ערמונית מוגדלת: אסור להתבייש

(0)
לדרג

גברים רבים מעל גיל ארבעים סובלים מבעיות במתן שתן. הרפואה יכולה להציע פתרונות יעילים לבעיה, וחבל שהבושה תעצור את החולה מלבקש טיפול

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

הערמונית היא בלוטת מין הממוקמת אצל הגברים בתחתית שלפוחית השתן ובתוכה עובר צינור השופכה. הערמונית מפרישה נוזל שהוא חלק עיקרי מנוזל הזרע ויש לו תפקיד חשוב בפוריות הגבר. אחת התופעות השכיחות בקרב גברים החל מגיל ארבעים היא הגדלה של בלוטת הערמונית, תופעה שיכולה ליצור חסימה של חלל השופכה, לגרום למגוון סיבוכים רפואיים ולפגוע באיכות החיים. הסטטיסטיקה מצביעה על כך שכ-20% מכלל הגברים בגילאי 41-50 סובלים מערמונית מוגדלת, כ-50% מהגברים בגילאי 51-60 וכ- 90% מהגברים בגיל 80. חשוב לציין כי הכוונה היא לגידול ערמונית שפיר ולא לגידול סרטני, שמצריך התייחסות אחרת ונחשב לסרטן הנפוץ ביותר בקרב האוכלוסייה הגברית.

"יש כמה סיבות להגדלת בלוטת הערמונית", מסביר ד"ר יוסף אברבנאל, רופא בכיר במערך האורולוגי במרכז הרפואי "רבין" בפ"ת. "הגדילה קשורה ישירות להורמון הגברי טסטוסטרון שבמהלך השנים יש עלייה במספר הקולטנים התוך תאיים שלו. סיבות נוספות קשורות לתהליכי גנטיקה ותורשה המתקיימים בגוף באופן טבעי, לתהליכי דלקת שונים וכן לעובדה שככל שהגוף מזדקן, נוצר חוסר איזון בין מוות תאי (אפופטוזיס) לבין יצירת תאים חדשים, והתוצאה הסופית היא שגשוג וגדילה של הבלוטה.

"ערמונית מוגדלת יכולה לגרום לתופעות הפוגעות באיכות חייו של הגבר", מוסיף ד"ר אברבנאל. "לעיתים אנו עדים להופעת תסמינים של תכיפות במתן שתן, דחיפות רבה, קושי להתאפק, דליפת שתן והשתנת לילה. מנגד ניתן לראות תסמינים של חסימה, ובמצב זה זרם השתן חלש, וכשהשתן סוף סוף יוצא משך ההשתנה ארוך מאוד. בסיום ההשתנה יש תחושה של חוסר התרוקנות, ויש הסובלים מטפטופים. לפעמים מתרחשים סיבוכים רפואיים קשים כגון עצירת שתן, שתן דמי, אבנים בכליות, דלקות שתן חוזרות ואי ספיקה כלייתית המחייבת הכנסת קתטר ואף פעולה ניתוחית".

ערמונית מוגדלת
ערמונית מוגדלת

פגיעה קשה באיכות החיים

התופעות הללו פוגעות בהתנהלות היומיומית התקינה של הגבר ובאיכות החיים שלו, למעשה כל החיים מופרעים ומוכתבים על ידי התסמינים. למשל, בכל פעם שיש כוונה לנסוע למרחק, צריך לתכנן עצירות תכופות להליכה לשירותים. בכל פעם שמגיעים לקולנוע יש צורך לשבת בקצה השורה קרוב לשירותים, כדי שלא להקים את כל היושבים. גם השתנה לילית פוגעת באיכות השינה הרציפה ויוצרת עייפות ותופעות פיזיולוגיות אחרות. החולה מוגבל בפעילויות ספורטיביות וחברתיות, וכל ההתנהלות היומיומית שלו מתנהלת ומחושבת על פי התסמינים והתופעות מהן הוא סובל.

כאשר יש בעיה גופנית כלשהי ומצבים שאינם שגרתיים כגון השתנה תכופה ודחופה ההמלצה היא לפנות לייעוץ אצל רופא המשפחה או האורולוג, שלרוב יוכלו לזהות את הבעיה לשמע תיאור התסמינים. הרופא יבצע בדיקה גופנית של מצב הערמונית, יערוך בדיקת דם ושתן, ולעיתים רחוקות גם בדיקות הדמיה משוכללות יותר. בסיומן של הבדיקות ייקבע אם אכן מדובר בבלוטת ערמונית מוגדלת ויינתן הטיפול המתאים.

"הטיפול בבעיית הערמונית המוגדלת מורכב לרוב בשלב ראשון מטיפול תרופתי, ולאחר מכן, אם המצב חמור, מטיפול ניתוחי", אומר ד"ר אברבנאל. "כיום הגישה היא אקטיבית ומומלץ לתת לחולה פתרון הולם, שיעזור לו לחזור לאיכות חייו הקודמת. יש שלוש אפשרויות של טיפול תרופתי. האפשרות הראשונה היא שימוש בקבוצת חוסמי האלפא, הגורמים להרפיית שרירי צוואר שלפוחית השתן והערמונית וכך משפרים את זרימת השתן. האפשרות השנייה היא תרופות לטיפול הורמונאלי שמטרתו למנוע מהטסטוסטרון להפוך למרכיב פעיל בתהליך; כך מקטינים את גודלה של הערמונית. הבעייתיות הקיימת בטיפולים אלה היא תופעות לוואי כגון ירידה בחשק המיני ובלחץ הדם. אפשרות שלישית היא תרופת מרשם על בסיס צמחי. תכשיר זה ניתן במקרים קלים ובינוניים והוא פועל כמו חוסם אלפא אך ללא תופעות הלוואי. במקרים בהם הטיפול התרופתי אינו עוזר וישנה פגיעה בריאותית חמורה, ניתן לנתח את החולה ולכרות את בלוטת הערמונית".

לדברי ד"ר אברבנאל, "על כל הגברים לעקוב אחר השינוי בגופם. כאשר הם חשים שדבר מה אינו כסדרו, חשוב שלא יתביישו ויגיעו להתייעץ עם הרופא המטפל. אין כל סיבה להמשיך לסבול כאשר הרפואה יכולה להציע פתרונות מוכחים".

בואו לדבר על זה בפורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום