יו"ר הר"י פתח בשביתת רעב

(0)
לדרג

ד"ר אידלמן הודיע במסיבת עיתונאים דרמטית: "אשבות רעב עד סיום המאבק", ופנה לרה"מ: "בידיך החלטה פשוטה - אסון או פיתרון". הרופאים יקימו מאהל ליד משרד רה"מ

מאת: מערכת zap doctors

אחרי 128 ימים ללא תוצאות הרופאים מחריפים את מאבקם. מסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ב') במשרדי ההסתדרות הרפואית החלה בהודעה דרמטית של יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן: "הבוקר פתחתי בשביתת רעב - שתימשך עד סוף המאבק - במהלכה אתקיים ממים בלבד".

בהמשך הצהיר: "אחה"צ, בשעה 16:00, נצא לצעדה כשפנינו מועדות למשרד ראש הממשלה להקמת מאהל מחאה. אנחנו מתכוונים למסור לו עצומה, עליה חתומים עשרות אלפי רופאים ואזרחים. דרכי המאבק שלנו צודקות ואזרחי ישראל יזכו בסוף לבריאות טובה יותר".

עליית המדרגה במאבק הרופאים מגיעה בעקבות הרוח הגבית שקיבלה הלילה הר"י מבית הדין הארצי לענייני עבודה, שהחליט לא להיענות לדרישת המדינה להאריך את צווי המניעה נגד הרופאים השובתים.

ד"ר אידלמן: "בית הדין אמר שהצדק איתנו. לכל חולה, לכל רופא, לכל אחות - לכולם ברור שמערכת הבריאות קורסת. לצערנו, המדינה מפקירה את הרפואה, החולים והרופאים. לאחר 128 יום של מאבק אנו שואלים: איפה אתה אדוני ראש הממשלה ושר הבריאות, מר בנימין נתניהו? ההתדרדרות של מערכת הרפואה נמשכת כבר שנים. המחסור ברופאים והמצוקה נעשים קשים משנה לשנה. הם התחילו לפניך, אך במשמרת שלך הקטסטרופה בעיצומה. הגיעו מים עד נפש. בידיך החלטה פשוטה - אסון או פיתרון".

ד"ר אידלמן פירט את דרישות הרופאים: תוספת של 1,000 תקנים, הפחתת תורנויות המתמחים ל-6 בחודש, טיפול מיידי במקצועות המצוקה ומשיכת צעירים לרפואה באמצעות שיפור התנאים ותוספת שכר משמעותית ומיידית של 50% לשעה.

יו"ר הר"י קרא לנתניהו להסתכל בעיני החולים, הרופאים, המתמחים והרופאים הבכירים והטיל עליו את האחריות להציל את מערכת הבריאות.

עוה"ד לאה ופנר, היועצת המשפטית של הר"י, אמרה: "פסק הדין הכיר בכך שיש תהום עמוקה בין הצדדים, וקבע שהר"י הוא גוף שנוהג באחריות מידתית ויש לו את זכות השביתה וזכות המחאה".

עו"ד ופנר הוסיפה: "המדינה ניסתה לכפות עלינו הליך בוררות ואנו יודעים מניסיון העבר שזו סחבת ומלכתחילה לא רצינו בכך. קיבלנו אתמול לגיטימציה מלאה מביהמ"ש לצעדים הארגוניים בשבועיים הקרובים, בהתאם לנייר שהצגנו בבית הדין".

מומחים ומתמחים: מאוחדים אבל...

ד"ר צאקי זיו נר, סגן יו"ר הר"י, דיבר על אחדות השורות בין המומחים למתמחים: "הבוקר נפל דבר בישראל. קיבלנו הכרה בדרישות שלנו. הרופאים הצעירים הרימו גל של צעקה ומחאה, מתוך מצוקה ואנו כולנו שהיינו מתמחים פעם, יודעים מה עובר עליהם. כיום יש ציבור רופאים אחד וצריך להפשיל שרוולים ויחדיו למצוא פתרון למשבר הנוכחי. נעשה ניסיון של האוצר להפריד כוחות בינינו לבין המתמחים, אך זה לא הצליח להם".

את עמדתו חיזק ד"ר אביב שאול, מתמחה ברפואה פנימית: "אנחנו ברי מזל שיש לנו את הר"י. הניסיונות הציניים לתקוע טריז בין המתמחים למומחים נועד לכישלון".

אתמול (א') התכנסה בבי"ח מאיר נציגות הרופאים הצעירים שהחליטו על שישה קווים אדומים:

אורך ההסכם לא יעלה על ארבע שנים ויכלול מנגנוני אכיפה
אי חיוב תורנויות מומחים
1,000 תקנים המיועדים למתמחים באופן מיידי
מספר התורנויות לא יעלה על 6 בחודש
שכר של 50 ש"ח לשעה למתמחה מתחיל
שמירת היתרון היחסי של הפריפריה על פי מתווה הטיוטה שכבר הושג.

ד"ר שאול התייחס לקווים האדומים: "אנו שמחים שד"ר אידלמן מכיר בארבע מתוך שש הדרישות של המתמחים ויש הקשבה למצוקות שלנו. אך, יחד עם זאת, אנחנו חושבים שההסכם שייחתם צריך להתקצר ל-4 שנים בלבד ולא יחייב מומחים לבצע תורנויות".

כאמור, הר"י עומדת על הסכם ל-8 שנים, על מנת לא להיאבק כל 3-4 שנים מחדש ולפגוע במערכת הבריאות הציבורית. בנוסף, עמדת הר"י היא כי מומחים צריכים לבצע תורנויות עד גיל 47, מאחר שזה "יביא לתועלת לכל מערכת הבריאות". בימים אלה דנים על מתווה בנושא התורנויות. בנוסף, אידלמן הבהיר כי אין הסכמה עם האוצר לגבי שעון הנוכחות וכי אין תחליף למו"מ: "לא נקבעה עדיין פגישה, אולם אנחנו בעד דיונים מרתוניים יום ולילה עד להשגת הסכם".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום