דורבן: הכל בגלל זיז קטן

(0)
לדרג

זיז גרמי באזור העקב גורם לכאבים חזקים ותוקף בעיקר ספורטאים ונשים מבוגרות. המחלה חולפת לרוב עם הזמן, אך טיפול יכול לזרז את ההחלמה

מאת: מערכת zap doctors

אלפי ישראלים, רבים מהם עוסקים באופן קבוע בספורט, סובלים מהופעת מחלת "החיתולית הכפית", PLANTAR FASCIITIS, או בשמה העממי: "דורבן".

תופעה מציקה זו קיבלה את שמה בעקבות הופעתו של הזיז הגרמי באזור העקב הגורם לכאבים חזקים לסובלים ממנו. הדורבן יכול להופיע בקרב בני כל הגילאים, ושכיחותו עולה בקרב נשים מבוגרות וכן בקרב ספורטאים העוסקים בריצה או בפעילות גופנית המפעילה עומסים ולחצים רבים על כף הרגל.

בין גורמי הסיכון התורמים להתפתחות המחלה ניתן לציין מבנה רגל שטוח או קשתי, השמנת יתר, עלייה פתאומית במשקל, תעסוקה או עבודה הכרוכה בעמידה ממושכת, קיצור גיד אכילס והגבלה בכיפוף הגבי של כף הרגל, מאמץ גופני פתאומי ולא מבוקר ולעיתים גם נעילת נעליים ללא בולם זעזועים שאינן מעניקות תמיכה וריפוד הולמים לכף הרגל.

הדורבן, שלעיתים ניתן לראותו בבירור בצילום רנטגן של העקב, הוא זיז גרמי המשמש הארכה של הגבשושית הכפית של עצם העקב. התופעה מתרחשת בעקבות קרעים ברצועה שלאורך כף הרגל. במקום נוצרת דלקת ונוצרים מרבצי סידן ותאים דלקתיים הנוגעים בתאי העצב שבמקום, דבר הגורם לכאבים עזים בכל דריכה על העקב.

התלונות השכיחות של מטופלים הן על תחושת כאב צורב או דוקר באזור העקב. החולים מתארים כאב קשה יותר בצעדים הראשונים, לאחר מנוחה ממושכת או שנת לילה. לעיתים הכאב קשה עד כדי כך, שהחולה יכול לדרוך רק על קדמת כף הרגל בצעדיו הראשונים בבוקר. לאחר מספר צעדים הכאב פוחת. אך לעיתים קרובות הוא חוזר עקב עמידה ממושכת, קימה לאחר ישיבה ארוכה ואפילו בעת רמת משאות כבדים.

אבחנת המחלה מבוצעת בידי רופא מומחה באמצעות ראיון רפואי המלווה בבדיקה גופנית. במקרים בהם האבחנה אינה ברורה ומוחלטת הרופא עשוי להפנות את המטופל לבדיקות דם וכן לבדיקות הדמיה כגון רנטגן ומיפוי עצם כדי לשלול גורם אחר לכאב, שיכול להיות גידול, זיהום או כאב ממקור עצבי.

דורבן בכף הרגל
דורבן בכף הרגל

פיזיותרפיה, מדרסים וניתוח

בטיפול המתחיל מוקדם או בסמיכות להופעת התסמינים רוב החולים עשויים להבריא תוך כ-6 שבועות. בין הטיפולים בכאבי הדורבן ניתן לציין טיפולים שמרניים כגון טיפול פיזיותראפי, הליכה בנעליים אורתופדיות מתאימות ושימוש במדרסים בעלי כרית בולמת זעזועים מתחת לעקב כדי למנוע הפעלת עומסים מיותרים על הרגל הכואבת. את המדרסים יש להתאים לכל רגל בנפרד ואין להעבירם מאיש לאיש.

ניתן להיעזר בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידאליות לשיכוך כאבים, וכן בהזרקה מקומית של סטרואיד בשילוב או ללא שילוב לידוקאין, שעשוי להקל במהירות על הכאב. לחלק מהחולים נותן הרופא המטפל גם סד מתיחה ללילה. הסד מותח את גיד האכילס והחיתולית הכפית, דבר העשוי להקל את הכאבים בשעת הבוקר. במצבים בהם טיפול שמרני ממושך נכשל, ניתן לבצע ניתוחים שונים העשויים לשפר את מצב החולה בהצלחה.

מחלת הדורבן היא הסיבה השכיחה ביותר לכאבים באזור התחתון של העקב. המחלה בדרך כלל חולפת עם הזמן. טיפול שמרני שמתבצע בשלב מוקדם, עם הופעת התסמינים, מביא לרוב לשיפור מהיר במצב החולה. לכן מומלץ להקשיב לגוף, ואם ישנם כאבים כלשהם ללכת לרופא על מנת לקבל אבחנה וטיפול וככל שמוקדם יותר כך טוב יותר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אורטופדיה - בעיות כף רגל וקרסול
פורום כאבי ברכיים, דורבן, חידוש סחוסים ללא ניתוח

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום