הנקה: אין כמו חלב אם

(0)
לדרג

לחלב אם יתרונות רבים על פני תחליפים. בניגוד למקובל לחשוב, ההנקה אינה פעולה פשוטה, ולכן חשוב לא להתייאש ולהסתייע בעזרה מקצועית בעת הצורך

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ההתייחסות להזנת התינוק באמצעות הנקה עברה שינויים ותמורות במהלך ההיסטוריה. תופעות שונות הקשורות להנקה הופיעו ונעלמו, אופנות השתלטו ונגוזו, תפיסות עולם ומוסכמות חברתיות השתנו מקצה לקצה. בעוד שבשנות השישים היה מקובל לחשוב שלהנקה אין כל חשיבות ושעדיף להזין התינוקות במזון מעובד, כיום ישנו קונצנזוס נרחב סביב חשיבותה הרבה של ההנקה.

"לחלב אם אין תחליף", קובעת יעל קובלסקי, יועצת הנקה מוסמכת. "מחקרים הוכיחו כי ההנקה חשובה ביותר ועתירת יתרונות הן לאם והן לתינוק".

קובלסקי מונה מספר יתרונות בולטים בהנקה: "חלב אם מותאם לתינוק. הוא מזין אותו בצורה אופטימלית ועונה על כל צרכיו. הוא מגיע בטמפרטורה הנכונה והרכבו מותאם לגיל התינוק, לשעה ביום ולמזג האוויר. חלב האם חיוני ביותר להתפתחות המערכת החיסונית של התינוק. הוא מכיל נוגדנים רבים וחומרים נוספים המפתחים את מערכת החיסון. תינוקות שאינם יונקים חשופים יותר למחלות ואשפוזים, נוטים לפתח יותר מחלות בדרכי הנשימה, השמנת יתר, אלרגיות, סוגי סרטן למיניהם ועוד. במקביל, תינוקות שלא ינקו עלולים לאבד עד כשבע נקודות איי קיו".

"ההנקה תורמת מאוד גם לאם: היא מחזקת את הקשר אל התינוק; מסייעת להתכווצות הרחם; מסייעת לירידה במשקל האם; לשיפור במצבה הנפשי ומקטינה את הסיכוי לחלות בסרטן השד".

הנקה
הנקה

דרושה הכנה מוקדמת

לאור חשיבותה הרבה של ההנקה, ברורה גם חיוניותה של ההכנה והלמידה לקראת ההנקה, כדי שזו תהיה טובה ומוצלחת. קובלסקי: "נשים רבות פשוט לא יודעות למה לצפות בכל הקשור להנקה. הן מניחות כי ההנקה היא פעולה טבעית שאמורה להתרחש באופן חלק וללא כל בעיות. לצערי, רבות מהאמהות הטריות חוות קשיים ואתגרים שונים בתחילת הדרך, שגורמות לתסכול סביב תהליך ההנקה ואף להפסקתו. הנקה יכולה להיות פשוטה ונעימה, וחבל שאמהות ותינוקות רבים מפספסים אותה, לרוב בגלל מחסור בידע מעודכן ובתמיכה מתאימה".

בעבר, בחברה השבטית, נחשפו הנשים להנקה מגיל הילדות ולמדו מה לעשות וכיצד. כיום, כמו בתחומים רבים אחרים, מומלץ להתכונן וללמוד מה טבעי, מה נכון, מה בסדר ומתי לבקש עזרה. הנקה נכונה ויעילה, פעמים רבות, היא מיומנות נרכשת, הן לאם והן לתינוק. לכן אני ממליצה על הכנה מוקדמת".

את ההנקה כדאי להתחיל מוקדם ככל שניתן, ואם מתאפשר, אפילו בחדר הלידה. בימים הראשונים לאחר הלידה האם מייצרת את החלב הראשוני, שנקרא "קולוסטרום".זהו נוזל צהבהב שקוף וסמיך בכמות קטנה וחשיבותו לתינוק לא תסולא בפז. בהמשך, מייצרת האם חלב נוזלי ולבן יותר ובכמות הולכת וגדלה, בהתאם לצרכי התינוק.

קובלסקי ממליצה להיניק כל אימת שהתינוק רוצה ומבקש, ולא לנתקו מן השד לפני שהוא מתנתק בעצמו וברור כי צרכיו התמלאו. עוד ממליצה קובלסקי להמשיך להיניק עד גיל מאוחר ככל הניתן. לדבריה, "ההמלצה הרשמית היא הנקה מלאה ובלעדית עד גיל חצי שנה והמשך הנקה תוך הוספת מזונות משלימים. אבל ככל שמרבים הרי זה משובח. אפשר להמשיך להיניק עוד ועוד ללא הפסקה כל עוד האמא והתינוק או הפעוט מעוניינים".

קובלסקי ממליצה לנשים המתקשות להיניק לא להתייאש במהירות, ובעיקר לפנות לעזרה ולא להסס אם יש צורך. עזרה מקצועית יכולה לסייע מאוד. ומה לגבי נשים שאינן מצליחות להיניק למרות העזרה? או שאינן יכולות לעשות כן מסיבות רפואיות או אחרות? להן מומלץ להזין את התינוק באחת ממספר דרכים אחרות, כשעדיפותן בסדר הבא שמפרטת קובלסקי: "חלב אם בהנקה ישירה זה הכי טוב. אם זה לא מתאפשר, עדיף לתת לתינוק חלב שאוב של אימו. אם זה לא מתאפשר, עדיף לתת חלב שאוב של אם אחרת (בריאה ושהחלב שלה נשאב ונשמר בתנאים מתאימים), ואם זה לא מסתדר אז פונים לתרכובת מזון לתינוק".

בואו לדבר על זה בפורום הנקה ייעוץ והנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום