תופעה: חולים מזיהום בעבודתם

(0)
לדרג

1/3 מעובדי משרד הפנים בנצרת עלית חלו בשל זיהום בבניין בו הם מועסקים. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה: על הממשלה לדאוג לעובדיה לסביבת עבודה בריאה

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, בראשות ח"כ דב חנין, דנה אתמול (ג') בנושא זיהום סביבתי במקומות עבודה, זיהום שפוגע בבריאות של עובדים במשרדי ממשלה. התופעה מוכרת ומכונה בספרות הסביבתית "תסמונת הבניין החולה" (SBS-Sick Building Syndrome).

תלונות של עובדים העובדים ב"בניינים חולים" על תסמינים כגון כאבי ראש, גירויים בעיניים ובגרון אופייניות לשעות העבודה. כך עולה ממסמך שהוכן לדיון על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

בדיון שהתקיים תיאר דני קרקליס, ראש ענף ובודק תכניות במשרד הפנים במחוז צפון, את מה שעובר עליו ועל העובדים במשרד הפנים בנצרת עלית. הוא תיאר מצב בו 20 מתוך 63 העובדים במבנה בן 3 קומות, חלו בשנים האחרונות, כולל במחלת הסרטן. הדר קסטרו, עובדת שירות התעסוקה בירושלים, תיארה מצב מזעזע בבנין המשרדים שלהם הממוקם מעל התחנה המרכזית בירושלים. בבניין זה אין הפרדה ראויה בין מערכות האוורור של הבניין לבין מערכות האוורור של התחנה המרכזית. בין העובדים ישנם חולי סרטן ודעת העובדים נתונה כל הזמן לחששות מסביבתם החולה. לעובדים אין רופא תעסוקתי אליו הם יכולים לפנות.

דפנה סימן טוב מאגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה הודתה כי הנושא "נופל בין הכיסאות". היא ציינה כי אכן התחנה המרכזית אינה עומדת בתנאים סביבתיים של רישיון העסק וננקטים נגדה צעדים.

בתגובה לדבריה הקשים של קסטרו, אמר ח"כ חנין כי הוועדה תפנה למינהל הדיור במשרד האוצר ולשר האוצר עצמו על מנת להעמידו על חומרת התופעה בה עובדים מועסקים בתנאים של סביבה חולה.

אין גורם ממשלתי אחראי

עוד עולה ממסמך מחלקת המחקר כי איכות האוויר התוך-מבני מושפעת משני גורמים עיקריים: המגמה לבודד את המבנה הפנימי מהאוויר החיצוני ונוכחות של כימיקלים שונים בתוך המבנה (חומרי צבע, דבק, ריהוט, שטיחים ועוד). בדרך כלל נעשים מאמצים לשיפור איכות האוויר התוך-מבני בדרכים שונות כגון סירקולציה, ערבוב אוויר טבעי במערכות המיזוג ועוד. למרות זאת, יש מקורות רבים לזיהום כימי ו/או מיקרוביולוגי של האוויר (לדוגמה: באמצעות מיקרואורגניזמים המתפתחים על גבי פילטרים של מזגנים).

אין בישראל חקיקה ייעודית לעניין מניעת "תסמונת הבניין החולה". לעומת זאת, הטיפול בזיהום אוויר מוסדר במסגרת חוק אוויר נקי. כמו כן, אין אף משרד בישראל שמפקח באופן יזום על מה שמתרחש בבנייני משרדים. לדברי ד"ר לובה פושנוי, רופאה תעסוקתית ומפקחת על העבודה במשרד התמ"ת, לרשותה עומדים 50 פקחים המתמחים במבנים תעשייתיים. אף לא אחד מהם עוסק בבנייני משרדים.

לפי עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, קיימות בידי המשרד להגנת הסביבה והציבור כלים משפטיים לפעולה.

בסיכום הדיון אמר ח"כ חנין כי ברור שתחום הבניינים החולים אינו מטופל במידה ראויה על ידי אף אחד מהגורמים הרשמיים של ממשלת ישראל. ח"כ חנין הביע תמיכה מלאה במאבק העובדים על זכותם לעבוד בסביבה בריאה, והוסיף כי הוועדה תפנה אל משרדי הממשלה בבקשה להפעיל את סמכותם במקומות בהם ניתן לפעול לשיפור תנאי העבודה של העובדים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום