איזה אינסולין יעיל יותר?

(0)
לדרג

ממצא: בהשוואה לתערובת אינסולין שניתנת פעמיים ביום, טיפול באינסולין בזאלי (בסיסי) חד יומי בסוכרתיים לא מאוזנים יעיל יותר בהפחתת שיעורי היפוגליקמיה ושיעורי השמנה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Technology & Therapeutics, עולה כי יש דמיון בין איזון רמות הסוכר על ידי טיפול באינסולין בזאלי (כלומר, אינסולין בסיסי, כזה ששומר על רמות אינסולין נמוכות ואחידות של ההורמון בדם לאורך היממה), לבין טיפול בתערובת אינסולין (תערובת מוכנה מראש של סוגי אינסולין שונים). עם זאת, טיפול באינסולין בזאלי לווה בשיעורי היפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות בדם) נמוכים יותר ועלייה מעטה יותר במשקל הגוף, וכן היה נוח ופשוט יותר לשימוש. בעקבות זאת, הומלץ על מתן אינסולין בזאלי, כתוסף קו-ראשון לטיפול בחולים שנכשלו תחת טיפול בתרופות פומיות לסוכרת.

ממספר מחקרים גדולים, UKPDS בחולי סוכרת מסוג 2 ו-DCCT בחולי סוכרת מסוג 1, עולה כי התחלה מוקדמת של טיפול אינטנסיבי עדיפה על כל טיפול אחר למניעת סיבוכים המערבים כלי דם קטנים וכלי דם גדולים, תופעה המכונה "זיכרון מטבולי". עוד נמצא כי אצל חולים עם מחלה מתקדמת יותר קיים סיכון גבוה יותר לסיבוכים המערבים את מערכת הלב וכלי הדם. למרות ממצאים אלה, לעתים קרובות דוחים את התחלת הטיפול באינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 2, לרוב עד לעלייה בערכי HbA1c מעבר ל-8.5%.

יש מגבלות רבות למתן טיפול באינסולין, שמקורן הן ברמת המטופל והן ברמת המטפל, כאשר ההחלטה על התחלת טיפול מושפעת מנושאי עלות, סיכון להיפוגליקמיה, נוחות והסיכוי לעלייה במשקל. לאינסולין לנטוס (Glargine) משך פעילות של למעלה מ-24 שעות בזריקה חד-יומית וחיקוי פעולה פיזיולוגית, בעוד שאינסולינים ארוכי טווח אחרים, כגון דטמיר ו-NPH ניתנים ב-1-2 זריקות ביום ומשך פעולה של 12-24 שעות ו-12-18 שעות בהתאמה.

אינסולין בזאלי - קו הטיפול הראשון המומלץ

לבחירת מועד התחלת הטיפול באינסולין וקביעת משטר הטיפול או סוג האינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 2 חשיבות רבה, ויתרונות התאמת הטיפול באופן פרטני לכל חולה הוכחו היטב. עם זאת, כיום אין קונצנזוס באשר לדרך הפעולה הטובה ביותר.

אינסולין בזאלי הניתן פעם ביום ותערובת אינסולין הניתנת פעמיים ביום, נפוצים בשימוש בעת התחלת טיפול באינסולין. מחקרים מעטים ערכו השוואה ישירה בין משטרי טיפול התחלתיים אלו בחולי סוכרת, למרות שמהממצאים הזמינים בנושא עולה כי איזון רמות הסוכר בדם די דומה עם אינסולין בזאלי, הניתן פעם ביום, ועם תערובת אינסולין, הניתנת פעמיים ביום. כמו כן, שיעורי היפוגליקמיה נמוכים יותר, העלייה במשקל קטנה יותר, והנוחות והפשטות עקב טיפול באינסולין בזאלי תומכים בשימוש בתכשיר זה כטיפול קו-ראשון בחולי סוכרת בהם הוחלט על התחלת טיפול באינסולין, בעקבות כשלון טיפול תרופתי כנגד סוכרת.

משתנים דוגמת גיל, מדד מסת הגוף ורמות סוכר בדם לפני השינה או לאחר ארוחת בוקר עשויים להשפיע על יעילות משטר הטיפול הנבחר, עובדה המספקת תמיכה נוספת להתאמת הטיפול בהתאם לדרישות כל מטופל.

המחבר מסכם כי לאור היתרונות של אינסולין בזאלי, זהו לדעתו קו הטיפול הראשון המומלץ לחולי סוכרת לאחר כישלון טיפול בתרופות פומיות לסוכרת. להערכתו, ללא תלות במשטר הטיפול הנבחר, התאמת משטר הטיפול באופן פרטני, עם ההפרעה המינימאלית לאורח החיים הנורמלי של החולה, תעודד את המעבר מטיפול פומי לאינסולין.

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום