טלפון נייד לא גורם לגידול במוח

(0)
לדרג

מחקר חדש בקרב 2.8 מיליון איש: שימוש ארוך טווח - 11 שנה ומעלה - בטלפון נייד אינו מגדיל את הסיכון להתפתחות גידולים שפירים על עצב השמע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש: בקרב נבדקים שדיווחו על שימוש בטלפונים סלולאריים במשך 11-15 שנים לא תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות גידול שפיר על עצב השמע (נאורומה אקוסטית, Acoustic Neuroma). זאת בהשוואה לנבדקים שהחלו להשתמש בטלפונים ניידים לאחרונה, ולנבדקים שלא השתמשו כלל במכשירי הטלפון הסלולאריים. כך עולה ממחקר שכלל למעלה מ-2.8 מיליון מבוגרים מדנמרק וממצאיו פורסמו במהדורת 28 ביוני של American Journal of Epidemiology.

מחקר זה מצטרף למספר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ונוגעים לקשר בין טלפונים סלולאריים לבין הסיכון לגידולים מוחיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גידולי נאורומה אקוסטית הם גידולים הגדלים לאט, ומתפתחים בעצב המרכזי העובר מהאוזן הפנימית למוח. גידולים אלה עשויים להוביל לצלצולים באוזניים, סחרחורות ובעיות בשיווי משקל. גידולים אלה עלולים אף לגדול לאט עד כדי לחץ על המוח וסכנת חיים.

מבין קרוב לשלושה מיליון מבוגרים מדנמרק, מעט למעלה מ-800 אובחנו עם גידולי נאורומה אקוסטית בשנים 1998-2006. בקרב אלו שהשתמשו במכשירי טלפון סלולאריים לתקופות הממושכות ביותר - 11 שנים מעלה - לא תועד סיכון מוגבר. זאת בהשוואה לאלה שהשתמשו בטלפונים תקופת זמן קצרה יותר ולאלה שלא השתמשו במכשירים הניידים.

בנוסף, לא נמצאה עדות לקשר בין שימוש ארוך טווח בטלפון סלולארי לבין גידולים גדולים מהצפוי, או נטייה מוגברת לפתח את הגידולים בצד ימין, הצד הנפוץ לשימוש בטלפונים סלולאריים.

למרות זאת, החוקרים מודים כי לא נאמרה המילה האחרונה בנושא, ומסבירים כי מאחר שטלפונים סלולאריים נכנסו לשימוש רק בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת, נתוני המעקב הזמינים כיום מוגבלים לכ-15 שנות שימוש, וייתכן כי יש השפעה שתבוא לידי ביטוי רק בשלב מאוחר יותר.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון וניתוחי צוואר וראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום