מחקר חדש: העישון מרזה

(0)
לדרג

הניקוטין גורם לתחושת שובע ומונע מאנשים שחוששים להשמין להיגמל מסיגריות. מומחה: הנזק ללב כתוצאה מעישון קופסת סיגריות אחת ביום שקול ל-45 קילוגרמים עודפים

מאת: מערכת zap doctors

בסופ"ש האחרון פורסמו בארה"ב ממצאי מחקר חדש, לפיו מעשנים אינם ממהרים להיגמל מסיגריות מאחר שהניקוטין נקשר לאזורים במוח המשדרים לגוף תחושת שובע. לרבים מאיתנו זה נשמע כמו תירוץ של מעשנים הממשיכים לעשן.

אבל האם באמת העישון מרזה? מצד אחד, יש נתונים המאוששים את ממצאי המחקר ומצביעים כי כ-85% מן הנגמלים מעישון יוסיפו למשקלם לפחות קילוגרם אחד, כאשר מרבית הנגמלים יעלו 4-5 קילוגרמים. אולם אין זה הכרחי שכל מי שנגמל מעישון יעלה בהכרח במשקל, מסייג ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא משפחה ומומחה לגמילה מעישון במכבי. ד"ר ויינפאס מדגיש כי היתרונות בגמילה מעישון רבים מן החסרונות. כך, העומס הנגרם ללב כתוצאה מעישון קופסת סיגריות ליום שקול לנזק הבריאותי שנגרם מ-45 קילוגרמים עודפים.

ובכל זאת, יש קבוצות מעשנים כמו נשים, מעשנים כבדים, מעשנים מעל גיל 55 ואנשים שאינם פעילים, אשר נמצאים בקבוצת סיכון להשמנה בעת גמילה מעישון.

עישון מרזה
עישון מרזה

גורמים פיזיים ורגשיים להשמנה

אם כן, מהם הגורמים להשמנה בקרב נגמלים מעישון? הסיבות הפיזיות להשמנה קשורות בניקוטין. "הניקוטין הוא מדכא תיאבון ועשוי להביא לשריפה של עד כ-300 קלוריות ליום (למעשני שתי קופסאות ביום)", אומר ד"ר ויינפאס. "בנוסף, העישון מפריע להפרשת הורמון האינסולין למחזור הדם, כך שרמות הגלוקוז בדם מעט גבוהות יותר וגורמות לתחושת שובע. מרגע שמפסיקים לעשן, האינסולין חוזר לתפקד טוב יותר ומכניס יותר סוכר לתאים, ולכן רמתו בדם יורדת וכתוצאה מכך נעשים רעבים יותר. מעבר לכך, ייתכן כי העישון מגביר את פעולת בלוטת התריס שאחראית על קצב חילוף החומרים בגוף".

לצד הסיבות הפיזיות, יש לציין גם סיבות רגשיות/התנהגותיות להשמנה כתוצאה מגמילה מסיגריות. "הסיגריה היא כמו מחסום פיזי לפה, ומונעת מהמעשן לנשנש", מסביר ד"ר ויינפאס. "מרגע שאדם מפסיק לעשן, הוא יחפש תחליף לסיגריה בפיו בדמות מזון. בנוסף, המזון מהווה פיצוי לנגמלים מעישון על הקושי שלהם בהפסקת העישון. זאת ועוד, העישון פוגע בחוש הטעם, ולכן כשמפסיקים לעשן האוכל הופך לטעים יותר, מה שמגדיל באופן טבעי את צריכת המזון".

התרופות שיש כיום בשוק לגמילה בעישון נותנות מענה להתמכרות לניקוטין ומתמקדות בקשר של הניקוטין לנוירוטרנסמיטרים בשם דופמין ונוראדרנלין. הטיפול התרופתי מתמקד בהקלה על תסמיני הגמילה וגורם לוויסות התיאבון. כך, בתרופות השונות לגמילה מעישון, לרבות תחליפי ניקוטין, שולטים יותר על הרעב ופחות משמינים. ניתן להיעזר גם בדיקור באוזן כדי להיגמל מניקוטין, לדכא את התיאבון ולשפר את חילוף החומרים.

על מנת להפסיק לעשן ולשמור על הגזרה, ממליץ ד"ר ויינפאס לשתות כ-8 כוסות מים ביום, לבצע פעילות גופנית, וכמובן לאמץ תזונה בריאה שכוללת פחמימות מורכבות כדוגמת אורז מלא, שיבולת שועל ולחם מקמח מלא, שנספגות לאט בגוף וגורמות לתחושת שובע.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום