הציבור לא מודע לדלקת כבד נגיפית

(0)
לדרג

סקר מראה כי מחצית מן הציבור אינו מכיר את המחלה, שנגרמת על ידי נגיף ההפטיטיס C. למחלה אין תסמינים, ולכן רבים לא מאובחנים ולא מקבלים טיפול בזמן

מאת: מערכת zap doctors

מסקר מכון TNS, שנערך עבור חברת יאנסן, עולה כי למעלה ממחצית מהציבור (53%) אינם יודעים מהי מחלת דלקת כבד נגיפית, הנגרמת על ידי נגיף ההפטיטיס C. הסקר נערך בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (500 נבדקים) לרגל יום המודעות העולמי למחלה, אשר צוין החודש.

עוד עולה מהסקר כי רק 17% מהאוכלוסייה עברו בדיקה לגילוי נגיף ההפטיטיס C במהלך חמש השנים האחרונות.

על פי ההערכות, בישראל חיים 80-90 אלף חולים, ומדי שנה מצטרפים אליהם כ-900 חולים חדשים. המחלה נגרמת על ידי נגיף הנקרא - HCV- HEPATITIS C VIRUS, ומתפתחת במקרים רבים (80%) לדלקת כרונית בכבד. כיוון שהמחלה היא "שקטה", ללא תסמינים, מרבית החולים מרגישים בריאים ואינם מודעים למחלתם. רבים מהם אינם מאובחנים ואינם מקבלים טיפול תרופתי, אשר יכול להאט את קצב התקדמות המחלה, להשמיד את הנגיף ולהביא לריפוי מלא. ללא טיפול, המחלה מתקדמת אצל 20-30% מכלל החולים תוך 20-30 שנה, ונגרם נזק מצטבר בכבד שפוגע ביכולת התפקוד שלו. בחלק קטן מהמקרים מתפתחת אי ספיקת כבד המחייבת השתלת כבד.

הידבקות במחלה נגרמת באמצעות מגע ישיר עם דם הנגוע בנגיף. קבוצות הסיכון העיקריות באוכלוסייה הן:

אנשים שקיבלו עירוי דם ותוצריו לפני שנת 1992
חולים שעברו השתלות איברים בארץ לפני 1992
מזריקי סמים
תינוקות שנולדו לנשים החולות בנגיף (הדבקה נדירה)
יחסי מין עם בן/בת זוג החולה בנגיף (הדבקה נדירה)
עובדי רפואה שנדקרו ממחט מזוהמת בדם נגוע בנגיף.

בנוסף, המחלה שכיחה יותר בקרב חולי איידס, חולי המופיליה, מטופלי דיאליזה, אנשים עם עלייה בלתי מוסברת ברמת אנזימי הכבד ועולים ממדינות חבר העמים.

אבחון המחלה מתבצע על ידי בדיקת דם פשוטה הנקראת Anti HCV Ab (חיפוש אחר נוגדנים כנגד נגיף ההפטיטיס C). תוצאה חיובית בבדיקה מצביעה על כך שהנבדק נחשף לנגיף. בכל המקרים בהם מתקבלת תוצאה חיובית מבצעים בדיקת דם נוספת הנקראת HCV-RNA בשיטת PCR במטרה לבדוק האם המחלה פעילה. בדיקה זו מודדת את רמת הנוכחות של הנגיף בדם. לפני התחלת הטיפול ניתן להעריך את דרגת הנזק שכבר נגרם לכבד על ידי לקיחת דגימה מרקמת הכבד (ביופסיה) או באמצעות שיטות חלופיות שאינן פולשניות.

קיימים 6 תתי-סוגים (גנוטייפים) שונים לנגיף הגורם למחלה; משך הטיפול משתנה בהתאם לסוג הגנוטייפ. לרוב החולים (כ-70%) יש גנוטייפ 1 ומשך הטיפול אצלם הוא 48 שבועות. חולים עם גנוטיפ 2 ו-3 משך הטיפול 24 שבועות. הטיפול הסטנדרטי הקיים היום הוא שילוב של זריקת תת-עורית של פג אינטרפרון אחת לשבוע וטבליות ריבאוירין הניתנות כל יום. הצלחת הטיפול בגנוטיפ 1 היא כ-42% ובגנוטיפ 2, 3 80%.

פרופ' זיו בן ארי, יו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד, התייחסה לטיפול החדשני: "התרופות חדשות העומדות בפתח נחשבות לתרופות פורצות דרך. תרופות אלה הפועלות ישירות כנגד הנגיף הן ממשפחה סלקטיבית מאוד ומעכבות את האנזים הנגיפי הפרוטיאזה החיוני לפעילות הנגיף ולשכפולו, ועל כן משיגות החלמה מלאה אצל יותר מ-70% מכלל החולים עם זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C, גנוטייפ 1. תרופות חדשות אלה ניתנות רק בשילוב עם הטיפול הסטנדרטי הקיים".

חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת חץ - ארגון ישראלי לבריאות הכבד, אמר: "חולים רבים נכשלו כבר עם הטיפול הניתן היום על ידי סל הבריאות. לחולים אלה - טיפול משולש הוא האפשרות היחידה להצלת חייהם. רק הוא יכול לעצור את התקדמות המחלה לשלבים של שחמת הכבד או סרטן הכבד ואת הצורך בהשתלת כבד. אנו, החולים במחלת הפטיטיס C מצפים להכנסת התרופות החדשות לסל שירותי הבריאות 2012".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום