פסיכיאטריה ואינטרנט - תקצירים

(0)
לדרג

מיקבץ תקצירים מהכינוס הבינלאומי הראשון על פסיכיאטריה, מידע רפואי און-ליין וטיפול רפואי ברשת

תקצירו של ד"ר רוברט קנדי: במהלך המאות הקודמות מידע רפואי עבר באמצעות מפקחים, ספרים וכתבים.

הזדמנויות לשיתוף פעולה לעיתים קרובות הוגבלו בשל בעיות כמו מרחק או קושי בהעברת מידע למקומות שונים. פגישות מקצועיות וועידות איפשרו מפגש עם עמיתים, והחלפת דיעות ורעיונות חדשים.

למרות ששיטות אלה של העברת מידע חשובות גם היום, נכנס יסוד חדש: הגישה הגלובלית והמיידית של האינטרנט. סוגיות של זמן ומקום למעשה נעלמו, ויצירת שיתופי פעולה נעשית כל הזמן. האינטרנט הוא כלי התקשורת החשוב ביותר מאז המצאת הטלפון.

גם המידע עבר שינויים מרחיקי לכת בשני העשורים האחרונים. בעולם הבריאות, בעיקר רפואה ופסיכיאטריה, שפע המידע המקוון שינה את דרך ההתייחסות של מטפלים למידע. כיום ניתן להגיע בקלות לכל הידיעות החדשות והמעודכנות, תובנות קליניות, גישות טיפוליות וממצאי מחקר, בפחות זמן משלוקחת קריאת העמוד הראשון בעיתון. עולם המידע המקוון הפך לשלוחה של שולחן העבודה שלנו, וחלק חשוב מחיי המקצוע.

העולם המסורתי של הדפוס נמצא גם הוא בתהליך התפתחות. מהמסורת של ספרים, ירחונים וספריות, אנשי המקצוע מחפשים ודורשים העמקה יתירה ודיוק מדעי לעומת המידע המקוון. הצמא לטקסט המלא מהווה את הכוח המניע בהגדרות הדרכים להעברת נתונים ולגישה למידע בעשורים הבאים.

כמעט כל הירחונים המסורתיים מקיימים גם אתר מקוון. בעוד חלק מאפשרים גישה חופשית, רבים מחייבים את הגלישה בחלק מדמי המנוי. אנו נמצאים כיום בתקופת מעבר בין העיתונים המודפסים והדרישות מהאינטרנט (מהירות, שימוש קל, שיטות שונות לשילוב מידע) מציבות אתגרים חדשים בפני המוציאים לאור. בהמשך לדרך ההתפתחות, רבים מהעיתונים החדשים הם עיתונים אלקטרוניים בלבד. זמן התגובה בין הפרסום לתגובה התקצר בצורה דרמטית תודות להדפסה מקוונת.

לצד היתרונות יש בעיה של איכות ודיוק. אם האתר המקוון נהנה ממוניטין טוב או מקשרים מקצועיים מוכרים, או שמדובר במפרסם מקוון בלבד. לרוע המזל, היות שכולם יכולים להעלות דברים לרשת, חשוב להעריך את איכות האתר על מנת לבדוק את מהימנות המידע.

תקצירו של ד"ר מיכאל שטיין:
נסיונות ראשונים עם קהילת דיכאון באינטרנט
התקשורת משתנה עם התפתחות הטכנולוגיה המודרנית. כיום קהילות און ליין רווחות ברשת, ומכסות מגוון רחב של נושאים הכוללים מחלות קשות כמו דיכאון. חברי הקילות הוירטואליות חולקים את אותן מטרות ותחומי עניין או נסיות של בעיות הקשורות למחלה. חברים פעילים ואקטיביים, לצד מנהל קהילה הכרחיים להצלחתה.

ביסוס וניהול קהילה בהחלט אינם מהווים משימה קלה לביצוע. על פי הגורו האינטרנטי הווארד ריינגולד, מנהל קהילה טוב מתנהג כמארח במסיבה, אבל גם משמש כדמות הסמכותית, כמודל לחיקוי ולדוגמה הקובע את הזיכרון הקהילתי.

קהילות במובן הפשטני ביותר כוללות יסודות אינטראקטיביים בלבד. קהילת הדיכאון בנט-דוקטור היא מודל ל"קהילת מידע" המורכבת ממידע מעמיק על דיכאון ומקום מפגש וירטואלי בו אנשים הנמצאים בדיכאון יכולים לדון בבעיותיהם, לשאול מומחים שאלות, ולספר את סיפורם האישי.

יש מקום לדון בערך הפוטנציאלי הטמון בקהילת דיכאון וירטואלית עבור חבריה (למשל מודעות למחלה), וההשלכות האפשריות עבור אנשי מקצוע רפואיים.

למידע נוסף פנו לערוץ דיכאון באתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום