ילדים: שמירה על עור בריא

(0)
לדרג

חשיפה של ילדים - בעיקר בעלי עור בהיר - לשמש, ללא אמצעי הגנה, עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים בעור. כדי למנוע פגיעה בעור, יש להקפיד על מספר כללים

מאת: ד"ר אביקם הראל

המושג "אמבטיות שמש", שמשמעותו חשיפת תינוקות לשמש לפרקי זמן ארוכים ובאופן בלתי מבוקר, היה מקובל ושכיח בעבר. ואולם, מזה זמן רב ידוע כי חשיפה ללא אמצעי הגנה, בעיקר אצל ילדים בעלי עור בהיר, עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים בעור. לפיכך, ניתנת תשומת לב רבה לאופן חשיפת הילדים לקרינת השמש.

קרני השמש כוללים בתוכם קרניים אולטרה סגוליות (מסוג UVA ו-UVB), אשר בכוחן לפגוע במטען הגנטי שבגרעין תאי העור, לשנותו, וכתוצאה משינויים אלה להביא עם השנים להתפתחות גידולים סרטניים בעור. בנוסף, הקרינה האולטרה-סגולית פוגעת בשכבה העמוקה יותר של העור, הדרמיס - פגיעה אשר גורמת לתהליך מואץ של הזדקנות העור.

מחקרים רפואיים הראו כי ילדים מתחת לגיל 10 רגישים יותר לנזקי הקרינה האולטרה-סגולית. זאת בשל אי יכולתם לתקן בצורה טובה את הפגיעה במטען הגנטי של תאי העור, ולאור עורם הדק המקל על הקרינה לחדור בקלות לשכבת הדרמיס ולפגוע בגמישותו של העור.

חשוב לציין כי לעור "זיכרון ארוך טווח". פגיעה בו על ידי כוויית שמש או חשיפה מתמשכת לשמש בגיל הילדות יכולה להתבטא, בגיל מאוחר יותר, בהתפתחות גידולי עור ממאירים ובתהליכים מואצים של הזדקנות העור (נמשים, קמטים, יובש ועור דמוי "קלף").

כדי למנוע נזקי חשיפה לשמש, יש להקפיד על מספר כללים:

1. יש להיזהר בשעת החשיפה ומשך החשיפה. בחודשי הקיץ (יולי-אוגוסט) יש להימנע מחשיפה בין השעות 10:00-16:00. משך החשיפה בשעות המותרות תלוי בסוג העור (עור בהיר שאינו משתזף בקלות ייחשף לזמן קצר יותר מעור כהה הנוטה להשתזף בקלות). בעקרון, יש להימנע מחשיפה למשך זמן הגורם לאודם בעור, אשר מהווה סימן לכוויה בדרגה ראשונה שמשמעותו - חשיפת יתר. על תינוקות מתחת לגיל חצי שנה לא להיחשף לשמש.

2. יש להצטייד בכסות ולשהות באזורים מוצלים. מומלץ על לבוש המאפשר כמה שפחות שטחי עור חשופים ועשוי מבד בעל סריג צפוף (חלק מהבגדים נושאים עליהם תו של "בגד מסנן קרינה"). חשוב לחבוש כובע ולהצטייד במשקפי שמש עם מסנני קרינה. יש לזכור כי חלק מהקרינה עוברת דרך שמשות הרכב (בעיקר מסוג UVA), ולכן יש להשתמש במסנני קרינה על שמשות הרכב (בעיקר השמשה הצדדית) וגם במגני שמש על העגלות. בעת שהייה בחוף הים או בבריכות שחיה יש לבחור באזורים מוצלים.

3. להקפיד על מריחת קרם הגנה בדרגה בינונית על אזורי הגוף החשופים. חשוב להקפיד על קרם הכולל הגנה מכל סוגי הקרינה (מקרינה מסוג UVA+UVB). בדרגה מעל SPF 15 מומלץ לחזור ולמרוח כל שעתיים (בעיקר לאחר הזעה או רחצה). אין לאגור תכשירי הגנה ויש לחדש את המלאי מדי שנה. חלק מתכשירי ההגנה נושאים תווית "לא לשימוש מתחת לגיל חצי שנה". אין הכוונה כי המוצר מכיל חומר מזיק, אלא שהוא לא נבחן על עור של תינוקות בגיל זה. אך כאמור רצוי לא לחשוף בכלל תינוקות בגיל מתחת לחצי שנה לקרינת השמש.

4. יש להקפיד על חשיפה מדורגת לשמש. ידוע כי כוויות שמש (וכתוצאה מכך עלייה בסיכון לסרטן עור ממאיר) נגרמות בשכיחות גבוה אצל ילדים, אשר אינם נחשפים לשמש באופן קבוע, אלא רק בסופי שבוע או בחופשה שנתית. במקרים אלה, יש לצמצם את זמן החשיפה בתחילת החופשה ולהעלותו בהדרגה במהלכה.

5. ילדים עם שומות מולדות או נרכשות חייבים בזהירות יתר בעת חשיפה לשמש.

ולסיכום: שמרו על ילדיכם מפני חשיפה לא מבוקרת לשמש, על מנת שבעתיד יהיו בוגרים עם עור בריא ומראה צעיר.

ד"ר אביקם הראל הוא מנהל היחידה לעור ילדים, בית חולים לילדים "דנה", מרכז רפואי ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום