תוחלת החיים בארץ גבוהה מ-OECD

(0)
לדרג

לצד ההישגים - תוחלת חיים גבוהה, ותמותת תינוקות נמוכה בהשוואה למדינות ה-OECD - יש גם סיבה לדאגה: ישראל מדורגת במקום נמוך מהממוצע בהוצאה ציבורית לבריאות

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה, ישראל נכללת בדו"ח השוואתי של מדינות ה-OECD. מהנתונים עולה כי תוחלת החיים בישראל גבוהה מהממוצע במדינות המפותחות והמתועשות ביותר בעולם . גבר ישראלי חי בממוצע 3 שנים יותר מגבר במדינות ה-OECD 79.7 לעומת 76.6, ואישה ישראלית חיה בממוצע 1.3 שנים יותר מאשר אישה במדינות אלה (83.5 לעומת 82.2).

אולם, בנושאי תשתיות מערכת הבריאות, ישראל נמצאת מתחת לממוצע. שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל עומד על כ-2 מיטות לאלף נפש, לעומת ממוצע של 3.6 במדינות החברות ב-OECD. גם ההוצאה הלאומית על בריאות בישראל נמוכה ביחס למדינות ה-OECD, ועומדת על 7.9 אחוז, לעומת ממוצע של 9.6 אחוז במדינות החברות בארגון. מנגד, שיעור הרופאים לאלף נפש בישראל גבוה ביחס לממוצע (3.4 לעומת 3.1 בהתאמה). עם זאת, חשוב לציין כי לפי תחזיות משרד הבריאות, שיעור הרופאים צפוי לרדת בשנים הבאות אל מתחת לממוצע ה-OECD. זאת, בניגוד למגמת עלייה בשיעור הרופאים במדינות החברות בארגון.

נתונים אלה מתפרסמים במסגרת דו"ח שנתי של ה-OECD המשווה מערכות בריאות של 34 מדינות החברות בו. הנתונים הוכנו לפרסום על ידי ניר קידר, מנהל תחום כלכלת בריאות, וד"ר טוביה חורב, סמנכ"ל לכלכלה וביטוח בריאות במשרד הבריאות.

עוד עולה מהדו"ח כי שיעור תמותת תינוקות בישראל נמוך מהממוצע הקיים ב-OECD, ועמד בשנת 2009 על 3.8 פטירות לאלף לידות חי לעומת 4.4 בקרב מדינות ה-OECD. יש להדגיש כי בנושא זה קיימים הבדלים בין קבוצות אוכלוסייה שונות בישראל.

נתון נוסף שאינו מפתיע במיוחד הוא שישראל מובילה בפריון: 3 ילדים לעומת 1.7 במדינות האחרות. ישראל מובילה גם בשיעור האוכלוסייה הצעירה שלה - אחוז בני 65 ומעלה באוכלוסייה עומד בישראל על 9.8 אחוז, לעומת 14.9 שהוא הממוצע במדינות ה- OECD.

נתון חשוב אחר נוגע לשיעור ההשמנה. שיעור זה בקרב נשים וגברים בישראל (43.5 ו-52.2, בהתאמה) נמוך עדיין מהממוצע במדינות ה-OECD, אך למרבה הצער הנתונים נמצאים במגמת עלייה.

הישגים לצד אתגרים

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בירך על הדו"ח והדגיש את הישגי משרד הבריאות: "הגענו לסיכום על תוספת של 1,000 מיטות אשפוז בחמש השנים הקרובות. הישג זה ישפר את מצבה של ישראל ביחס למדינות הארגון. תוחלת החיים בישראל גבוהה מן הממוצע במדינות ה-OECD, וזאת בשל רמת הרפואה הגבוהה בארץ. ארגון ה-OECD מציין כי מדינת ישראל בולטת במדינות הארגון בשיעור תמותת התינוקות הנמוך יחסית בשל הפעולות הרחבות שנעשות בתחום קידום הבריאות. הישגים אלה של ישראל ביחס למדינות ה-OECD הם למרות העומס על המערכת".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הוסיף: "ההשוואה למדינות החברות בארגון מעידה מצד אחד על מיקומה הגבוה של ישראל במדדים של תוחלת החיים, אך משקפת גם את האתגרים של מערכת הבריאות בכל הקשור לפעילותנו להקטנת שיעור תמותת תינוקות ואימוץ התנהגות מקדמת בריאות בקרב האוכלוסייה בתחומים, כגון עידוד פעילות גופנית והקטנת שיעור הסובלים מעודף משקל, כשמאמץ מיוחד מכוון לצמצום תופעת ההשמנה בקרב ילדים, הפסקת עישון וצמצום שיעור השימוש באלכוהול.

"הנתונים מצביעים על העומס הגדול הקיים כיום על התשתיות במערכת הבריאות בישראל, הן בכל הקשור לתשתית המיטות והן בתשתית כוח האדם. במהלך השנה האחרונה פעלנו להקצאת מיטות ואנו בעיצומו של מהלך להגדלת היקף כוח האדם במערכת הבריאות ופריסתו באופן שיהלום יותר את הצרכים. בשנה האחרונה הוספנו גם כמות משמעותית של מכשירי MRI, דבר שישתקף כפי הנראה בנתונים שיוצגו בשנה הבאה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום