יד הבת תכרת למרות התנגדות האם

(0)
לדרג

השופט יהורם שקד נימק את פסיקתו: "הסיכוי היחיד של הקטינה לשרוד תלוי בביצוע הכריתה. היה והניתוח לא יבוצע, יהא הדבר משום גזר דין מוות". האם: עדיף שתמות

מאת: מערכת zap doctors

בסוף השבוע האחרון הורה בית הדין לענייני משפחה בתל אביב לבצע כריתת יד של קטינה, לשם הסרת גידול ממאיר, זאת בניגוד לדעתה של אימה. השופט יהורם שקד הכריע בסוגיה קשה זו, לאחר שהשתכנע כי הימנעות מניתוח תוביל בוודאות למותה של הקטינה, תוך ייסורים קשים.

הבקשה לבית המשפט הוגשה על ידי מרכז רפואי ת"א, במסגרתה תיאר ד"ר דרור לוין, מנהל המרפאה ההמטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים ע"ש דנה בת"א (איכילוב), את מצבה של הקטינה: "הגידול הוא ממאיר, וללא טיפול פורץ את העצם, חודר לרקמות הרכות סביבו ומתפשט מקומית. גידול מעין זה ידוע כבעל נטייה גבוהה לשליחת גרורות בעיקר לריאות. ברור מעבר לכל ספק שללא טיפול, מחלה זו הינה קטלנית ב-100% מהחולים ומדובר בדרך כלל בתהליך הדרגתי של החמרה במחלה אשר כרוך בכאבים עזים, סבל רב, ועקב הגרורות לריאה - קוצר נשימה גובר עד אי ספיקה נשימתית". מסיבה זו, ההמלצה היא על תוכנית טיפולית הכוללת, בין היתר, כריתה מלאה של היד הנגועה בגידול, וטיפול משולב שמגדיל את סיכויי ההחלמה עד 60-65 אחוזים.

האם: יותר טוב שתמות

בדו"ח עו"ס שהוגש לבית המשפט נכתב על האם: "על פי תפיסתה, המענה למצבה של א' הוא התפילה והצום. לאם לקח זמן להפנים שמדובר במחלה קשה, אך לא נראה כי היא מפנימה לגמרי שמדובר במחלה מסכנת חיים". דברים אלה מקבלים חיזוק נוסף מדו"ח פגישה של האם עם הצוות הרפואי, במהלכה הוסבר לה שהדבר היחיד שעשוי להציל את חיי בתה הוא כריתת ידה. גם אז הביעה האם התנגדות נחרצת ואמרה: "יותר טוב שתמות". א' עצמה, למרות ההלם והבכי, אמרה: "אני מבינה שאין לי ברירה".

עוד נכתב כי האם עמדה בסירובה העיקש לאפשר את הניתוח הנדרש להצלת חיי בתה ותלתה את כל יהבה על חסדי שמיים - גם לאחר התייעצות עם הרב פירר, יו"ר עמותת "עזר מציון", ואונקולוגים נוספים שתמכו כולם בחוות דעת של ד"ר לוין.

לאור חוות הדעות הרפואיות נתן השופט היתר לביצוע הניתוח בקטינה. "הסיכוי היחיד של הקטינה לשרוד תלוי בביצוע ניתוח הכריתה", פסק. "היה והניתוח לא יבוצע, יהא הדבר משום גזר דין מוות. היה והניתוח יבוצע, קיים סיכוי טוב שהקטינה תבריא ותחלים ממחלתה".

השופט הוסיף: "כאשר אני שם לנגד עיני את תוצאת החלטתי, לפיה בסופו של יום תיכרת ידה של הקטינה, אני רואה לנגד עיני את סבלה של הקטינה, את המוגבלות הפיזית שתגרם לה ואת השינוי הדרמטי שיחול בחייה לעתיד לבוא. הקלה רבה מוצא אני כאשר אני שם לנגד עיני לא רק זאת, אלא גם את תוצאתה המחרידה של האלטרנטיבה לאותה קטיעה, שלמרבה הצער ודאבון הלב, אינה אלא כיבוי נרה של הקטינה.

"הימנעות מאותה קטיעה משמעותה אחת ואין בילתה; גזירת גזר דין מוות לקטינה... לפיכך, הגעתי לכלל החלטה כי יש לקבל את הבקשה ולהורות לצוות הרפואי המטפל בקטינה לאחוז בכל האמצעים הרפואיים, כולל טיפולים כירורגיים, בכדי להציל את חייה של הקטינה, יהא הטיפול אשר יהא".

"לא הובאה בפני כל ראיה מדוע עלי להימנע מלהורות על ביצוע הניתוח. פגם תפקודי או פגם אסתטי, אינם שיקולים למניעת ביצוע הניתוח וגם לא לגדיעת חיים".

בואו לדבר על זה בפורום המטואונקולוגיה - מחלות דם וסרטן בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום