כיצד לנצח התמכרות להימורים?

(4)
לדרג

טיפול גמילה משולב, תרופתי והתנהגותי כאחד, משיג 80% הצלחה לטווח ארוך. זאת לעומת 50% הצלחה בלבד לטיפול תרופתי או פסיכולוגי בלבד (שאינו משולב)

מאת: מערכת zap doctors

ההתמכרות להימורים נפוצה מאוד. כ-3%-5% מכלל האוכלוסייה הבוגרת סובלים מהתמכרות פתולוגית להימורים. כמו בהתמכרויות אחרות, דפוס התנהגות של הימורים פוגע באופן משמעותי בפרט ובחברה, ולעיתים קרובות מוביל לאובדן עבודה והתנהגות פלילית. התמכרות זו פוגעת יותר בגברים מאשר בנשים ובקרב גברים היא נמשכת יותר זמן ומתבטאת באופן חמור יותר מאשר בקרב נשים.

מדענים גילו כי מגוון רחב של תרופות יכול להיות יעיל בטיפול בהתמכרות זו בטווח הקצר. המדובר בתרופות כגון Naltrexone המשמשת גם לטיפול בהתמכרות לאלכוהול וסמים. ההמלצה של מרבית הפסיכיאטרים היא לשלב את הטיפול התרופתי לפחות למשך שנתיים עם טיפולים נוספים, כולל טיפול קבוצתי. כך מושגת הצלחה מרבית בגמילה מהימורים. תוצאות ראשוניות של ממצאים קליניים הוצגו לראשונה במרץ 2011 בכנס אירופי בתחום הפסיכיאטריה, על ידי פרופ' פנחס דנון, פסיכיאטר המתמחה בדיכאון, חרדה והפרעה טורדנית כפייתית.

מחקרים קודמים דיווחו כי לאחר שישה חודשים של טיפול, רוב המהמרים אינם חוזרים להימורים. עם זאת, פרופ' דנון, מחבר הספר "כולנו מכורים", סבור כי דרוש מהלך ארוך יותר של טיפול. הנתונים של מחקרו מצביעים על כך שטיפול תרופתי שנמשך שנתיים שומר על 80% מהמהמרים נקיים מהימורים במשך ארבע שנים. לעומת זאת, רק 30% מהמהמרים אשר טופלו במשך תקופה של שישה חודשים בלבד המשיכו להתנזר מהימורים לתקופה של ארבע שנים.

התמכרות להימורים
התמכרות להימורים

טיפולים משלימים

טיפולים משלימים כגון טיפול קבוצתי ונוכחות קבועה בקבוצה של מהמרים אנונימים יכולים לעזור בשמירה על אורך חיים בריא ובמניעת הישנות של ההימורים.

פרופ' דנון ערך גם מחקר מקיף על סוגים אחרים של התמכרויות, כולל התמכרות לאינטרנט. לדוגמה, אחד ממטופליו היה מכור למשחק ברשת החברתית Facebook, והיה מזניח את שני ילדיו הקטנים לטובת המשחק: טיפול פסיכולוגי ותרופתי משולב עזר לו להיגמל לאורך זמן.
בעוד שגם משחק פוקר באינטרנט יכול להיות ממכר, האובססיה למשחק שלא במחשב קשה יותר, מכיוון שהיא יכולה להרוס נישואין, בית וקריירה. ייעוץ מקצועי וטיפול קבוצתי יכולים להיות יעילים עבור התמכרות מתונה. דרכי הטיפול המומלצות ביותר כוללות טיפולים התנהגותיים קוגניטיביים, טיפולים קבוצתיים וטיפולים תמיכתיים-משפחתיים.

"התמכרות להימורים היא הפרעה כרונית", מסכם פרופ' דנון. "אנחנו זקוקים להרבה יותר זמן על מנת לטפל בחולים אלה. הם דורשים מעקב קפדני של טיפולים משלימים לטווח ארוך יותר על מנת למנוע הישנות של ההימורים".

הטיפול המשולב מעלה את הסיכוי לא לחזור להתנהגות מסוכנת ולהימורים לאורך שנים רבות. לעומת הטיפול המשולב, טיפול פסיכולוגי או תרופתי בלבד יכול למנוע התפרצות חוזרת רק ב-50% מהמקרים.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום