרים המובילים בעולם לגבי שום.
"בחנו שום בעבר וחשבנו שהממצאים עקביים בצורה מדהימה" אומרת ארב. " כאן נקטנו בגישה הפורמלית של איסוף המידע ממחקרים שונים שנעשו בארגנטינה, סין, שוויץ, שוודיה וארצות אחרות. השתתפו מגוון רחב מאוד של מדינות במחקר."
מחקרים קודמים מראים שמרכיב בשום שנקרא אליום משמש כמגן חלקי לבעלי חיים כנגד סרטן, ויש מדענים שחושבים שיש לו השפעה דומה על בני אדם. "לאחר שבודדנו את גורמי הסיכון, מצאנו שההשפעה המונעת בהחלט מקבלת אישוש" אומרת ארב. "לא היה לנו מספיק מידע כדי להגיד בוודאות אותו דבר על שום ועל השפעותיו על סרטן מסוגים אחרים".
יתרונות מסוימים לצריכת שום עלולים להיות מוצגים בהגזמה במחקר בגלל מה שנקרא "הטיית הציבור", כלומר נטייה מוכרת של מדענים ומפרסמים להוציא לאור ממצאים חיוביים יותר ממצאים אחרים. "מצאנו גם כמה מחקרים שלא התאימו למה שציפינו," אומר ד"ר פול, אחד ממחברי המחקר.
"מדובר בהנחה, אבל יכול להיות שבתוספי שום לא נצפו תוצאות דומות משום שהמרכיב העיקרי נהרס בתהליך הייצור, או בשל חיי מדף קצרים" אומרת ארב. "אפשרות נוספת היא שאנשים שצורכים תוספי שום ממילא כבר חולים, וייתכן שהם מטים את התוצאות."
מספר מחקרים שלקחו בחשבון תוספי שום מגיעים למסקנות דומות לגבי השפעתם. "מדענים רבים מאמינים ששום יכול למנוע סרטן קיבה משום שיש לו השפעה אנטי בקטריאלית, והוא סותר את פעולת הבקטריום הליקובקטר פיולורי, המצוי בקיבה, ומוכר כמקדם סרטן" אומר ד"ר פליישאוור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום