"מסנן קרינה מעכב הזדקנות העור"

(0)
לדרג

ה-FDA הודיע על כוונתו להחמיר את הרגולציה על תכשירי הגנה. משרד הבריאות ממליץ על מסנני קרינה בעלי SPF של 30 ומעלה המספקים הגנה מקרינת UVA ו-UVB

מאת: מערכת zap doctors

מסנן קרינה הוא אחד התכשירים היחידים המוכחים כמונעים את הזדקנות עור, כך קבע אתמול ה-FDA לגבי תכשירי הגנה מהשמש. "מהשנה הקרובה ה-FDA יפקח יותר על תחום תכשירי ההגנה מפני השמש. הפיקוח יתמקד במידת עמידותם של התכשירים מפני קרני השמש ואופן השימוש בהם. עד עתה תחום זה היה פחות מוסדר", כך אומרת ל-doctors ד"ר מרינה לנדאו, רופאת עור בכירה במרכז הרפואי וולפסון.

ד"ר לנדאו מסבירה כי בהודעת ה-FDA נכללו ארבע נקודות עיקריות:

התקנה הראשונה תחייב את היצרנים לציין על גבי האריזה מפני איזה קרניים מגן תכשיר ההגנה, שכן יש קרני UVA (קרניים ארוכות שאינן מפיקות חום) וקרני UVB (קרניים קצרות המפיקות חום). כיום מצוין על גבי התכשירים רק מקדם ההגנה SPF.

נקודה שנייה ומשמעותית אותה מתיר ה-FDA היא כי על כל אריזת תכשיר קרינה מעל SPF 15 ייכתב כי הוא מגן מפני כוויות השמש ומעכב את הזדקנות העור. בנוסף, תכשירים מעל SPF 15 שמגנים מפני קרניים קצרות וקרניים ארוכות יוגדרו כתכשירים בעלי "טווח רחב". מאידך, תכשירים עם מקדם הגנה SPF פחות מ-15 ו/או לא מגנים מפני קרניים ארוכות יוגדרו כמגנים מפני כוויות שמש בלבד ואינם מונעים סרטן עור והזדקנות העור. חידוש נוסף, על גבי תכשירים מעל SPF 50, יצויין רק SPF 50 פלוס ולא SPF 80 100 וכ"ו, כפי שצויין עד היום.

עמידות במים והוראות מריחה

נקודה שלישית - יצרנים יחוייבו לכתוב על גבי תכשירי ההגנה מהי מידת עמידותם במים. ה-FDA קבע שתי קבוצות: האחת, תכשירים שעמידים במים עד 40 דקות וקבוצה שנייה של תכשירים שעמידים במים עד 80 דקות.

נקודה רביעית מתייחסת לאופן השימוש בתכשירי ההגנה. יצרניות יחויבו לכתוב על גבי התכשיר מתי יש למרוח אותם ולציין את כמות המריחה, ואת תדירות המריחה. בכל מקרה, היצרן יחויב להבהיר כי אין אמצעי הגנה יחיד מפני השמש, אלא אמצעי המתווסף ללבוש מתאים, חבישת כובע ואמצעי הגנה נוספים.

התייחסות נוספת של ה-FDA היתה לסוג התכשיר. יש תכשירים המגיעים בצורת קצף או תרסיס בכדי להקל על מריחתם, במיוחד על עור ילדים. ה-FDA מחייב יצרנים לבדוק כל תכשיר בכל סוג לגבי מידת ההגנה שלו מהשמש. שכן, היעילות מפני קרינת השמש תלויה בסוג התכשיר.

ד"ר לנדאו מדגישה כי מסנן קרינה אינו נועד לשיזוף בשמש, אלא משמש אמצעי הגנה נוסף מפני השמש. כך למשל, מומלץ ללכת לים או לבריכה בשעות הבוקר או אחה"צ ולא בשעות החמות. יש לזכור שהחומרים במסנני הקרינה מתפרקים ומאבדים מיעילותם, ולכן חשוב למרוח אותם מחדש מעת לעת.

התייחסות משרד הבריאות להנחיות החדשות של ה-FDA לגבי מסנני קרינה

להלן התייחסות משרד הבריאות להנחיות החדשות של ה-FDA לגבי מסנני קרינה אשר תיכנסנה לתוקף בארה"ב בקיץ 2012. הנחיות אילו מתייחסות בעיקר להיבט הרגולטורי של הרישוי והרישום על גבי התכשירים והצהרות היצרנים, ואינן שוללות את השימוש במסנני קרינה כאחד האמצעים למניעה של סרטן העור. מדיניות הרישוי של משרד הבריאות נבחנת מעת לעת לאור המלצות חדשות של רשויות בעולם ומעודכנת לפי הצורך.

משרד הבריאות מתייחס להנחיות החדשות של ה-FDA ומדגיש כי מסנן קרינה הוא רק אחד מהאמצעים המומלצים למיגון מפני קרינה, לצד שימוש בביגוד ובעיקר מניעת חשיפה לשמש ככל שניתן.

במידה ונעשה שימוש במסנן קרינה משרד הבריאות ממליץ להשתמש במסנן קרינה רחב טווח, לספק הגנה מפני קרינת UVA ו-UVB ובעל פקטור מיגון (SPF של 30 לפחות). יש למרוח אותו כחצי שעה לפני החשיפה לשמש. דרושה מריחה אחידה ומספקת מבחינת כמות הקרם. לאחר כניסה למים או הזעה או שהייה של מספר שעות יש להימרח פעם נוספת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום