מוות בעריסה: גורמים לתופעה

(0)
לדרג

עישון, השכבה על הבטן, חימום יתר והנחת אביזרים במיטת התינוק מגדילים את הסיכון למוות בעריסה. הסיכון למוות בקרב ערבים גדול פי שלושה מאשר בקרב יהודים

מאת: מערכת zap doctors

בחודש יוני השנה נחשפו גולשי האינטרנט לעוד ידיעה מצערת, שדיווחה על כך שתינוק בן חודשיים נמצא על ידי הוריו מחוסר הכרה בדירתם בראש העין. פראמדיקים של מד"א ביצעו בעולל פעולות החייאה אך רופא קבע את מותו, והסברה היא שמדובר במקרה של מוות בעריסה.

תסמונת מוות בעריסה היא תופעה בה תינוקות בריאים מתים באופן פתאומי תוך כדי שינה. בישראל תופסת התסמונת את המקום השלישי בסיבות לתמותה של תינוקות אחרי פגות ומומים מולדים. תינוקות בני חודש עד שישה חודשים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, והתסמונת היא הגורם הנפוץ ביותר לתמותת תינוקות עד גיל שנה.

בחודש מרץ 2011 נערך כנס בבי"ח שערי צדק של עמותת "עתיד" - העמותה ישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות בנושא זיהוי וטיפול בגורמי סיכון למוות פתאומי בתינוקות. בכנס הוצגו נתונים מהם עולה כי 84 תינוקות מתו בישראל בשנת 2009, באורח פתאומי ובלתי מוסבר, מתוך 169 אלף תינוקות שנולדו - שיעור של כ-0.5% ל-1,000 לידות חי. עוד נאמר באותו כנס כי הסיכוי למוות בעריסה גדול פי שלושה בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל.

"בישראל קשה מאוד להעריך את שיעור המקרים, כי בכל שנה יש מספר עשרות מקרי מוות של תינוקות מסיבה שאיננה ידועה", אומרת ד"ר עדי קליין-קרמר, מנהלת מחלקת ילדים במרכז הרפואי הלל יפה.

לדבריה, "האבחנה לפי הספרות נעשית רק בנתיחה שלאחר המוות, בה לא נמצא כל גורם אחר למוות, אבל רק במקרים ספורים מתבצעת נתיחה שכזאת, אשר מאבחנת את התופעה. יש תאוריות רבות לגבי מוות בעריסה, לדוגמה: חוסר בשלות מערכת העצבים ופגיעה במנגנון היקיצה של התינוק, כלומר, התינוק ישן עמוק מדי, עד כדי כך שמנגנון הערות והנשימה אינם מתפקדים".

למרות חוסר הבהירות בנושא, יש כמה משתנים אשר נחשבים בעיני המומחים כמובהקים באשר לגרימת התופעה. תנוחת השינה היא גורם הסיכון המטופל ביותר בשנים האחרונות. הרושם כי תנוחת ההשכבה על הצד מגנה כמעט כמו השכבה על הגב התברר כשגוי, והמחקרים הראו כי השכבה על הצד מסוכנת כמעט כמו השכבה על הבטן. מידע זה הציל חיי תינוקות רבים בשנים האחרונות. בשנת 1994 הובא המידע לידיעת הציבור בארה"ב, ובעקבות כך ירדה שכיחות המוות בעריסה בארה"ב בשיעור של 35%, וזאת במקביל לעלייה בשכיחות ההשכבה על הגב. "במהלך היום, כשהתינוק ער, ניתן להשכיבו על הבטן לצורך קידום התפתחותו, אך בלילה יש להשכיבו רק על הגב", אומרת ד"ר קליין-קרמר, "מאז 1996, בה יצאה הנחייה עולמית להשכבת התינוקות לשינה על הגב, חלה ירידה משמעותית של מספר המקרים בעולם".

גורם נוסף למוות בעריסה הוא עישון. "יש יותר מקרי מוות בעריסה כשהאם מעשנת, ויש מובהקות סטטיסטית באשר לזה", אומרת ד"ר קליין-קרמר. "כמובן שמניעת עישון האם מועילה גם במניעת מחלות ריאה ועישון פסיבי לרך הנולד". לפי המחקרים, עישון של האם בזמן ההיריון מגדיל את הסיכון של תינוק למוות בעריסה פי שלושה יחסית לתינוק שאמו לא מעשנת, וגם חשיפה למבוגרים מעשנים מכפילה את הסיכוי למוות בעריסה.

מוות בעריסה
מוות בעריסה

מוצץ והנקה מורידים את הסיכון

לא רק תנוחת התינוק בזמן השינה קריטית למניעת התופעה, אלא גם סביבתו משפיעה על כך ועל כן יש לארגן את התנאים הסביבתיים כך ששנתו תהיה בטוחה. "יש להימנע מהנחת חפצים לצד התינוק כגון בובות וכריות", ממליצה ד"ר קליין-קרמר, "המזרן אמור להיות מאוורר וקשיח במידה מתונה על מנת למנוע שינוי תנוחת התינוק בגיל זה. אסור שטמפרטורת החדר תהיה חמה מדי, בעיקר בחודשי החורף בהם נהוג לחמם יתר על המידה". בעולם הרפואה סבורים כי גם להורות בגיל עשרה, משקל לידה נמוך, הזנה שלא על ידי הנקה וביגוד וחימום עודפים השפעה על התופעה. "מציצת מוצץ והנקה נמצאו גם הם כגורמים מגנים מפני מוות בעריסה", מציינת ד"ר קליין-קרמר.

יש מכשירים ביתיים לניטור נשימת התינוק, שמטרתם למנוע מוות בעריסה. מכשירים אלו מצפצפים כשאינם קולטים את תנודות הנשימה, אולם קיימות לא מעט בעיות טכניות הקשורות בהם, ובלא מעט מקרים ההתרעות אינן אמיתיות. "לא הוכחה יעילותם של מכשירי איתור הסכנה למיניהם בזיהוי מוקדם של מוות בעריסה", אומרת ד"ר קליין-קרמר, "עם זיהוי סימני מצוקה אצל התינוק קושי בנשימה או נשימה בקצב מהיר - יש להפנותו מיד, ללא קשר למוות בעריסה, לבדיקת רופא".

בואו לדבר על זה בפורום מוות בעריסה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום