ממצא: ליקויים בתזונת ילדים

(0)
לדרג

מדיון בוועדה לזכויות הילד עולה כי תנאי אחסון המזון המוגש במחצית מגני הילדים הורעו בשנה האחרונה; ברבע מבתי הספר מספר המנות אינו תואם את מספר התלמידים

מאת: מערכת zap doctors

תנאי אחסון המזון המוגש לילדים בגני הילדים הורעו בשנה האחרונה: ב-49% מגני הילדים המזון מאוחסן באופן לא תקין (לעומת 34% אשתקד). כך עולה מנתונים שהוצגו על ידי משרד הבריאות אתמול (ב') בוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ זבולון אורלב. עוד נמסר לוועדה כי ברבע מבתי הספר מספר המנות אינו תואם את מספר התלמידים (לעומת 12% אשתקד) וב19% מגני הילדים אין הלימה בין מספר המנות למספר הילדים האמורים לאכול (לעומת 6% אשתקד).

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, אומר כי ממחקרי המועצה לצרכנות עולה שיש קשר ישיר בין פרסום מזון לא בריא הגורם להשמנה לבין מידת צריכתו בקרב תלמידים. בעלי המזנונים טוענים כי ניסו למכור יותר מזון בריא, אך לא היה לו ביקוש. במקרים בהם נמנעו בעלי מזנונים מלהציע לתלמידים מזון לא בריא, התלמידים יצאו מחצר בית הספר ורכשו מזון בחנויות סמוכות.

זאב פיש, המפקח הארצי של משרד הבריאות, הוסיף: "אנו בעד קידום חקיקה שתאפשר לנו לפקח גם על טיב המזון. כרגע יש רק חוק רישוי עסקים. על פי חוק זה, במקום שיש ליקויים, אנו נותנים לוח זמנים לתיקון הליקויים לפי דרגת הסיכון. כשיש סכנה של ממש לבריאות, משמידים מזון ומגישים תביעה משפטית. מבחינת כח האדם שעומד לרשותנו, אני לא מסוגל לבדוק כל ברזייה וכל פגם תברואתי. המפקח לא נמצא שם כל הזמן".

"אין ספק ששירות המזון הארצי סובל מאנורקסיה של תקנים", אמר ח"כ אורלב. "תקני משרות הפיקוח לא עודכנו מאז 2000, למרות שמספר העסקים גדל. הרגולציה לוקה בחסר והבעיה קשה".

אין מענה לילדים אלרגיים

הוועדה דנה גם בכך שילדים בעלי רגישויות למזון אינם מקבלים מנות אוכל במסגרת מפעל ההסעדה, בניגוד לחוק. ד"ר זיוה שטאל ממשרד הבריאות אמרה: "אלרגיה למזון היא מאוד אינדיבידואלית ומשתנה מילד לילד. יש 21 אלרגנים מוכרים. אפילו אם יהיה במזון פרומיל אחד של האלרגן, זה יכול להביא להתקף. לכן ההוראה היא שילדים אלרגים יביאו אוכל מהבית".

עו"ד מאיר אסרף מעמותת יהל הבהיר כי הדבר מנוגד לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, לפיו הספק מחויב לתת אוכל גם לילדים בעלי רגישויות. "הוועדה מצטערת להיוודע שמשרד הבריאות לא קבע תקנים להזנת ילדים אלרגיים", סיכם ח"כ אורלב. "אני דורש ממשרד הבריאות לקבוע תקנים מחייבים. בלתי מתקבל על הדעת שילדים אינם מקבלים ארוחה על פי חוק, בשעה שחבריהם נהנים מארוחה חמה לנגד עיניהם".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום