האם ניאצין מונעת אירועי לב ומוח?

(0)
לדרג

משרד הבריאות האמריקני הפסיק באופן מפתיע מחקר העוסק ביעילות התרופה להעלאת כולסטרול טוב במניעת אירועי לב וכלי דם

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות האמריקאי הפסיק החודש מחקר גדול שנועד לבחון את השפעת הטיפול בניאסאפן (ניאצין) על היארעות אירועי לב וכלי דם. מטרת המחקר שהחל לפני שש שנים היתה לבחון השוואת טיפול בסטטינים עם וללא תוספת של ניאצין. הפסקתו, 18 חודשים לפני המועד המתוכנן, בוצעה לאחר שהוכח שהטיפול בניאצין לא הביא להפחתה בשיעור אירועי לב וכלי דם.

מטופלים עם כולסטרול רע (LDL) מאוזן תחת טיפול תרופתי, ועם כולסטרול טוב (HDL) נמוך נמצאים עדיין בסיכון מוגבר משמעותית לתחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

ניאצין היא אחת התרופות הבודדות, שיעילותן הוכחה בהעלאת הכולסטרול הטוב ובהקטנת הרובד הטרשתי המצטבר על העורקים. למרות הנתונים המעודדים הללו, טרם פורסם מחקר שבדק האם הטיפול בניאצין מפחית את הסיכון לתחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

3,414 הנבדקים שנכללו במחקר שהופסק היו חולים עם מחלת לב וכלי דם ידועה (מניעה שניונית), מאוזנים בערכי ה- כולסטרול הרע תחת טיפול בסטטינים (40-80 mg/dL), ועם רמת כולסטרול רע נמוכה ורמת טריגליצרידים גבוהה.

הנתונים שנאספו עד להפסקת המחקר הראו שטיפול בניאצין במינון גבוה (עד 2,000 מ"ג ליום) במקביל לטיפול בסטטינים אמנם הביא לעלייה בכולסטרול הטוב ולירידה בטריגליצרידים, אולם לא הביא להפחתה במספר האירועים הקרדיו-ווסקולריים, כולל התקף לב, שבץ מוחי, צורך בצינתור ואשפוזים.

קבוצת המחקר ציינה שהנתונים הצביעו על עלייה קטנה, שסיבתה לא הובררה, בהיארעות של שבץ מוחי איסכמי בקבוצה שטופלה בניאסאפן. החוקרים מציינים כי לא ניתן לקבוע שהתופעה נגרמה עקב התרופה. מטעמי זהירות, החוקרים ציינו כי למרות התוצאות אין להפסיק את הטיפול בניאסאפן מבלי להיוועץ ברופא המטפל.

כיום מתנהלים מחקרים נוספים שנועדו לבדוק את ההשפעה של טיפול בניאצין על אירועי לב וכלי דם. ממצאי מחקרים אלה צפויים להתפרסם בשנים הקרובות.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה וצנתורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום