פיקוח ציבורי יוטל על תיירות מרפא

(0)
לדרג

היקף ההכנסות מתיירות מרפא יוגבל ל-5% ממחזור הפעילות של המרכז הרפואי. מנהל רפואי בכל בי"ח ידווח למשרד הבריאות על סוגי הטיפולים שניתנים לתיירים

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הפיץ היום (ג') טיוטת חוזר מנכ"ל בנושא תיירות מרפא. המטרה היא להשתמש בהכנסות של רפואת המרפא, לטובת מערכת הרפואה הציבורית בישראל. חוזר זה הופץ לעיונם של גורמים שונים במערכת הבריאות, לאחר שוועדה ציבורית דנה בנושא והגישה את המלצותיה לפרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות.

תיירות מרפא היא תעשיה עולמית צומחת שהיקפיה עשויים להגיע ב-2012 ל-100 מיליארד דולר. למדינת ישראל יש פוטנציאל ניכר להשתלב בה הודות לתשתית רפואית מתקדמת, מוניטין, ועלויות סבירות בהשוואה למדינות המערב. בתי חולים ציבוריים ופרטיים בישראל מעניקים מזה שנים שירותי תיירות מרפא, ובשנים האחרונות נוספו גם בתי החולים הממשלתיים. לא קיים מידע מהימן לגבי ההיקף הכולל בארץ; הערכות כלליות עומדות על 50 מיליון דולר בשנה. מנתונים של בית חולים ממשלתיים עולה כי בשנת 2009 ההכנסות הגיעו ל-115 מיליון שקל.

הביקורת המרכזית על תיירות המרפא נעוצה בכך שהיא באה על חשבון הטיפול הרפואי הניתן לישראלים ומביאה להגדלת התורים. מסיבות אלה קבעה הועדה כי "קיום תיירות רפואית לצידה של רפואה ציבורית שוויונית עשוי להוות אמצעי לחיזוק הרפואה הציבורית על ידי הגדלת המשאבים והתשתיות העומדים לרשותה. יש לעודד את התיירות הרפואית כל עוד היא אינה פוגעת בזמינות הטיפול הרפואי בתושבי ישראל".

עיקרי החוזר מתייחסים למספר נקודות עיקריות: ראשית, תינתן עדיפות לטיפול בתושבי ישראל על פני תיירי מרפא. שנית, כל מנהל בית החולים ימנה מנהל רפואי מטעמו שיהיה אחראי על בקרה, איסוף שוטף ודיווח של מידע על ניהול התורים וסוגי הטיפולים הניתנים לתיירים. בנוסף, הפעילות הכספית תנוהל כמשק סגור ותהיה חייבת בדיווח מיוחד למשרד הבריאות. שלישית, היקף ההכנסות מתיירות מרפא יוגבל לתקרה של 5% ממחזור הפעילות של המרכז הרפואי. רביעית, עודפים מהתיירות הרפואית יועברו לטובת פיתוח תשתיות בית החולים, תוך העדפה להשקעה בתשתיות למען הגדלת ההיצע והקטנת זמן ההמתנה לשירות רפואי לתושבי ישראל. וגם: אחוז מסוים מהעודפים בבתי החולים הממשלתיים יוקצה לפיתוח בתי חולים בפריפריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום