זיבה: עלייה חדה בשכיחות המחלה

(0)
לדרג

חיידק הזיבה מפתח כל העת עמידות לתרופות אנטיביוטיות. ממצא חדש מצביע כי פיתח עמידות לתרופה נוספת

מאת: מערכת zap doctors

קבוצת תכשירי האנטיביוטיקה מסוג צפלוספורינים מאבדת מיעילותה בטיפול בחיידק הזיבה. כך עולה ממחקר חדש שערכו חוקרי המרכז לתרופות בארה"ב, אשר בדק עשרות אלפי דגימות של זיבה שנאספו במשך עשור.

"נתון מפתיע זה מכתיב שינוי בטיפול בזיבה" אומר ד"ר שרגא וקסלר, מנהל מכון שער לבריאות האישה והגבר. לדבריו, "אין מדובר במקרה ראשון בו חיידקי הזיבה מפתחים עמידות לתרופה. יש להם כבר רקורד מרשים והם פיתחו עמידות למגוון תרופות אנטיביוטיות: פניצילין, טטרהציקלין וסולפונמידים ועתה אחוז קטן מהם גם עמיד לתרופה אזיטרומיצין".

לאור הנתונים החדשים ממליץ המרכז לתרופות בארה"ב לטפל בזיבה באמצעות שילוב של אזיטרומיצין וצפטריאקסון. לפי ד"ר וקסלר, "יתרונו של הטיפול המשולב בזיבה הוא שלפחות אחד משני התכשירים יהיה יעיל, וכל אחד מהם יפגע בשלב אחר של התרבות החיידק. לכן פגיעה בשני שלבים שונים מגדילה את סיכוי הריפוי. את חיידק הזיבה מלווים לעיתים קרובות חיידקים נוספים כמו כלמידיה ושילוב התרופות יעיל גם נגדם".

תוצאות מחקר אלו יוצגו בקרוב בכנס השנתי בקנדה של האגודה הבינלאומית לחקר מחלות המועברות בצורה מינית.

זיבה
זיבה

שיעור יחסי המין עולה בחודשי הקיץ

ממצאים אלו עלולים להדאיג בשל העובדה כי המחלה נפוצה יותר בחודשי הקיץ: יולי-ספטמבר. ההסבר לכך הוא די מתבקש: באופן טבעי אנשים מבלים יותר זמן בחוץ בחודשי הקיץ, הולכים לים ולבריכה, נפגשים עם חברים במקומות בילוי וגם מגבירים את פעילותם המינית.

מכאן שדרך הטיפול הטובה ביותר היא שימוש באמצעי מניעה. לפי ד"ר וקסלר, "שימוש בקונדום בעת קיום יחסי מין מגן מפני הידבקות במחלות מין. מומלץ לנשים לא לקיים יחסי מין עם גברים הסובלים מהפרשות מקצה איבר המין. זאת ועוד, למי שנמצא באוכלוסיות סיכון (גברים הומוסקסואליים ואנשים שמחליפים בני זוג באופן תדיר) מומלץ לעבור בדיקות תרבית שגרתיות לזיבה פעמיים בשנה וכן בתחילת הריון ולקראת סופו".

מבין מחלות המין זיבה היא השכיחה ביותר בעולם, וזה גם המצב בישראל. בשנים האחרונות חל זינוק בשיעור התחלואה בזיבה מ-1.5 מקרים ל-100 אלף תושבים ל-17 מקרים ל-100 אלף תושבים בישראל.

זיבה נגרמת מחיידק שנקרא "ניסריה גונוריאה", שתוקף רקמות ריריות הנמצאות בדרכי המין והשתן, פי הטבעת, הלוע והעיניים. זאת בשל חיבתו למקומות עם לחות גבוהה.

"תקופת הדגירה של הזיבה קצרה ונמשכת בין יומיים לשבוע. הביטוי של זיבה הוא באמצעות הפרשה מוגלתית סמיכה, צהובה או דמית, מאיבר המין. יש לציין כי לא כל מגע עם חולה זיבה גורם להדבקה. מגע מיני חד פעמי בין גבר בריא לבת זוג חולה מעלה סיכון ב-25% להדבקה. השיעור עולה שעולה מספר הפעמים בהם מקיימים יחסי מין. עם זאת, נשים בריאות נמצאות בסיכון גבוה יותר כאשר הן מקיימות יחסים עם גבר חולה הסיכוי שלהם להידבק הוא כ-50%", מציין ד"ר שרגא וקסלר.

כיצד נדברים בחיידק? "החיידק מועבר בעיקר דרך יחסי מין שלא נעשה בהם שימוש בקונדום. יחסי מין אוראליים עלולים לגרום למעבר החיידק ללוע ב-10%-20% מן הנשים ההטרוסקסואליות. יש גם מקרים של הדבקה באמצעות פריטי לבוש, מגבות וסדיני מיטה. החיידק עלול לעבור גם מאם נגועה לעוברה בזמן הלידה".

נשים נתונות ל"חסדי" בני זוגן

זיבה שכיחה יותר בקרב גברים: על כל שתי נשים שנדבקו ניתן למצוא שלושה גברים. שיא המחלה בגברים הוא בגילאי 20-24 ובקרב נשים בגילאי 18-24.

רוב הגברים מרגישים בסימני המחלה, שכוללים כאב וצריבה בזמן השתנה, הפרשה מאיבר המין ונפיחות באשכים. סימנים של זיהום רקטאלי כוללים הפרשה וגירוד, ולעתים יציאות דמיות וכואבות.

הבעיה היא שמחצית מהגברים אינם פונים לטיפול רפואי, אפילו עד חצי שנה מזמן ההדבקה. זאת מאחר שאין הם מקשרים את התסמינים למחלה. בזמן זה הם בגדר "פצצה מהלכת" וממשיכים להדביק נשים נוספות.

אצל נשים לעומת זאת, אין סימנים חיצוניים למחלה ורק בין 10%-20% ערות לכך שמחלה מקננת בגופן. זאת מכיוון שהמחלה באישה אינה מורגשת אלא בשלביה הסופיים של המחלה. לכן עלולות נשים להדביק את בני זוגן מבלי להיות מודעות לכך.

סימנים מחשידים אצל נשים למחלת האישה הם דימום בזמן מגע מיני, צריבה בזמן מתן שתן והפרשה מהנרתיק. סימנים מתקדמים יותר שמצביעים על האפשרות של קיום זיהום תוך-אגני כוללים כאבי בטן, חום, הקאות ודימומים בין המחזורים.

סיבוכים

חשוב לאבחן את המחלה בזמן ולטפל בה בכדי להימנע מסיבוכים. לדברי ד"ר וקסלר, "האיברים שנפגעים אצל נשים החולות בזיבה הם צוואר הרחם, הנרתיק, השופכה, והחלחולת. בכחמישית מהנשים הסובלות מדלקת צוואר הרחם החיידק עולה משם אל הרחם והחצוצרות. דלקת בחצוצרות מלווה בכאב בטן תחתונה עז ולעיתים המחלה עלולה להיות סוערת יותר מלווה בחום גבוה ודלקת קשה. בנוסף עלולים להיות מעורבים איברים נוספים כגון השחלה וקרום הבטן. ללא טיפול אנטיביוטי, החיידק עלול לפגוע בחצוצרות ולהותירן סתומות או הרוסות וכך לגרום לעקרות בקרב נשים. בקרב מיעוט מהנדבקים, החיידקים מתפשטים דרך הדם לאיברים פנימיים ועלולים לגרום לדלקת קרום המוח, דלקת ריאות, דלקת פנים הלב, דלקת פרקים ועוד.

"בנוסף, יילודים הנולדים לאם שחולה בזיבה עלולים ללקות בדלקת הלחמית שעלולה להוביל לעיוורון. למרות הטיפול היעיל בטיפות עיניים של חנקת הכסף, זיבה היא עדיין הסיבה השנייה בשכיחותה לעיוורון יילודים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קונדילומה, HPV, נגיף הפפילומה, הרפס, מחלות מין וצוואר הרחם

פורום אבחון וטיפול במחלות מין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום