חדש: צנתור להורדת לחץ דם

(0)
לדרג

לראשונה בישראל בוצע בהדסה צנתור בעורקי כליה להפחתת לחץ דם. פרופ' חיים לוטן "זהו הליך מהפכני המאפשר טיפול בסובלים מיתר לחץ דם שאינו מאוזן. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה בישראל: צנתור לטיפול ביתר לחץ דם לא מאוזן. במרכז הרפואי הדסה בוצע השבוע טיפול התערבותי ראשון מסוגו ביתר לחץ דם גבוה בלתי מבוקר, באמצעות טכנולוגיה חדשנית של חברת מדטרוניק (Medtronic), הנקראת ארדיאן.

המטופלת הראשונה שעברה את הטיפול הינה אישה בת 74 הסובלת בין השאר מיתר לחץ דם, חרף מספר תרופות רב שהיא נוטלת. הטיפול איננו כלול בסל הבריאות. ההליך הינו זעיר פולשני ומתבצע כאשר המטופל שרוי בהכרה, תוך טשטוש קל. הוא מבוצע בצנתור שאורך כ-40 דקות, במהלכו צורבים את קצות העצבים המקיפים את עורקי הכליה, והאחראים, בין היתר, לעליית לחץ הדם.

"זוהי פרוצדורה מהפכנית, הפותחת אשנב לטיפול בחולים הסובלים מיתר לחץ דם, אשר איננו נשלט על ידי התערבות תרופתית." ציין פרופ' חיים לוטן, מנהל מכון הלב בהדסה, אשר ביצע את הטיפול יחד עם רופאים נוספים.

המערכת החדשנית כוללת צנתר גמיש, אשר מוחדר דרך עורק הירך ומועבר אל עורקי הכליה. לאחר שהוחדר עד למקום הרצוי, קצה הקטטר מעביר גלי רדיו באנרגיה נמוכה (RF), לצריבה וויסות העצבים הסימפתטיים המקיפים את הכליה.

מחקרים קליניים שנעשו באירופה, באוסטרליה ובניו זילנד הראו כי ההליך החדש הביא להפחתה משמעותית ביתר לחץ הדם בתוך מספר חודשים.

הרוצח השקט

יתר לחץ דם הוא המחלה הנפוצה ביותר בעולם המערבי. לפי ההערכות, כמיליארד אנשים בכל העולם וכמיליון איש בישראל לוקים במחלה. לחץ דם גבוה מהווה סיכון מוגבר להתקף לב, שבץ מוחי, אי ספיקת לב, מחלות כליה, ואחת מסכנותיו העיקריות היא שהסובלים ממנו אינם מודעים למחלתם ולכן הוא מכונה גם "הרוצח השקט".

הטיפול המקובל ליתר לחץ דם מתבסס על שילוב של מספר סוגי תרופות, ניהול אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת וקיום פעילות גופנית. הצורך להקפיד על נטילת התרופות לאורך זמן מהווה קושי עבור רבים מן הסובלים מן המחלה, ולא כולם מתמידים בכך. בנוסף, אצל חלק ניכר מן הסובלים מלחץ דם גבוה במיוחד גם שילוב התרופות איננו יעיל. התוצאה היא כ-7 מליון בני אדם מתים מידי שנה בשל יתר לחץ דם לא מאוזן.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום