קטורת עלולה להביא לסרטן

(0)
לדרג

כדאי לחשוב פעמיים לפני שמחליטים להדליק את מקל הקטורת הבא. יכול לעלות ממנו יותר ממשב ריחני.

מאת: כדאי לחשוב פעמיים לפני שמחליטים להדליק את מקל הקטורת הבא. יכול לעלות ממנו יותר ממשב ריחני.

על פי קבוצת חוקרים בטיוואן קטורת יכולה להעלות את הסיכון לסרטן.
חדשות אלה מהוות הפתעה מוחלטת למילוני בודהיסטים, הינדים ונוצרים המשתמשים בקטורת לטיהור, להפחתת מתחים, לטיפול במחלות וכחלק מהפולחן הדתי.
במנזר פו לין בהונג קונג המבקרים שורפים כשלושה מקלות קטורת לאדם בעת שהם מכבדים את הבודהה ואת אבותיהם, ומזינים את הרוחות בקטורת, כך אומרת דוברת המנזר. אחרים ביפן עומדים בפני כלים עצומים ושואפים את ריח הקטורת העולה ממאות מקלות, ומאמינים שכך יחכימו, או אפילו לשם הנאה בלבד. אבל לא מדובר באקט ייחודי למזרח הרחוק. יותר ויותר מערביים מדליקים מקלות קטורת בעת שהם מחפשים את האמת הפנימית או ההארה שלהם.
"אנחנו באמת מקווים ששריפת הקטורת מביאה רק נחמה רוחנית, מבלי לעורר בעיות גופניות" אומר טה צ'אנג לין באוניברסיטה בטיוואן. "אבל יש סיכון לסרטן, רק שאנחנו לא יכולים להעריך עד כמה הוא חמור."
להיות חכמים
עשן הקטורת מלא בכימיקלים גורמי סרטן, אומר לין. כימיקל אחד נמצא ברמה גבוהה פי ארבעים במקדש לא מאוורר בטיוואן, מאשר בבתים בהם מעשנים סיגריות.
בנוסף לחשש מסרטן הקטורת מזיקה לאוויר. שריפת קטורת יוצרת זיהום אוויר יותר מתנועת מכוניות בצומת עמוס. במקדש שנבדק, עשן הקטורת עבר את תקן איכות האוויר המותר ביפן.
פולחן שרוף
הצוות של לין דגם אוויר בתוך ומחוץ למקדש בטאינאן, והשווה את הדגימות לדגימות שנלקחו מכבישים סואנים. בתוך המקדש מצאו ריכוזים גבוהים של פחמן ריחני פוליקליטי (PAHs), קבוצה גדולה של כימיקלים קרצינוגניים המשתחררים בעת השריפה. רמת ה PAHs בתוך המקדש היתה גבוהה פי 19 מהרמה מחוץ לו, וגבוה במעט מהדגימה בצומת.
"בגלל אוורור לקוי במקדשים והצטברות הרעלים משריפה ללא הפוגה של הקטורת, התוצאות לא הפתיעו אותנו" אומר לין.
חומצת פחמן המכונה בנזופירן, שנחשבת לגורם לסרטן ריאות אצל מעשנים, נמצאה בכמויות גדולות בתוך המקדש. הרמה בתוך המקדש היתה גבוהה פי 45 מבבתי מעשנים, וגבוהה פי 118 מבמקומות בהם מבשלים על אש פתוחה.
"ריכוז ה PAHs בתוך המקדשים תלוי במספר המבקרים המגיעים לפולחן באותו יום. בזמן טקסים גדולים במיוחד, מאות ואפילו אלפים של מקלות קטורת נשרפים בו זמנית" אומר לין. "לפעמים הקראות כל כך נמוכה שקשה לראות את חלל החדר. אנחנו דואגים לבריאות העובדים והשומרים במקדשים."
אוורור
הממצאים יביאו לבדיקת ההרגלים בכל העולם. בראד טימס, קצין מידע מדעי במטה חקר הסרטן באנגליה אישר כי קיים קשר בין שריפת קטורת וחומרים גורמי סרטן. ואולם יש צורך במחקרים נוספים על למצוא את מידת הסיכון. מחקרים קודמים הראו כי זיהום אוויר באופן כללי הראה על קשר בין סרטן לכימיקלים העולים בעת שריפת הקטורת, אומר טימס.
יחד עם זאת, הוא מרגיע שלמרבית האנשים אין מה לחשוש. "קבוצת הסיכון כוללת את העובדים בתוך המקדשים, החשופים לעשן למשך תקופות ארוכות", הוא אומר. בינתיים, אם כבר מדליקים קטורת, חשוב לאוורר את החדר, ומומלץ לא לקנות קטורת זולה, המכילה יותר חומרים מזיקים על פי לין. הוא מקווה כי מומחים לבריאות הציבור יפעלו לבדיקת כמות הקרצינוגנים הנכנסים לריאות המבקרים במקדשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום