רעש בחדרי כושר: הלו זה רדיו?

(1)
לדרג

חדרי כושר רבים משמיעים מוסיקה בעוצמה גבוהה, שעלולה להזיק לשמיעה. אז בזמן שאתם מחזקים את השריר התלת-ראשי, היזהרו שלא תחלישו את עור התוף

מאת: ד"ר איתי זיו

שיעורים שונים הנערכים בסטודיו, אימון בחדר הכושר, פעילות אירובית ושיעורי ספינינג נערכים לרוב על רקע מוסיקה בעוצמה גבוהה. אך האם חשיפה זו טובה לבריאות?

חשיפה לרעש בכל תחומי החיים נהפכה למטרד משמעותי ולבעיה שיש להתמודד עמה באופן רציני. מחקרים מראים כי רמת רעש כה גבוהה משפיעה לרעה על המצב הבריאותי במישורים רבים, ועלולה להביא לירידה בשמיעה.

באזורי אימון שונים, כמו סטודיו לפעילות אירובית, האימון מתבצע באולם או בחדר נפרד וסגור במטרה למנוע או להפחית את הרעש לכלל המתאמנים במועדון. אבל באזורי אימון אחרים אין הקפדה על כך, ורמת הרעש עלולה להגיע אף ל-100 דציבלים ויותר. לכך עלולה להיות השפעה על השמיעה והמצב הבריאותי כאחד.

אימונים מסוגים שונים מאלצים את המתאמן להיחשף לרמת רעש גבוהה משמעותית מהממוצע. המקרים בהם מתאמן מבקש מהמדריך להפחית עוצמת המוסיקה באזור האימון אינם שכיחים, ונדירות הפעמים בהן יעדיף המתאמן מועדון כושר אחר, המאופיין ברמת רעש נמוכה יותר.

רעש בחדר כושר
רעש בחדר כושר

דיסקוטק עם משקולות

יש מועדוני כושר שמתהדרים בכך שבשעות מסוימות מופיע תקליטן שאחראי על השמעת המוסיקה. במקרים הללו מדובר בדיסקוטק של ממש ורמת הרעש גבוהה עד גבוהה מאוד. לדוגמה - רעש הגבוה מ-65 דציבלים מעלה את לחץ הדם ופוגע במערכת העיכול. רעש גבוה מ-85 דציבלים גורם נזק ישיר לשמיעה, רעש של 95 דציבלים במשך שעתיים גורם נזק רב לשמיעה, ואילו עשר דקות בלבד של 110 דציבלים יכולות לפגוע חמורות בשמיעה.

מנתונים של איגוד ערים לאיכות הסביבה עולה כי רעש של פחות מ-55 דציבלים אינו מזיק לשמיעה, רעש של בין 58 דציבלים ל-80 דציבלים מהווה הטרדה והשפעה על השמיעה. 80 דציבלים זהו הגבול העליון המותר ויותר מ-83 דציבלים עלול לגרום לאיבוד שמיעה בקרב 10% מהאנשים.

דוגמאות לרעשים קבועים החדר הכושר

בעת בניית חדר כושר או סטודיו ניתנת כיום תשומת לב לאמצעים שונים להפחתת הרעש. למשל, הכנסת שטיחונים מגומי התורמים לספיגת הרעש והגנה על הרצפה. אמצעי נוסף להגנה הוא בידוד אקוסטי שמאוד חשוב כיום בבנייה של בתים ודירות, ותורם לשיפור איכות החיים בבית. ניתן לבודד את הקירות בצורות שונות על מנת למנוע את העברת הרעש למקומות סמוכים.

חשוב לדעת שרעש בממדים מסוימים עלול להיות מרגש ומותח בשביל חלק מן האנשים, בזמן שהוא טבעי אצל אנשים אחרים.

להלן כמה דוגמאות של רעשים המיוצרים על בסיס קבוע במועדון הכושר או בסטודיו:

המכשור האירובי בחדר הכושר מייצר רעש על בסיס קבוע. סוגים מסוימים של מסילות מייצרים רעש משמעותי הרבה יותר ממסילות אחרות. בתוספת המוסיקה הבוקעת מהטלוויזיה או ממערכת השמע מדובר ברמת רעש גבוהה במיוחד (70 דציבלים ומעלה).הרעש הנו משמעותי בשיעורי ספינינג למיניהם. חשוב לציין שעם האקוסטיקה מאוד טובה בחדר הרעש יהיה גבוה במיוחד.

שיעורי סטודיו מסוגים שונים, כמו מחול אירובי וקיק בוקס, מאופיינים בדרך כלל ברמת רעש גבוהה במיוחד.

רעש קולי של מתאמנים בחדר הכושר: בחדרי כושר מסוימים בהם מתאמנים צעירים, ניתן להבחין לעיתים בתופעה בהם המתאמנים לא מדברים ביניהם אלא צועקים. עובדה המעלה את מפלס הרעש באופן ממשי.

אקוסטיקה לקויה של מקום האימון משפיעה על כמות הרעש המיוצרת.

אופי ותרבות האימון של המתאמנים במועדון הכושר: זריקת משקולות, שימוש בטלפון נייד במהלך האימון ובאזור חדר הכושר, צעקות על בסיס קבוע במהלך האימון במשקולות, או בסוגי אימונים עצימים במיוחד גורמים לעלייה מהותית של הרעש באזור האימון.

האזנה למוסיקה באופן אישי. כיום שכיח להבחין במתאמנים שמאזינים למוסיקה באופן אישי באמצעות אוזניות. במקרים רבים עוצמת המוסיקה גבוהה במיוחד. הדבר בדרך כלל מהותי בסוגי אימון בהם מושמעת מוסיקה עם מספר ביטים (קצב) רב של 120 ומעלה לדקה. אי לכך עוצמת המוסיקה תהיה גבוהה יותר.

ד"ר איתי זיו הוא סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב, מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר.

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום