מעי רגיז ותזונה

(1)
לדרג

מה מרגישים כשאוכלים, כשיש מעי רגיז?

מאת: מה מרגישים כשאוכלים, כשיש מעי רגיז?

תסמינים של "אחרי הארוחה" נפוצים מאוד בקרב חולים עם תסמונת המעי הרגיז ואולם מחקרים קיימים הגיעו למסקנות שונות לגבי תפקידו של המזון בפתופיסיולוגיה של התסמונת. במחקר שנערך בשבדיה נבחנו שכיחותם של תסמיני מעיים סובייקטיביים ויחסם למאפיינים הקליניים ולגורמים פסיכולוגיים בתסמונת המעי הרגיז.

שיטות המחקר:
330 חולים בעלי התסמונת, ו 80 מתנדבים בריאים מילאו שאלון מזון שפותח לצורך המחקר. הנשאלים דירגו את הסימפטומים הסובייקטיביים שהיו קשורים ב- 35 סוגי מזון שונים, ודירוג המזון נקבע על ידי חיבור דירוגי הפריט. הוערך היחס בין הסימפטומים הסובייקטיביים ובין מין, חרדה, דיכאון ו
Body Mass Index BMI.

התוצאות:
ב 209 מיקרים שהם 63 אחוז מהחולים הסימפטומים היו קשורים לארוחות. בעיות של גזים וכאבי בטן היו הסימפטומים הנפוצים ביותר. מזונות עשירים בפחמימות כמו גם מזונות שומניים וקפה, אלכוהול ותבלינים חריפים היו המזונות התכופים שנקשרו בתסמינים. דירוג המזון היה גבוה יותר אצל החולים מאשר אצל קבוצת הביקורת. בקבוצת החולים נראו דירוגים גבוהים יותר בקרב חולים בעלי רמות חרדה גבוהות וגם בקרב נשים, אבל התוצאות לא היו קשורות ל BMI שלא היה שונה בין שתי הקבוצות.

מסקנה:
רובם של חולי המעי הרגיז מייחסים את הסימפטומים לאוכל, בעיקר מזונות עשירים בפחמימות או שומנים. בקרב נשים ובקרב בעלי רמות חרדה גבוהות צפוייה רמה גבוהה יותר של תסמיני מעיים תלויי אוכל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום