שיני פעוטות: לצחצח מהשן הראשונה

(0)
לדרג

מתי לצחצח לילד שיניים? מאיזה גיל לקחת אותו לביקור אצל רופא שיניים? ומה צריך לעשות כדי לשמור על בריאותן של שיני הילדים?

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

מתי צריך להתחיל לדאוג לבריאות השיניים? בערך מהרגע שהן צומחות. "על השיניים יש לשמור כבר מגיל צעיר ביותר", אומר ד"ר אלן בלומנשטיק, רופא שיניים מומחה ברפואת שיניים לילדים. "מתחת לשיני החלב מצויים נבטים של השיניים הקבועות. הזנחה ותחלואה של שיני החלב עלולה לפגוע בנבטים הללו וליצור בעיות שיניים לכל החיים.

לדברי ד"ר בלומנשטיק, "הורים רבים מגיעים לרופא השיניים בפעם הראשונה עם ילדים בגיל שלוש, כשזה כבר מאוחר מדי. הביקור הראשון אצל רופא השיניים צריך להיות בגיל שנה, או כחצי שנה לאחר בקיעת השיניים הראשונות. בשלב זה ניתן לאתר בעיות בשלב ההתחלתי שלהן ולמנוע בעיות לפני היווצרותן. רפואת שיניים מתמקדת במניעה. כאשר יש כאב שיניים או בעיה נראית לעין זה גרוע ביותר. יש לעשות הכל כדי למנוע את היווצרות הבעיה. אחת הדרכים היא להגיע לרופא השיניים במועד, לעבור בדיקה ולקבל הדרכה מתאימה שתתרום לבריאות הפה של הילדים ותמנע התפתחות בעיות שיניים וחניכיים בטווח הקצר והארוך".

רפואת שיניים לילדים
רפואת שיניים לילדים

היגיינה אוראלית

בנוסף לביקור מוקדם וסדיר אצל רופא השיניים, ממליץ ד"ר בלומנשטיק לשמור על היגיינה אוראלית מגיל צעיר ביום ובלילה. ד"ר בלומנשטיק: "הורים צריכים לצחצח שיניים לילדיהם החל מצמיחתה של השן הראשונה ולהמשיך עם כך בהתמדה. לא חייבים, לפני גיל שנתיים, או לפני שצמחו רוב השיניים בפה, להשתמש במשחה ובמברשת שיניים, אפשר בהחלט להסתפק בפד גזה טבול במים".

צחצוח שיניים פעמיים ואף שלוש פעמים במהלך היום עלול שלא להספיק, כאשר מדובר בילדים שיונקים או שותים חלב באמצע הלילה. ד"ר בלומנשטיק: "למרות שאיגוד הבריאות האמריקאי ממליץ על הפסקת האכלתו של תינוק בריא באמצע הלילה החל מגיל שנה, הורים רבים ממשיכים גם לאחר מכן להציע לילד לינוק או לשתות בקבוק עם תחליף חלב, חלב פרה, שוקו, תה וכדומה, כדי שיחדש את שנתו במהלך הלילה. הרגל זה מזיק מאוד לשיני התינוקות. במהלך היום נוצר בפה רוק שמסייע בניקוי הפה ובסילוק גורמים מזיקים. בלילה, לעומת זאת, כמעט ואין הפרשה ותחלופה של רוק ולכן כל נוזל, למעט מים, הניתן לילד בלילה, מזיק לשיניו בצורה משמעותית. בכל הנוזלים הללו מצויים חומרים אשר מתרכזים בשיניים ומזיקים לציפוי האמייל שלהן. חלק מהילדים, אשר נושאים נטייה גנטית לכך, מפתחים בעקבות זאת עששת המכונה 'עששת הגיל הרך'.

ד"ר בלומנשטיק ממליץ להימנע מהאכלות ליליות אלה, להעדיף מתן מים במהלך הלילה ולהימנע משימוש בבקבוק כגורם מרגיע. לדבריו, הורים לילדים מתחת לגיל שנה, או כאלה שבכל זאת מחליטים להאכיל את ילדיהם בלילה, חייבים לנקות את שיני הילדים בפד גזה טבול במים לפני חזרתם לישון".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום